"Strainii si chiar romanii care traiesc sau muncesc in afara tarii obisnuiesc sa vina o perioada de timp in Romania pentru a-si rezolva problemele dentare. In momentul de fata, exista cerere pentru turismul dentar, dar comparativ cu anul trecut, este mai scazuta", este de parere Paula Muresan, directorul general al clinicii dentare brasovene Diamond Dent.

Muresan apreciaza ca Romania este una dintre destinatiile preferate de pacientii care cauta rezolvarea problemelor dentare intr-un timp scurt si la preturi avantajoase. In Europa de Vest, preturile pot fi si de trei ori mai mari decat cele practicate in Romania.

Ce-i atrage pe straini in cabinetele dentare romanesti? Stomatologii spun ca piata romaneasca a devenit foarte atractiva, dupa modelul Ungariei si Poloniei, datorita gradului inalt de pregatire a medicilor, durata scurta a tratamentelor complexe (o saptamana poate fi de ajuns, chiar si pentru lucrarile mai complexe) si calitatea inalta la preturi mult mai accesibile.

In plus, in Romania exista deja cateva lanturi de clinici stomatologice care au programe speciale pentru expati (precum Dent Estet) sau care functioneaza doar pe baza de abonamente corporative, asa cum este cazul Dental Plan, care numara in jur de 5.000 de abonati, angajati la mari companii ca Petrom, KPMG sau Bancpost.

Pentru restul clinicilor dentare, care nu se bucura nici de clienti fideli straini si nici de prea mare notorietatea, criza se poate dovedi a fi foarte periculoasa. Chiar daca exista practic cate un cabinet dentar la fiecare colt de strada, la nivel national functionand un numar total de circa 11.500, multe dintre ele sunt in pericol de faliment. Cele mai expuse - cabinetele de cartier, care nu reusesc sa-si fidelizeze clientii, dar si cele care nu se pot sustine din rulajul propriu.

"Cred ca cei mai expusi riscului de faliment sunt cei nou intrati pe piata, precum si cei care au credite contractate", sustine Muresan. Chiar daca si Diamond Dent intra in categoria clinicilor nou-deschise anul acesta, Paula Muresan nu-si face grjii prea mari, afirmand ca 2009 este dedicat consolidarii afacerii si cresterii calitatii serviciilor si personalului. "Suntem convinsi ca profitul va fi generat de diferentierea serviciilor, motiv pentru care am investit foarte mult in acest segment. Pentru a putea convinge clientii din cat mai multe segmente de piata, trebuie sa ai, mai ales in aceasta perioada, un raport pret-calitate foarte bun", conchide sefa Diamond Dent.

Inaugurata anul acesta si apartinand familiei Paula si Petre Muresan, Diamond Dent a necesitat o investitie de 250.000 de euro. In prezent, in cadrul clinicii lucreaza sapte medici, remunerati in functie de incasarile pe care le genereaza.

Piata serviciilor stomatologice private este evaluata la circa 300 de milioane de euro la nivelul lui 2008. Pentru anul acesta, principalii jucatori din piata vad o conservare a acestei valori. Din totalul de 11.500 de cabinete, numai 10% se gasesc in mediul rural, iar restul - la orase.