Proportional, numarul posturilor vacante pentru nivel senior a crescut semnificativ fata de aceeasi perioada a anului trecut, oferta venind in principal de la companiile din industrii mai putin lovite de criza, ca FMCG (industria bunurilor de larg consum) , IT, Business Process Outsourcing (BPO) si retail. Participantii cu experienta au putut aplica chiar si pentru opt pozitii de management in cadrul companiilor din industriile financiar – bancara, FMCF, IT si telecom.

„Acest lucru ne arata ca evenimentele de cariera au incetat sa mai fie percepute ca un instrument de recrutare de studenti si proaspat absolventi. Spre exemplu, o importanta companie din telecom urmeaza sa oferteze doi candidati cu experienta de 4-5 ani, pe pozitii pe care le avea deschise de ceva timp”, sustine Larisa Serban, project manager al Catalyst Solutions, compania care organizeaza targul.

Serban afirma ca media de varsta a participantilor seniori a crescut de la 30 la 35 de ani, in timp ce media anilor de experienta pe piata fortei de munca a ajuns de la 7 la 10 ani.

Targul a reunit peste 60 de companii care au pus la bataie in jur de 1200 de posturi vacante, programe de management trainee, internshipuri si stagii de practica, cu 50% mai mult decat cele 700 de oferte comunicate initial de organizatori. Astfel, numarul locurilor de munca din acest an a scazut cu o cincime fata de editia din primavara si cu 60% fata de targul organizat in toamna anului trecut.

Asemanator, numarul companiilor prezente la eveniment a cunoscut o cadenta de scadere, la mai bine de un an de la instalarea crizei in Romania.

Acum un an, peste 120 de companii isi ridicau standurile, fata de numai 80 de companii in primavara si 60 in cadrul actualei editii. Marii absenti ai acestei editii au fost companiile din real-estate, constructii si auto, dar si unele banci, organizatiii care au fost insa prezente in toamna 2008.

Industriile cel mai bine reprezentate la targ au fost IT&C (Adobe, Oracle, Thales, HP, Microsoft), Consultanta (BearingPoint), Telecom (Vodafone, Romtelecom), FMCG (Kraft Foods, JTI, Pepsi Americas, Star Foods, Coca-Cola HBC, Nestle, Danone, BAT), Retail (Real Hypermarket, Cora, Kaufland) si Banking (BCR, BRD, Provident Financial), outsourcing (Accenture, WNS, Wipro, Genpact)”, potrivit Larisei Serban.

Unele companii au declarat ca, desi au putine oferte de job-uri pentru aceasta editie, s-au prezentat la targ pentru a-si largi baza de CV-uri, din care vor putea indentifica cei mai potriviti candidati atunci cand vor avea o oferta mai bogata.

Invers proportional cu numarul diminuat de oferte, participantii au venit in numar mare – 16 000 - la targ, o cifra record fata de cei 12 000 – 13 000 de tineri care treceau in trecut pragul targului.

Afluxul de participanti poate fi atribuit atat fenomenului de restrangere a ofertelor de pe piata fortei de munca si a valorii in crestere a ratei somajului, cat si disparitiei celorlalte targuri de cariera. In luna septembrie, rata somajului a atins cota de 6,9%.

Astfel, targul de cariera BestFest, organizat de Perform HR, si-a inchis portile anul acesta, motivand decizia prin numarul redus de companii care doreau sa isi anunte ofertele. Similar, targul Banking Jobs, organizat de ASE in parteneriat cu Institutul Bancar Roman nu s-a mai organizat in acest an din cauza numarului scazut de posturi vacante pe piata. Si Angajatori de Top a renuntat in aceasta toamna la organizarea editiilor din provincie (Iasi si Timisoara), fara a preciza motivele anularii targurilor.