Actualul director general al Indesit Romania, cea de-a doua tara ca importanta dupa Polonia, l-a inlocuit in functie pe Eugen Paturan, care s-a aflat la conducerea operatiunilor timp de zece ani. Giuseppe Parma a lucrat timp de 10 ani in cadrul Indesit Italia, in urmatorii 10 ani coordonand activitatile din tari precum Rusia, Polonia, Spania si Ungaria.

“La fiecare doi ani schimb locatia. In fiecare tara in care am fost au fost diferite tinte de atins. Chiar daca produsele sunt la fel, strategia difera. Cand am fost manager Indesit in Polonia obiectivul principal l-a reprezentat cresterea cotei de piata. Si am reusit acest lucru, ne-am dublat cota de piata de la 6% la 13%, in aceasta tara avand si unitati de productie. In Romania e ceva diferit, intrucat suntem deja printre jucatorii premium de pe aceasta piata, unde avem o cota de 20%, suntem pe podium. Vrem sa ne mentinem aceasta pozitie”, spune Giuseppe Parma (foto).

In opinia sa, diferenta intre situatia pietei de electrocasnice din Romania si cea din Polonia este data de cererea din piata, net superioara in Polonia, o tara cu o populatie de aproximativ 40 de milioane de locuitori. Astfel, Romania se situeaza printre tarile cu cea mai scazuta rata de inlocuire a produselor electrocasnice in gospodarii, fata de alte tari din Europa de Est unde rata se apropie de valoarea de 95%.

Pe o piata a electrocasnicelor in declin cu 40%, Indesit estimeaza o scadere a volumului de vanzari de 30% pentru acest an, in timp ce afacerile din 2010 s-ar putea situa la acelasi nivel. Astfel, fata de cele circa 300.000 unitati comercializate anul trecut, Indesit se asteapta anul acesta la vanzari de aproximativ 210.000 unitati.

“In Romania cererea a scazut cu pana la 40%, in timp ce in trecut tara aceasta era printre putinele in care cresterea era mai mare de 10% in fiecare din ultimii 4-5 ani. Am pierdut practic 4-5 ani din evolutia pietei, cand erau vandute 1,1 mil. unitati. Vom avea nevoie de 4-5 ani pentru a reveni la nivelul atins de piata in 2008. Suferim in linie cu piata”, crede Parma.

Printre masurile de eficientizare a operatiunilor ce urmeaza a fi implementate de noul director general se numara reducerea costurilor pentru transport, pe fondul scaderii cererii in piata, amanarea investitiilor in comunicare si a suplimentarii posturilor in cadrul companiei. In plus, Indesit nu a operat concedieri de personal ca urmare a crizei financiare, potrivit lui Giuseppe Parma.

La nivel de grup, Indesit a redus in acest an stocurile in cele trei centre din Polonia, Turcia si Italia. Desi initial existau planuri pentru constructia unei unitati de productie in Romania, Indesit a decis sa investeasca in Polonia in doua noi fabrici.

“Cand am deschis cele doua fabrici din Polonia exista un plan si pentru o unitate de productie in Romania. Nu avem un plan pentru a deschide o fabrica in Romania si nici sa inchidem vreo unitate. Dar cine stie, poate in 4-5 ani situatia se va schimba. Avem 4 fabrici in Polonia, 2 in Rusia, 4 fabrici in Italia si una in Turcia”, spune Parma.

Potrivit acestuia, majoritatea jucatorilor si-au schimbat anul acesta strategia si au inceput sa reduca numarul magazinelor si implicit, al angajatilor.

“Daca in trecut modelul de business era axat pe o dezvoltare agresiva, acum mizeaza pe eficienta pentru a avea o afacere de dimensiuni potrivite pentru cererea actuala. Dezvoltarea de pana acum a pietei din Romania se datoreaza banilor intrati in piata din partea celor care munceau in afara tarii, care trimiteau lunar bani, iar bancile au inceput sa ofere credite. Acum este o perioada temporara, dupa trecerea crizei lucrurile se vor reaseza”, considera Parma.

Primele scaderi ale vanzarilor au fost resimtite de Indesit in luna iunie a acestui an. “In septembrie 2008 noi inchideam anul financiar, era o atmosfera optimista, clientii inca faceau comenzi pentru perioada de iarna. Din aceasta vara criza a inceput sa se simta si pe piata locala”, afirma oficialul Indesit.

Acesta preconizeaza o revenire a industriei de profil incepand cu iarna anului 2010.

“Toate companiile asteapta sa vada ce se va intampla dupa alegeri, le e frica sa mai investeasca. Asteapta o solutie din partea guvernantilor. In Bulgaria, guvernul a decis sa reduca TVA-ul pentru a mari cererea in piata. La randul sau, Letonia a hotarat ca in loc sa reduca numarul angajatilor cu 20-30% sa taie din salariile tuturor categoriilor profesionale. Nu exista o solutie universala, depinde de cei care conduc sa gaseasca solutia ideala. Toata lumea cunoaste boala, insa exista leacuri diferite”, sustine Giuseppe Parma.

O alta problema a industriei sesizata de catre directorul general al Indesit este infrastructura. “Fara investitii in infrastructura nu putem avea investitii. Nu poti petrece pe drumul Bucuresti-Constanta sau Bucuresti-Sinaia pana la 4 ore. Asa ceva nu se poate. In Bucuresti tot ce s-a schimbat este numarul masinilor, mult mai mare decat in urma cu 5 ani, si al blocajelor in trafic. Insa acest lucru reprezinta si o oportunitate, poti atrage fonduri europene. Unde exista o problema, exista si o oportunitate pentru dezvoltare”, conchide Parma.

Indesit Company este al doilea mare producator de electrocasnice din Europa, dupa cota de piata. Este lider de piata in Italia, Marea Britanie, Rusia, Portugalia, Romania, Bulgaria si Ucraina si este unul dintre liderii pietei in tari ca Franta, Polonia, Turcia, Cehia, Ungaria si Grecia. Indesit Company isi desfasoara activitatea prin 17 unitati de productie (Italia, Polonia, Marea Britanie, Rusia, Turcia si China) si prin 24 de filiale comerciale in intreaga lume, avand 17.000 de angajati.

In Romania, Indesit Company este prezenta din 1996 cu un birou de reprezentanta. Biroul local coordoneaza activitatile comerciale, logistice, de marketing si de service. Distributia produselor se realizeaza prin parteneri specializati, la nivel national.