Orientarea consumatorilor catre cateva "poluri" comerciale din oras, in special mall-uri, au schimbat intreaga fata a comertului romanesc. Nu numai retailerii de haine, imbracaminte, electronice sau restaurantele s-au mutat in mall-uri, ci si farmaciile, ce au trebuit sa se adapteze unor clienti mai pretentiosi.
"Ideea unei astfel de farmacii a pornit de la o analiza asupra clientilor la sfarsit de 2007, cand cerintele lor se indreptau spre un mediu mai elegant, mai primitor, mai cald, cu solutii orientate catre preventie si produse pe baza de ingrediente naturale, precum si spre servicii personalizate", spune Andreea Ionescu (foto), director de marketing in cadrul Sensiblu, cel mai extins lant de farmacii la nivel national.

"Schimbarea la fata" a farmaciilor Sensiblu a inceput inca de anul trecut, printr-o reorganizare a portofoliului, dar si a modului de expunere a acestuia, intr-un fel similar minimarketurilor cu autoservire. Centrul de greutate nu mai cadea pe medicamente, ci pe produsele de ingrijire pentru copii, femei si barbati, ale caror vanzari reuseau sa dubleze si chiar sa tripleze incasarile din farmacii.

"In functie de fiecare mall, poti gasi pana la 50% produse nonfarma si restul medicamente, spre deosebire de farmaciile stradale din cartierele obisnuite, unde proportia produselor farma este de pana la 85%", spune Ionescu. Explicatia tine de comportamentul clientilor, care vin in mall-uri pentru shopping, sa se relaxeze si sa-si petreaca timpul liber, de aceea cauta produse de "lifestyle" si mai putin medicamente, iar cand au nevoie de medicamente ajung in farmaciile cele mai apropiate de spitale sau la cele din cartierul unde locuiesc.

Jumatate din incasarile farmaciei Sensiblu din complexul comercial Feeria (zona Baneasa din Capitala) vin din vanzarea de produse nonfarmaceutice, la fel si in cazul unui supermarket Kaufland. Pentru restul, segmentul non-farma aduce incasari de 10-15% din total, astfel incat ponderea produselor de ingrijire pe intreaga retea de 220 de farmacii este de 20%. Luand in considerare o cifra de afaceri de 573,7 milioane de lei la noua luni, reiese ca o farmacie vinde produse nonfarma in valoare medie de 57.000 de lei pe luna.

In primele noua luni ale anului, reteaua de farmacii a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri de putin peste 40%, o buna parte din acest avans datorandu-se consolidarii afacerilor, optimizarii operatiunilor (cu pretul inchiderii unei farmacii si relocarii a inca doua unitati) si desfiintarii plafoanelor la farmacii. Cat despre deschideri de noi unitati, cea mai recenta inaugurare este cea a unitatii din AFI Palace Cotroceni, care se intinde pe o suprafata de 140 de metri patrati.

Farmacia nou-deschisa este proiectata avand in vedere tendintele "consumatorului de mall": pe langa produsele care se gasesc si in alte farmacii, clientii Sensiblu primesc gratuit servicii auxiliare precum sesiuni de educatie medicala, dermotestari, sedinte pentru mamaci si copii, sesiuni de machiaj, precum si consiliere la achizitionarea produselor de ingrijire. Reprezentantii companiei nu au precizat care a fost investitia in inaugurarea farmaciei, apreciind ca este vorba despre o suma similara ca si in cazul altor deschideri.

"Un comportament de client se consolideaza dupa sase luni, abia atunci putem vedea ce merge si ce nu intr-o farmacie. Analizam in fiecare luna fiecare farmacie ca fiind un business separat si luam deciziile necesare pentru a mari vanzarile si pentru a merge acolo unde se duce clientul", a explicat directoarea de marketing din cadrul grupului A&D Pharma.

Modelul farmaciei din AFI Palace Cotroceni va fi preluat, in timp, si de celelalte farmacii, mai ales de cele din mall-uri, dar si la locatiile stradale. Potrivit planificarii de anul trecut, schimbarea look-ului farmaciilor ar urma sa se intinda pe o perioada de cinci ani, timp in care piata de dermatocosmetice ar putea sa se dubleze de la an la an. Anul trecut, piata de profil era evaluata la 17 milioane de euro, iar pentru anul acesta previziunile se pastreaza in aceeasi linie, urmand ca dupa depasirea crizei ecomice sa ia avant. La nivel mondial, tendinta este de dublare a pietei alternative, Germania inregistrand cele mai mari rate in acest sens.

A&D Pharma, societate olandeza de tip holding, are cea mai mare activitate farmaceutica integrata de distributie, servicii de vanzare si marketing, precum si a vanzarii cu amanuntul a produselor farmaceutice in Romania. Fondata in 1994, compania detine Mediplus, liderul in distributia farma, dar si Sensiblu, cea mai extinsa retea de farmacii la nivel national. Anul trecut, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 501,5 milioane de euro si o rata de crestere anuala compusa de 39% intre 2003 si 2008. Actiunile A&D Pharma se tranzactioneaza sub forma de Certificate Globale de Depozit (GDR-uri) la Bursa de la Londra incepand cu octombrie 2006.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri