"Sunt disponibilizari prevazute inca de anul trecut, dar care nu s-au putut face. La CFR este marea problema, deoarece sunt foarte multi. Este vorba de 6.500 de disponibilizari la CFR Marfa si circa 1.800 la CFR Calatori. La restul, cum ar fi CFR Infrastructura, vor pleca probabil destul de putini", a precizat Berceanu.

Astfel, el a explicat ca de la Ministerul Transporturilor, ca ordonator de credite, disponibilizarile vor viza CFR deoarece in rest sunt companii care trebuie sa creasca prin investitii, cum este cazul metroului, neputand fi vorba de concedieri. Totodata el a precizat ca nu crede ca vor fi dati afara oameni din administratia centrala in cadrul institutiei pe care o conduce.

Referitor la criteriile dupa care se vor face disponibilizarile, Berceanu a spus ca procedurile se concentreaza pe utilitatea posturilor. "Este o restructurare pe posturi care sunt necesare", a precizat ministrul.

In ceea ce priveste platile compensatorii solicitate de sindicatele din CFR, Berceanu a spus ca din punctul lui de vedere acestea au fost deja platite deoarece concedierile nu s-au facut atunci cand s-a stabilit.

"Nu doresc ca cei care pleaca sa aiba un stil de protectie care sa-i incurajeze sa stea acasa. Ei pleaca, nu se pot angaja si merg la somaj. Cand li se incheie perioada de somaj platit, daca nu si-au gasit, ei doresc compensatii platite de noi lunar, in continuare", a explicat Berceanu.

Oficialul a aratat ca pentru companiile de la Ministerul Transporturilor nu sunt prevazute in contractele de munca numere mari de salarii compensatorii si ca trebuie sa gaseasca o solutie agreata si de autoritati si de sindicate.

"Noi nu avem salarii compensatorii cum sunt la alte companii de stat. Exista societati la care se platesc si 48 de salarii compensatorii", a mai spus ministrul.

El a adaugat ca are in vedere un plan de reconversie sociala pentru cei care pleaca din CFR, insa nu a putut detalia catre ce domenii se pot indrepta cei disponibilizati.

In acelasi timp, Berceanu a spus ca analizeaza impreuna cu Ministerul Finantelor variante de finantare pentru proiecte de investitii care sa nu intre in constructia bugetara.

"Avem de unde lua bani, insa nu avem spatiu fiscal. De exemplu, avem sume aprobate de la BEI dar nu mai avem loc de la buget, ca sa le putem trage. Am avut deja doua intalniri cu Finantele si analizam idei, urmand ca apoi sa vorbim si cu FMI si cu Comisia Europeana", a mai spus Berceanu.

CFR Marfa , privatizata inainte de finele anului?


Radu Berceanu a declarat ca ar prefera sa privatizeze CFR Marfa pana la finalul acestui an, adaugand ca aceasta masura trebuia luata inca din 2007, cand compania inregistra profit.

"As prefera sa se intample pana la sfarsitul acestui an, astfel incat in 2010 sa primim si sa evaluam oferte de preluare", a spus Berceanu. In plus, el a sustinut ca societatea trebuia privatizata inca din 2007, cand inca era pe profit.

"Eu am spus dintotdeauna ca era o idee buna sa privatizam mai de demult CFR Marfa. Daca mai stam mult, nu o sa mai avem ce vinde. In 2006, compania era pe profit, cu 17-18 milioane euro. Dupa, in 2007-2008, cand domnul Vosganian zicea ca economia duduie, au inceput problemele. Eu imi doresc o privatizare europeana si de aceea era vorba de alt context cand era pe castig", a precizat Berceanu.