„Ministerul Transporturilor are un buget de doar 380 de milioane de euro pentru autostrazi in 2010, cu ajutorul caruia poate crea 10.000-15.000 de locuri de munca. Daca ar fi avut un miliard de euro, de exemplu, s-ar fi putut face intre 30.000 si 50.000 de locuri de munca”, spune Markus Wirth, presedintele grupului de lucru pe probleme de infrastructura din cadrul FIC.
Wirth detine si functia de director general la Holcim Romania, subsidiara locala a grupului elvetian Holcim, unul din cei mai importanti producatori de ciment la nivelul Europei.

Bugetul Ministerului Transporturilor pentru 2010 se ridica la circa 2,5 miliarde de euro, 380 de milioane de euro fiind destinati constructiei de autostrazi. La inceputul anului, tinta ministrului Transporturilor era finalizarea a 101 kilometri de autostrada si executarea de lucrari pe 508 kilometri de autostrada.

Varianta este nerealizabila in conditiile actuale de buget, in conditiile in care Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) estima la sfarsitul anului trecut ca ar avea nevoie de 4,8 miliarde de lei (1,1 mld. euro) doar pentru finalizarea celor 101 kilometri de autostrada.

„Intotdeauna vor fi bani putini pentru infrastructura transporturilor, in special pentru constructia de drumuri si autostrazi. Important este sa se construiasca ponderat, astfel incat, daca se incepe un proiect, el sa fie si finalizat. Degeaba incepi sa lucrezi la 10 proiecte, daca nu termini niciunul”, subliniaza Wirth.

Printre cele mai importante tronsoane de autostrada pe care Ministerul Transporturilor dorea sa le finalizeze in 2010 se numara centura ocolitoare a Sibiului (peste 17 km), sectorul 3C al autostrazii Transilvania (peste 18 km) si Bucuresti – Moara Vlasiei – Ploiesti (circa 60 km).

Reprezentantii FIC sunt de parere ca Romania a pierdut in ultimii ani investitii straine importante din cauza lipsei proiectelor de infrastructura rutiera.

„Un camion traverseaza Romania cu o viteza de 37-38 km/ora, in vreme ce in alte state europene, aceeasi distanta este parcursa cu 60 km/ora”, subliniaza Shachar Shaine (foto) , presedintele FIC, ce detine si functia de presedinte al United Romanian Breweries Bereprod (URBB), producatorul berii Tuborg.

Cea mai mare investitie pe care a ratat-o Romania in ultimii ani, din cauza infrastructurii defectuoase, este o unitate de productie a Mercedes, concernul auto german alegand Ungaria, tara in care va investi 800 de milioane de euro.

„Acordul pentru constructia tronsonului de autostrada Comarnic - Brasov este un lucru foarte important pentru Romania, dar acest proiect trebuie continuat. Nu conteaza daca autoritatile investesc in constructia de autostrazi sau de drumuri expres. Important este ca traficul national sa se poata desfasura in conditii optime. De exemplu, daca un investitor cu activitati de export are fabrica in Iasi sau Sibiu, ar trebui sa poate ajunge cu marfa la granita in 6 ore, nu in 12-15”, mentioneaza Wirth.

Printre problemele majore identificate de FIC care impiedica dezvoltarea infrastructurii rutiere in Romania se numara atractivitatea scazuta a fondurilor europene, lipsa unor parteneriate de tipul public-privat, realizarea exproprierilor in timpul realizarilor proiectelor de infrastructura, precum si contestatiile pe care le cer firmele care nu se califica in faza finala de constructie.

„Chiar daca banii sunt insuficienti, autoritatile din Romania trebuie pregateasca si proiectele viitoare. Adica, de exemplu, sa inceapa exproprierile inainte de startul efectiv al proiectului, pentru ca lucrurile sa dureze cat mai putin. In prezent, doar procesul de licitatie dureaza trei ani in Romania, in timp ce in UE durata medie este de un an”, spune Nicolas Miravalls, consultant pe probleme de infrastructura in cadrul FIC.

Pe fondul crizei financiare, cat si al infrastructurii insuficient dezvoltate pe plan local, investitiile straine in Romania s-au ridicat la patru miliarde de euro anul trecut, in scadere cu circa 50% fata de 2008.

„Suntem optimisti insa ca 2010 va fi mai bun pentru investitorii straini decat a fost 2009, datorita mai multor factori pozitivi: Romania are stabilitate politica, exista experienta unui an 2009 foarte greu, leul s-a stabilizat in raport cu moneda europeana, iar autoritatile nu dau semne ca vor majora TVA-ul si cota unica. De asemenea, micsorarea dobanzii de referinta de catre BNR este un alt aspect pozitiv pentru investitorii straini prezenti in Romania, pentru ca toti lucreaza cu credite importante”, afirma Shaine.

FIC este o organizatie non-guvernamentala, care grupeaza cei mai importanti investitori straini din Romania. Companiile membre, care au circa 180.000 de salariati la nivel national, au investit peste 30 de miliarde de euro in ultimii 20 de ani pe piata locala.

Cum si de ce am ratat 800 mil. euro si 2.500 locuri de munca

Cum si de ce am ratat 800 mil. euro si 2.500 locuri de munca