Cei mai importanti factori care au determinat reducerea vanzarilor companiei au fost deprecierea leului in raport cu moneda europeana, precum si impredictibilitatea conditiilor economice, pe fondul instalarii crizei financiare.

Cursul mediu anuntat de Banca Nationala a Romaniei (BNR) pe 2009 a fost de 4,23 lei/euro, in crestere cu fata de 2008.

“2009 a fost un an aflat sub imperiul incertitudinii. Din cauza lipsei de predictibilitate am fost nevoiti sa ne refacem bugetul de trei ori. Cu toate acestea, chiar daca am inregistrat o scadere importanta a cifrei de afaceri, suntem multumiti de faptul ca am reusit sa ne plasam peste declinul consemnat la nivelul pietei de invelitori, pe care il estimez la 40% fata de 2008”, afirma Dan Mircescu, director general si actionar majoritar al Final Distribution.

Circa 80% din cifra de afaceri a companiei pe 2009 s-a datorat comercializarii tiglei metalice cu acoperire din piatra naturala marca Gerard, restul banilor provenind din vanzarea membranelor de protectie pentru acoperisuri si fundatii Delta si a ferestrelor de mansarda Keylite.

Pentru 2010, compania mizeaza pe o majorare a cifrei de afaceri cu 10-15%, atat pe fondul cresterii vanzarilor ferestrelor de mansarda, cat si imbunatatirii contextului economic in a doua parte a anului.

„Avand in vedere ca am introdus pe piata ferestrele de mansarda abia in a doua jumatate a anului trecut, vanzarile datorate acestui produs s-au ridicat in 2009 la doar 1-2%. Mi-as dori ca, in 2010, vanzarile de ferestre sa reprezinte 10% din cifra de afaceri”, mentioneaza Mircescu.

Incepand cu a doua jumatate a anului trecut, compania importa tiglele Gerard din Ungaria, dupa ce furnizorul neo-zeelandez AHI Roofing al Final Distribution a decis sa investeasca 15 milioane de euro intr-o unitate de productie pe piata maghiara.

„Fabrica din Ungaria a ajutat la eficientizarea afacerilor noastre, avand in vedere ca termenul de livrare s-a redus de la 3-4 saptamani la doar 1-2 saptamani”, subliniaza Mircescu.

Final Distribution a investit 0,65 de milioane de euro in perioada 2007-2009 intr-un spatiu de depozitare aflat in judetul Prahova. In prezent, spatiul de depozitare al companiei este de circa 3.000 de metri patrati.

Cele mai importante investitii planificate de Final Distribution in 2010 se ridica la 235.000 de euro si vizeaza activitati de marketing, care s-ar putea finaliza chiar cu schimbarea numelui companiei.

Piata de tigle metalice cu acoperire din piatra naturala se ridica in prezent la patru milioane de euro, echivalentul a 3-4% din totalul pietei de sisteme de invelitori pentru acoperisuri. Totodata, produsele premium ale fiecarui jucator activ pe piata de invelitori reprezinta doar 10% din totalul pietei.

„Piata invelitorilor premium cu acoperire din piatra naturala are un potential foarte mare la nivel local. Nu m-ar mira ca in cinci ani sa ajunga la o valoare de 15-20 de milioane de euro”, spune Mircescu.

Tiglele comercializate de companie se adreseaza in special familiilor cu venituri lunare de 2.500 de euro, profilul clientului fiind managerul de 35-40 de ani ce doreste sa investeasca in constructia propriei locuinte. Pretul pe metru patrat al unui sistem de invelitori poate ajunge si la 30 de euro.

Compania nu detine magazine proprii, ci lucreaza cu peste 100 de distribuitori la nivel national.

Final Distribution numara in prezent 35 de angajati si este localizata in judetul Prahova.

Principalii jucatori pe piata tiglelor destinate segmentului premium sunt Final Distribution, Decra si Metrotile si Lindab.