Scaderea a fost provocata de reducerea vanzarilor pentru produsele non-alimentare (masini, combustibili, etc.), care au scazut cu 13,5% in ultimul an, la 144,6 miliarde lei (34,1 miliarde euro).

Schimbarea comportamentului de cumparare a consumatorilor, precum si scaderea puterii de cumparare a bunurilor au contribuit semnificativ la acest declin. Compania de consultanta preconizeaza ca o recuperare a sectorului de retail nu va avea loc mai curand de 2011, cand s-ar putea inregistra prima crestere a vanzarilor. De asemenea, compania de consultanta mai estimeaza ca, in 2012, piata locala de retail se va apropia de nivelul din 2008.

Totusi, investitorii au o perspectiva pozitiva asupra pietei locale de retail. Criza economica a favorizat ieftinirea pentru mana de lucru si scaderea preturilor din imobiliare, schimbari care in general atrag investitorii. De asemenea, numarul ridicat de falimente a oferit retailerilor posibilitatea de a ocupa spatiile lasate vancate de companii afectate grav de criza in importante centre comerciale. Criza a creat si noi posibilitati pe piata de fuziuni si achizitii.

Criza economica a actionat in favoarea formelor moderne de retail, in sensul ca retelele mari de magazine cu o sursa stabila de finantare sunt mult mai pregatite sa indure competitia cu alti retaileri si au posibilitatea de a atrage consumatorii prin oferirea de produse ieftine fara a afecta operatiunile companiei. Aceasta tendinta a fost mai pronuntata in segmentul bunurilor de larg consum, unde retailul modern a castigat o cota de piata importanta in timpul crizei economice.

Totusi, piata locala de retail se afla inca in proces de dezvoltare si este destul de fragmentata, in timp ce formele moderne de retail sunt inca in desfasurare. In 2009, cele mai importante 15 grupuri din industrie au acumulat 17,2% din vanzarile totale din retail comparativ cu 2008, cand cota detinuta de acestea a fost de 14,7%.

De asemenea, piata romaneasca a fost dominata de retaileri proveniti din afara tarii si doar patru din cele mai mari 15 companii sunt din Romania. Datorita crizei economice globale companiile se asteapta la o consolidare a pozitie in piata locala de retail. Criza economica a determinat iesirea din piata a unor importanti jucatori, in timp ce altii si-au amanat expansiunea din cauza situatiei economice nefavorabile si a problemelor de lichiditate.

Situatia pietei din Romania, a doua din regiunea Europei de Est,
precum si cheltuielile consumatorilor ar putea sa se stabilizeze usor si sa isi revina cel tarziu in 2012.