Centrul Regional de Servicii din Bucuresti este, alaturi de cel din Costa Rica si Manila, in top 3 cele mai mari centre de profil din cadrul Global Business Services, organizatie condusa de Filippo Passerini.

Centrul din Bucuresti este condus de Yasser Abdelmalek (foto), cel care a initiat proiectul in urma cu 4 ani. Pe lista oraselor luate in considerare pentru acest proiect a fost si Varsovia, in prezent centru de servicii IT pentru P&G.

“Realizarea documentatiei pentru lansarea Centrului Regional de Servicii a durat 5 luni. Decizia a fost luata foarte repede, in conditiile in care am avut datele exacte pentru a-l convinge pe Filippo Passerini”, declara Abdelmalek.

De la un simplu stilou, un laptop sau pana la materia prima necesara in unitatile de productie, toate aceste comenzi sunt intermediate de catre cei 145 de angajati romani si 90 de contractori. Acestia acopera peste 150 de tari din Europa, Orientul Mijlociu si Africa si comunica in 10 limbi, servind peste 2 mld. de consumatori din zonele mentionate. Printre cele mai utilizate limbi in conversatie sunt engleza, germana, franceza, italiana, spaniola, turca, suedeza si rusa.

Organizatia continua sa angajeze personal si anul acesta, inca 6 pozitii fiind disponibile. In plus, potrivit lui Abdelmalek este nevoie in echipa de persoane care cunosc limba poloneza si olandeza.

Din echipa Centrului Regional de Servicii fac parte doar 2 expati, in timp ce la nivelul intregii companii P&G Romania 90% din personal este format din romani.

“La nivel global am redus cu jumatate numarul expatilor in ultimii 3 ani, intrucat sunt scumpi si vrem sa dezvoltam potentialul local”, afirma Camille Z. Chammas (foto).

La randul sau, Yasser Abdelmalek sustine ca fluctuatia de personal in cadrul organizatiei pe care o conduce a fost anul trecut de 11%, nivel comparativ cu ceilalti ani, iar in ceea ce priveste dinamica in randul celor mai competenti angajati a fost 0%.

“Nu am operat modificari ale bugetului de training. Nu am incetat sa oferim cresteri salariale in ultimii ani, salariile au continuat sa creasca in linie cu inflatia sau pe baza performantelor. Eu am primit pentru centrul pe care il conduc o suplimentare a bugetului de training de 170.000 de dolari in perioada februarie-iunie. Avem oameni care au mers si au stat la Londra timp de o luna, au observat cum functioneaza lucrurile intr-o fabrica P&G de acolo, de asemenea in New Castle, Cincinnati, Costa Rica. Daca opresti timp de un an programele de training te va afecta acest lucru in urmatorii 10 ani. Nu ne putem permite acest lucru”, explica Abdelmalek.

Pe de alta parte, Camille Chamas sustine ca nivelul redus al costurilor cu forta de munca reprezinta doar o mica parte din motivatia investitiilor de acest fel ale P&G in Romania.

“Daca ne uitam doar la costuri ne putem duce direct in Asia. Insa cand te gandesti la servicii trebuie sa te gandesti la potentialul acestor oameni, cultura consumatorului caruia te adresezi si limbile straine vorbite. De asemenea, trebuie luat in considerare si climatul economico-politic, ce trebuie sa asigure stabilitate pentru astfel de investitii. Cand angajam oameni nu o facem pentru 1 an sau 2, ci pe termen lung. In plus, posibilitatea ca oamenii sa inceapa cariera in Romania si sa continue in strainatate este foarte ridicata. Experienta internationala ne ajuta sa dezvoltam business-ul pana la acest nivel si mai departe”, declara Chamas.

Valoarea activitatilor sustinute de catre Centrul Regional de Servicii din Bucuresti se va situa anul acesta la nivelul estimat de 13 mld. dolari, aceasta valoare crescand anual cu 5-10%, potrivit lui oficialului P&G.

2009, unul dintre cei mai dificili din ultimii 10-15 ani

Potrivit lui Filippo Passerini (foto), chief information officer si presedinte al Global Business Services in cadrul P&G, 2009 a fost una din cele mai dificile perioade din ultimii 10-15 ani ca urmare a crizei financiare.

In aceste conditii si P&G a recurs la diferite strategii de optimizare a costurilor.

“O modalitate de reducere a costurilor este realitatea virtuala. Cand lucram la produse noi foloseam focus grupuri si ii invitam pe acei oameni sa ne ofere feed-back. Am facut acest lucru timp de multi ani, insa in ultimii 3-4 ani am apelat la mediul virtual. 80% din testarea perceptiei consumatorilor asupra noilor produse o realizam acum virtual. Astfel, putem accelera lansarea unui produs pe piata. O alta metoda o constituie un sistem de inalta calitate de video-conferinte. In acest fel este redus timpul petrecut in avion, dintr-un colt in altul al lumii. Pentru fiecare dolar investit in acest proiect am castigat 4 dolari”, spune Passerini.

Aceasta tehnologie a fost implementata cu ajutorul Cisco, in urma unui parteneriat realizat la nivel global.

Prin intermediul Global Business Services P&G a realizat in ultimul an fiscal economii de 700 mil. dolari. “Cheltuim cu 800 mil. dolari mai putin decat in urma cu 7 ani”, declara Passerini.

Cu o traditie de aproape 170 de ani, Procter&Gamble a fost infiintata in Statele Unite, desfasurandu-si in prezent activitatea in peste 180 de tari.

Afacerile companiilor detinute de gigantul american in Romania au ajuns in 2008 la o valoare cumulata de 1,96 mld.lei (531 milioane de euro), in scadere cu 4,1% fata de 2007, cand au fost de 553,2 mil. euro. Compania detine o fabrica la Timisoara, specializata in productia de detergenti, si va demara in luna iunie productia in fabrica de sampoane si produse de ingrijire a parului de la Urlati (judetul Prahova), o investitie de 100 mil. dolari.

Procter&Gamble comercializeaza pe piata romaneasca marci recunoscute si apreciate de consumatorii din lumea intreaga ca: Ariel, Tide, Bonux, Ace, Lenor, Mr. Proper, Fairy, Pantene Pro-V, Head & Shoulders, Safeguard, Herbal Essences, Wash&Go, Blend-a-med, Camay, Always, Alldays, Discreet, Pampers, Gillette, Braun, Duracell, Oral-B.