Cunoscuta in special pentru vinul care se fabrica aici, comuna Ostrov (judetul Constanta) se afla la o distanta de aproximativ 150 de km de Bucuresti. Pentru a ajunge in Ostrov este necesara o calatorie cu bacul, din Chiciu, calatorie care nu dureaza mai mult de 20 de minute si care costa circa 25 de lei de masina.

Cei aproximativ 6.000 de locuitori se ocupa in special cu viticultura, pomicultura, cresterea animalelor si pastoritorul. 300 dintre acestia sunt angajati permanenti ai Ostrovit, producatorul vinurilor Domeniile Ostrovit, compania angajand in plin varf de sezon pana la 1.000 de oameni.

Producatorul Domeniile Ostrovit detine 1.600 de hectare, dintre care 1.200 hectare de vita-de-vie si 400 de hectare de pomi fructiferi. Anul acesta urmeaza sa fie date in folosinta inca 200 de hectare. In plus, compania a bugetat investitii de 5 mil. euro in replantarea a 300 de hectare de vita-de-vie.

Spre comparatie, liderul pietei, Murfatlar, are in administrare 3.000 de hectare de vita-de-vie, in timp ce Vincon Vrancea detine 1.800 ha.

Din anul 2006 si pana acum compania a investit 20 de mil. de euro in reconversia a 1.000 de hectare, facand tranzitia de la cultivarea strugurilor de masa la plantatiile destinate producerii diferitelor sortimente de vinuri. Vita-de-vie administrata are o vechime ce variaza de la un an pana la 40 de ani.

Soiurile cultivate sunt Merlot, Cabernet Sauvignon, Feteasca Neagra si Pinot Noir pentru vinurile negre. Pentru vinurile albe Domeniile Ostrov cultiva Sauvignon Blanc, Chardonnay, Pinot Gris, Feteasca Alba, Feteasca Regala si Cramposie. Primele game de vinuri care vor fi aduse pe piata in prima faza sunt Vinaria Ostrov, Premiat, Cosa di Vino, Domeniile Ostrov, Canaraua Fetii si Cetatea Durostorum.

Totodata, aceasta investitie a acoperit achizitionarea de utilaje agricole, a sistemului de irigatii alcatuit din doua statii plutitoare, respectiv constructia unei unitati de productie noi in comuna Lipnita si consolidarea fabricii vechi din Ostrov.

Constructia fabricii din Lipnita a inceput in anul 2007, productia fiind demarata un an mai tarziu. Aceasta unitate de productie a atras o investitie de 7 mil. euro, sustinuta atat prin resurse proprii, cat si prin fonduri europene. In prezent capacitatea de stocare este de 8 mil. litri (800 de vagoane), urmand ca in 2011 sa fie atinsa capacitatea maxima, de 12 mil. litri (1.200 vagoane).

Potrivit lui Marian Moise (foto), director executiv Domeniile Ostrov, compania va investi anul acesta intr-o noua linie de productie si capacitati de stocare, proiect in valoare de 2 mil. euro. Capacitatea de imbuteliere actuala se ridica la 150.000 de sticle pe saptamana.

Cel mai prost aprilie

Lucreaza de 18 ani in industria vinului, insa luna aprilie a acestui an a adus cea mai abrupta scadere a vanzarilor, spune Marian Moise. Declinul a fost de 30% comparativ cu luna martie, piata fiind “in cadere libera”. “Poate ca dupa sarbatorile de Paste romanul a ramas fara bani”, argumenteaza Moise.

“Avem vin, insa problema este cui il vindem? Se inregistreaza o cadere libera atat din punct de vedere volum, cat si din punct de vedere pozitionare pret. Marea masa a consumatorilor coboara spre segmentul economic. Suntem obligati de piata sa realizam produse ieftine, insa de calitate. Cred ca fiecare producator este capabil sa scoata pe piata un vin care sa coste un euro”, completeaza directorul executiv Domeniile Ostrov.

Potrivit lui Moise, cel mai ieftin sortiment de vin din gama Domeniile Ostrov poate fi achizitionat in magazine la pretul de 4,7 lei.

Industria locala a vinurilor s-a situat in 2009 la valoarea de 450 mil. euro, in scadere cu 10% fata de 2008, respectiv la un volum de 6,3 mil. hectolitri. Reprezentantii Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV) estimeaza ca piata de profil va atinge punctul maxim al crizei financiare in acest an, industria continuand sa scada si in 2010 cu peste 10%.

Pe de alta parte, Domeniile Ostrovit au inregistrat in primele luni ale acestui an vanzari lunare de 150.000 de unitati, vizand o cifra de afaceri de 6 mil. euro si o cota de piata de 5%. Producatorul este prezent in 30 de judete, avand un portofoliu de 700-900 de clienti. In ceea ce priveste marile lanturi de retail Domeniile Ostrov are incheiate contracte cu Metro, Auchan, MiniMax si Plus, existand discutii in acest sens si cu Carrefour si Cora.

In prezent, distributia produselor se realizeaza in Bucuresti in proportie de 80% in segmentul HoReCa si 20% retail, in timp ce in teritoriu procentul se inverseaza in favoarea retailului (60%). Producatorul beneficiaza de distributie directa in Bucuresti, in timp ce in tara compania apeleaza la o serie de distribuitori locali.

Nivelul investitiilor pentru acest an este de aproximativ 15 mil. euro, producatorul mizand pe o extindere agresiva in zona magazinelor proprii. In 2010 Domeniile Ostrov isi propune sa deschida 40 de locatii proprii, in sistem de franciza, investitia medie per magazin ridicandu-se la 2.000 de euro. Planurile pentru urmatorii 2 ani vizeaza intre 60 si 80 de astfel de magazine specializate.

De asemenea, pentru bugetul de marketing producatorul a alocat in acest an 10% din venituri, focusul fiind in zona de trade marketing. Promovarea nu va include anul acesta si canalul TV.

In plus, Domeniile Ostrovit a incheiat un contract de sponsorizare cu clubul sportiv Steaua. Prin acest contract emblema clubului va aparea pe eticheta sortimentelor de vin Merlot si Feteasca Alba produse de Domeniile Ostrov.

Miza pe turism

In conditiile in care in Ostrov turistii au doar doua optiuni de cazare – o pensiune si manastirea Dervent – Domeniile Ostrov va demara in luna mai o serie de proiecte printre care un restaurant traditional, o pensiune, sala de degustare de vinuri. Pentru acestea au fost alocate investitii de 1 mil. euro.

Pentru anul viitor compania intentioneaza sa inceapa lucrarile la un hotel de cinci stele, un spatiu de birouri si sali de conferinte, suma alocata ajungand la 1,5 mil. euro.

Tot in Ostrov vor fi construite in urmatorii ani terenuri de fotbal, golf, un port de iahturi ai aqua parc, reprezentand o investitie de 4 mil. euro.

Horia Culcescu, proprietarul Ostrovit, mai controleaza companiile Leader International (conserve de legume si fructe), Berser (sere) si Leoser (sere), cu afaceri cumulate de aproximativ 40 mil. euro in 2008.

Piata nelegala de vinuri costa statul 100 mil. euro anual

Piata nelegala de vinuri costa statul 100 mil. euro anual