Primele efecte ale crizei financiare au aparut in martie 2009, cand Tnuva Romania era in plina expansiune, strategia companiei fiind axata pe castigarea de cota de piata. Ulterior, focusul a cazut pe profit, in detrimentul cotei de piata, care a scazut de la 7-8% la 5-6% in prezent. In plus, producatorul a delistat 20 de SKU-uri (Stock Keeping Unit), in prezent avand 40 de produse in portofoliu.

“Si primele luni ale acestui an au aratat ca 2010 va fi in continuare dificil. Putem observa ca piata este in criza, oamenii se rezuma doar la lucrurile de care au stricta nevoie. Chiar si produsele traditionale, precum smantana, inregistreaza scaderi ale vanzarilor. Consumatorul cumpara, de cele mai multe ori uitandu-se la calitate, insa cumpara din ce in ce mai putin. Iar cei care nu au buget se uita la produse foarte ieftine, de calitate inferioara”, spune Shmulik Porre (foto).

In 2009 Tnuva Romania si-a majorat cifra de afaceri in lei cu 1% pana la 89,9 mil. lei (aprox. 21 mil. euro), diminuandu-si totodata pierderile cu 25% pana la 78 mil. lei (18,5 mil. euro), ca urmare a masurilor de eficientizare adoptate, printre care outsourcing in cazul distributiei si comercializarii produselor, respectiv minimizarea promotiilor.

Pe fondul scaderii vanzarilor in afara Bucurestiului, compania a apelat si la serviciile altor firme de distributie. “Romania este o tara mare si trebuia sa ne gandim daca vrem sa folosim propriile resurse de distributie sau apelam la outsourcing. Mai ales ca acum aceste companii de distributie ofera servicii de o calitate mai buna la preturi mai bune. Astfel, in distributie am reusit sa reducem costurile cu 10% si am castigat flexibilitate, iar in comercializare cu 15%. Outsourcing-ul iti da viteza in reactie”, spune CEO-ul Tnuva.

De asemenea, Tnuva Romania si-a orientat investitiile in zonele care pot contribui la cresterea cotei de piata, precum Bucuresti, Cluj.

O alta masura adoptata anul trecut a fost reducerea personalului cu aproximativ 50%. Astfel, producatorul de lactate a disponibilizat 100 de angajati si a apelat la outsourcing in cazul altor 100 de persoane. In prezent, Tnuva Romania are 300 de angajati, fluctuatia de personal situandu-se in jurul valorii de 1% in 2009, potrivit datelor companiei.

Pentru acest an Tnuva Romania isi propune mentinerea cifrei de afaceri la nivelul din 2009 si continuarea reducerii pierderilor cu inca 50%.

“Pentru jucatorii mici din lactate miza anul acesta este supravietuirea. Pretul materiei prime va creste si va fi foarte dificil sa nu se simta in pret. Cei care vor plati sunt producatorii. Pentru companiile mari miza va fi sa decida care este cel mai potrivit portofoliu de produse pentru consumatorii romani pe timp de criza”, afirma Shmulik Porre.

In opinia sa, industria laptelui, estimata la 1,1 mld. euro, nu a atins inca punctul maxim al crizei financiare, o usoara revenire fiind asteptata anul viitor.

“Consumul depinde de venituri, somajul continua sa creasca si daca economia va fi in recesiune aceste lucruri vor influenta si consumul de lactate. Vom mai suferi si anul acesta si poate in 2011 piata isi va reveni usor. Sper sa in 2012 industria de profil sa depaseasca criza financiara in totalitate. Insa, aceasta recesiune ne-a facut sa constinetizam ca trebuie sa ne aliniem resursele la nivelul Uniunii Europene, granitele sunt deschise, noi produse intra pe rafturi, trebuie sa fim pregatiti. Daca vrem sa oferim consumatorului roman produse de calitate e mai bine sa le realizam aici, pe plan local, la standarde europene”, considera Porre.

Principalii competitori ai Tnuva pe piata locala sunt FrieslandCampina Romania, Danone Romania, Hochland Romania, LaDorna, Albalact si Muller Romania.

Tnuva Romania a fost fondata in anul 2004 de catre Tnuva Israel in parteneriat cu Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare. Intrarea pe piata romaneasca s-a facut in urma unei investitii de 55 mil. euro. Producatorul detine o fabrica in Popesti Leordeni si o ferma situata in Adunatii Copaceni, in care a investit pana in prezent aproximativ 8 mil. euro.