“Importam vinuri romanesti in Marea Britanie de foarte multi ani, iar in 1997 ne-am hotarat sa construim propriul bussines in Romania”, povesteste Dan Muntean (foto), director general si actionar al Halewood Romania.

In prezent compania activeaza pe piata romaneasca prin intermediul grupului Halewood format din 3 companii: Domeniile Halewood, care administreaza 350 de hectare de vie in regiunile Dealu Mare, Podisul Transilvaniei si Murfatlar pentru productia de struguri, Cramele Halewood, care produc efectiv vinul si il distribuie pe piata interna si Halewood Romania, compania care se ocupa de exportul de vin.

In continuare, Halewood Romania produce vin pentru export pentru pietele principale precum Marea Britanie, Tarile Baltice si Germania, la care se adauga China, Japonia, Thailanda, Polonia, Cehia, Belgia, Olanda, Luxemburg, Israel, Canada.

Brandurile exportate sunt Prahova Valley, Byzantium, Halewood Special Reserve, Cherry Tree Hill, Single Vineyard Selection, Hyperion, Rhein, marci care se gasesc si pe piata interna.

Ponderea exporturilor in cifra de afaceri se ridica la 30-35%.

Anul acesta, alaturi de alti 5 producatori de vin – Murfatlar Romania, Cramele Recas, Carl Reh Winery, Vinarte si Senator - Halewood a inceput un proiect de promovare pe piata din Statele Unite ale Americii, o investitie de 2,5 mil. euro finantata atat din fonduri europene cat si resurse proprii ale companiilor implicate.

In 2009 producatorul a afisat o cifra de afaceri de 9,8 mil. euro, in crestere cu 2,3% fata de 2008, iar trendul ascendent continua si in acest an cand compania tinteste afaceri de 10 mil. euro. Halewood Romania are in prezent circa 200 de angajati.

Compania a alocat un buget de investitii de aproximativ 4 mil. lei, suma care este alocata modernizarii tehnologiei de productie si viticulturii. In plus, bugetul de marketing alocat pentru 2010 a fost majorat cu 10% fata de anul trecut.

Colectarea numerarului din piata – din ce in ce mai “obositoare”

Potrivit lui Dan Muntean, producatorul a fost nevoit sa reduca preturile pentru a atrage mai multi consumatori, iar colectarea numerarului din piata a devenit din ce in ce mai “obositoare”. “Cred ca toti am invatat din acest context economic sa ne adaptam managementul si sa devenim mai competitivi si mai creativi”, afirma Muntean.

In opinia sa, piata vinurilor, care a atins in 2009 valoarea de 450 mil. euro, va continua “sa traga din greu” pentru a se mentine in echilibru.

“Speram ca ne vom mentine la nivelul anului trecut. Avantajul e ca «actorii» au deja experienta unui an ca 2009, in care au fost nevoiti sa lupte mai mult si sa se adapteze din mers. Cei care au ramas in arena sunt destul de imunizati la schimbare si la cerintele actuale ale pietei, care
nu sunt extrem de favorabile”, declara Muntean.

Acesta estimeaza totusi un declin de 5-10% la nivelul industriei de profil pe fondul scaderii consumului si orientarii consumatorilor catre produse mai ieftine.

“Gusturile consumatorilor de vin din Romania s-au rafinat in timp. Acestia incep sa ceara din ce in ce mai mult vin imbuteliat, prefera vinuri de calitate, dar la un pret bun, cu o orientare bine definita catre marca si producator. De asemenea, vinurile dulci au pierdut teren in fata vinurilor demiseci si seci. Acum, preferintele consumatorilor romani se indreapta inca, in proportie de aproximativ 70 % catre vinurile albe”, explica Dan Muntean.

Infiintata in 1978 de catre John Halewood, compania Halewood International detine acum participatii in zonele cheie ale industriei de bauturi din intreaga lume.

Cu o cifra de afaceri anuala de peste 500 milioane de euro, Halewood International distribuie peste 1.400 de produse pe teritoriul Marii Britanii si in 30 de tari din toata lumea. Patru dintre marcile create de Halewood International se regasesc in topul primelor zece marci din categoria lor in Marea Britanie.

Halewood International a inceput sa importe vinuri din Romania din 1987. Dupa o investitie totala de peste 10 milioane de dolari, grupul Halewood are in prezent 3 subsidiare in Romania (viticultura, vinificatie si comercializarea vinurilor). in care lucreaza peste 200 de specialisti cu studii si specializari in tara si strainatate. Productia medie anuala de vin se ridica la 42.000 de hectolitri, iar capacitatea de stocare totalizeaza 90.420 de hectolitri.

Printre cei mai importanti producatori de vin pe plan local se numara Murfatlar, Cotnari, Jidvei si Vincon Vrancea.