In prezent, in Romania consumul anual de ulei de masline este de doar 0,1 kg/capita, in conditiile in care in Italia acesta se situeaza la 12 kg/capita. Si tari precum Grecia si Spania se bucura de un consum ridicat de ulei de masline per cap de locuitor, de 18 kg, respectiv 11 kg.

“Pe timp de criza am observat ca oamenii sunt mai atenti la sanatate, cumpara mai putin, insa de o mai buna calitate. In Italia nu te poti adresa unui cumparator pentru a-I sugera un anumit tip de ulei, pentru ca el stie deja ce vrea, ce brand prefera. In Romania, consumatorii sunt destul de derutati si deseori achizitioneaza in functie de pret sau de intuitie. Suntem in aceeasi situatie in care era Italia in urma cu 40 de ani, insa piata are potential de crestere”, explica Fabio Fabris.

Piata uleiului din Romania a atins anul trecut un volum de 2,2 mil. litri, segmentul sansa (pomace) avand o pondere de 47% (in scadere fata de nivelul de 70% detinut in 2007), urmat de ulei extra virgin (37%), specialitati ulei (samburi struguri, orez, ulei aromatizat) – 11%, ulei pur – 5%. Pentru acest an, oficialul Monini estimeaza o stagnare a industriei la nivelul din 2009, urmand ca din 2011-2012 piata sa se relanseze.
“Totul depinde insa de o serie de aspecte precum evolutia cursului valutar, a materiei prime si a preturilor altor tipuri de ulei”, spune Fabris.

In Romania produsele Monini sunt comercializate de filiala locala a grupului austriac Cyrom, companie care importa si sucurile naturale Pfanner. Cyrom a raportat anul trecut o cifra de afaceri de 12,3 mil. euro si are 142 de angajati.

Dupa primele 5 luni ale acestui an compania a inregistrat o crestere a afacerilor de 45%. Din vanzarile de ulei ponderea cea mai mare este detinuta de uleiul de masline extravirgin (64%), sansa (pomace) - 34% si pur - 2%.

“Nu am resimtit efectele crizei financiare atat de pronuntat intrucat consumatorul nostru face parte din categoria middle si premium, deci isi permite inca sa achizitioneze produsele noastre. Si oricum, oamenii trebuie sa se manance, vor face economii pe alte segmente, dar nu vor renunta la produse sanatoase”, considera Fabio Fabris.

Printre obiectivele pe termen mediu ale companiei se numara atingerea pozitiei de lider in 2011, in acest an Monini concentrandu-se pe promovarea produselor si fidelizarea consumatorilor. Cei mai importanti competitori pe aceasta piata sunt Costa D’Oro (Costa D’Oro) si Pietro Coricelli (Pietro Coricelli).

“Trebuie sa crestem anul acesta mai repede decat ceilalti competitori, vom investi foarte mult in comunicare si promovare la raft. Cred ca in 2011 putem atinge pozitia de lider”, afirma Fabris.

In plus, Monini ar putea incheia pana la finalul acestui an negocierile cu retailerul Carrefour, singurul lant in care producatorul italian nu este prezent.

Grupul Monini a fost infiintat in anul 1920 de familia Monini si are in prezent 105 angajati si o unitate de productie la Spoleta – Umbria. Monini a afisat in 2009 o cifra de afaceri de 127 mil. euro, 25% reprezentand exporturile.