“Suntem la vanatoare de produse, inclusiv in Romania. Evaluam toata piata romaneasca si analizam toate oportunitatile”, a declarat Dan Ivan, country head (foto) al Sanofi-Aventis, subliniind interesul companiei de a-si intari prezenta pe segmentul OTC-urilor (medicamente eliberate fara reteta), produse ale caror adaosuri comerciale sunt libere.

Declaratia lui Ivan confirma strategia grupului la nivel mondial de expansiune pe segmentul de OTC-uri, concretizata prin preluarea unor jucatori de profil din Australia, SUA si, mai recent, din Canada. “Am anuntat saptamana trecuta achizitia unui producator de dermocosmetice canadian (Canderm – n. red.), iar acum suntem in proces de cumparare a unui producator polonez de OTC-uri”, a spus Dan Ivan.

Pe segmentul de OTC-uri, compania detine o cota din piata locala de 13% (in lei), “felie” care urmeaza sa fie marita la 20% in urmatorii cinci ani, ca urmare a intarii portofoliului cu noi produse. “Strategia noastra este de a ne orienta catre imbunatatirea prezentei pe arii terapeutice strategice (medicamente pentru durere, raceala si gripa, digestie, vitamine si minerale), punand un mai mare accent pe portofoliul de suplimente alimentare, pe dermatocosmetice si pe produsele de infrumusetare”, a explicat Marius Topala, director consumer healthcare din cadrul companiei.

Intr-o piata in care incertitudinea preturilor, termenelor de plata, a schimbului valutar si a taxelor pe vanzari face legea, segmentul medicamentelor fara reteta este o gura de aer pentru afacerile din farma locala, gatuite de volumele tot mai mari de creante acumulate. OTC-urile, alaturi de alte produse comercializate in farmacii si ale caror preturi sunt stabilite cu adaosuri comerciale nu sunt reglementate si care, in consecinta pot ajunge si la 200%, sunt colacul de salvare pentru farmacii, care se confrunta cu o grava lipsa de lichiditate. Retailerii de medicamente transmit unda de soc mai departe la distribuitori si, intr-un final, la producatori/importatori, cei care isi primesc banii inapoi pe medicamente la termene ce depasc 240 de zile.

Criza de cash nu iarta pe niciun jucator, insusi liderul pietei locale farma avand de recuperat din creante o suma considerabila comparabila cu veniturile de 194 de milioane de euro din 2009. “Sanofi Group are de recuperat de pe piata din Romania creante in valoare de 120 de milioane de euro”, a precizat Ivan, adaugand ca jucatorii din farma sunt cei mai mari finantatori ai sistemului de sanatate romanesc.

In conditiile maririi volumului de creante acumulate, Sanofi-Aventis ar putea renunta la anumite produse cu un prag al profitabilitatii scazut, pe de alta parte lansand altele noi. Pentru anul acesta sunt programate a fi introduse pe piata zece noi forme farmaceutice – atat originale, cat si generice (medicamente iesite de sub patent/copii ale originalelor).

“In septembrie urmeaza sa lansam o noua aspirina (santapirin/aspirina simpla), in parteneriat cu un mic producator roman, a anuntat seful Sanofi-Aventis, care nu a oferit detalii cu privire la celelalte produse pe cale de lansare.

Zgomot in piata medicamentelor "libere"

O buna parte (40%) din incasarile obtinute de OTC-uri sunt realizate de vanzarile de analgezice (contra durerii), segment in care compania franceza este prezenta pe piata locala cu brandul Ibalgin, concurent direct pentru Nurofen. Potrivit informatiilor furnizate de companie, segmentul analgezicelor pe baza de ibuprofen a avut cea mai dinamica evolutie in primele trei luni ale anului, inregistrand un avans de 25% fata de perioada similara a lui 2009, pana la 11,9 milioane de lei (circa 2,8 milioane de euro), echivalentul a 1,6 milioane de unitati (cutii) si a unei cote de piata de 33% in valoare.

Per ansamblu, piata de analgezice isi va continua declinul inregistrat in ultimii ani si in 2010, scaderea inregistrata anul trecut fiind de 9%, pe fondul “orientarii consumatorilor de tablete analgezice din zona OTC-urilor catre cele premium”, dupa cum au explicat oficialii Sanofi-Aventis.
"Piata analgezicelor va ramane pe loc anul acesta, poate doar sa scada putin. In ultimii ani, a scazut foarte mult, deci nu cred ca putem ajunge mai jos de atat", a comentat Topala.



Declaratiile lui Topala au fost facute in cadrul unei conferinte de presa prin care un nou medicament ce poate fi cumparat fara reteta medicala – Ibalgin Rapid – a fost lansat. Noul produs va fi promovat in media printr-o campanie derulata in farmacii, la televizor si in publicatiile tiparite, costurile totale ajungand la 1 milion de euro.

"In piata de OTC-uri conteaza zgomotul pe care il faci", a justificat Dan Ivan investitiile pe care compania le face in promovarea noului produs. In privinta altor investitii pe piata interna, acesta a declarat ca s-a ajuns la un "procent occidental" (scazut - n. red.), data fiind maturitatea pietei romanesti si ca "nu trebuie sa cheltuiesti mult pentru a obtine o buna pozitie in piata, sunt unele produse care merg si singure".

Sanofi-Aventis detine, potrivit propriilor estimari, o cota de piata de 60% din "piata durerii", produsul cu cea mai buna evolutie ca vanzari fiind Ibalgin. Pentru 2010, Sanofi-Aventis tinteste vanzarea de 100.000 de cutii din Ibalgin Forte. Noul medicament este disponibil deja in 1.000-1.200 de farmacii din toata tara, la cutii de 6 sau 12 tablete, pretul de producator al acestora fiind de 4,8, respectiv 9,6 lei.

Cele mai puternice analgezice din 2009



In ceea ce priveste rezultatele asteptate anul acesta, executivul de la Sanofi-Aventis a declarat ca va fi o performanta daca se va atinge nivelul inregistrat in 2009. Anul trecut, compania franceza a realizat afaceri pe piata romaneasca de 194 de milioane de euro, incluzand rezultatele Zentiva.

Vezi aici cum arata topul companiilor farma prezente in Romania pentru 2009.

Sursa graficelor: Sanofi-Aventis Romania, conform datelor Cegedim.

Zentiva a trecut pe pierderi in 2009

Zentiva a trecut pe pierderi in 2009