Olandezii, prezenti pe piata locala din 2007, dupa infiintarea importatorului Akzo Nobel Coatings Romania, isi doresc sa cumpere una din companiile producatoare de vopsele de top prezente in Romania, care au in actionariat fonduri de investitii.

“Suntem in discutii cu unele din cele mai importante companii de pe piata locala de lacuri si vopsele in vedere unei achizitii. Tot ceea ce pot spune este ca este vorba de jucatori detinuti de fonduri de investitii. Este exclusa insa o achizitie in 2010. Cel mai devreme, tranzactia s-ar putea realiza in 2011”, spune Marius Pintea, market manager Akzo Nobel Romania.

Unii din cei mai reprezentativi jucatori de pe piata locala de vopsele, in actionariatul carora exista unul sau mai multe fonduri de investitii sunt Policolor (detinut de fondurile RC2, Romanian Reconstruction Limited si Romanian Investment Fund), Fabryo Corporation (Oresa Ventures) si Deutek (Advent International)

Reprezentantii actionarilor Policolor, parte a grupului Policolor-Orgachim, au declarat de curand ca exclud varianta unui exit din cadrul producatorului de vopsele in 2010.

De asemenea, Laurentiu Ispir, investment director in cadrul Oresa Ventures, a precizat pentru Wall-Street ca nici fondul suedez de investitii nu ia in calcul o vanzare a Fabryo Corporation in acest an.

Initial, grupul olandez a dorit sa intre puternic pe piata locala de vopsele, printr-un proiect greenfield. Constructia unei unitati de productie trebuia sa inceapa in septembrie 2007, pe un teren de trei hectare, achizitionat tot in acelasi an, in judetul Brasov.

Criza a dat insa peste cap planurile grupului.

“Chiar daca perioada de criza nu ajunsese in Romania, la nivel international se simteau anumite efecte care anuntau perioada de recesiune. Prin urmare, s-a luat decizia amanarii proiectului. Stragia grupului viza intrarea pe segmentul de produse ieftine prin constructia acelei fabrici”, mentioneaza Pintea.

In prezent, varianta achizitionarii unui producator local de vopsele a devenit mai atractiva pentru olandezi, datorita scaderii pietei constructiilor, care are ca efect direct deprecierea valorica a companiilor.

“Achizitionarea unor capacitati de productie existente deja pe piata prezinta doua avantaje: diminueaza perioada care ar fi necesara pentru constructia unei fabrici si confera companiei posibilitatea de a intra in posesia unui brand deja prezent pe piata”, considera Pintea.
Reprezentantul Akzo Nobel Coatings Romania nu a dorit sa precizeze suma pe care ar fi dispus sa o aloce grupul olandez pentru o achizitie.

In cazul unei achizitii, Akzo Nobel ar fi primul din cei mai importanti jucatori de pe piata mondiala a vopselelor, care isi face debutul ca producator pe plan local.

Ceilalti jucatori importanti la nivel mondial, ale caror produse au o prezenta nesemnificativa in Romania, sunt Tikkurila (Finlanda), SigmaKalon (parte a grupului american PPG) si BASF Coatings (Germania).

“Probabil ca ceilalti jucatori mari de pe piata de vopsele la nivel mondial nu au intrat inca pe piata romaneasca pentru ca fiecare asteapta ca unul dintre ei sa faca primul pas”, mentioneaza Pintea.

Ultimul tranzactie importanta de pe piata locala de vopsele a avut loc anul trecut, intre Oresa Ventures si omul de afaceri Daniel Guzu, proprietarul producatorului de materiale de constructii Duraziv.

Akzo Nobel Romania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 15 mil. lei (3,5 mil. euro), in crestere cu 10% fata de valoarea din 2008, de 13,7 mil. lei (3,7 mil. euro).

“Pozitionarea pe segmentul de produse premium a contribuit la cresterea pe care am avut-o anul trecut. Pentru 2010, din cauza conditiilor complicate, am fi fericiti daca am realiza o crestere de doar 5%”, spune, market manager Akzo Nobel Romania..

Compania si-a bugetat initial o crestere de 10% a cifrei de afaceri in 2010, comparativ cu anul trecut.

Aproximativ 50% din vanzarile realizate de companie anul trecut, care s-au ridicat la un milion de litri, au fost pe segmentul de vopsele, restul fiind pe gama de lacuri.

Akzo Nobel Romania importa produsele din Marea Britanie, Polonia si Ungaria.

Cele mai cunoscute branduri cu care este prezent grupul olandez in Romania sunt Dulux (vopsea lavabila) Sadolin (lacuri pentru tratarea lemnului) si Hammerite (vopsea pentru metale).

Compania apreciaza ca segmentul de vopsele premium reprezinta 10-15% din piata de vopsele decorative, estimata pentru 2008 la 180 de milioane de euro.

“Estimam ca anul trecut piata de vopsele decorative a scazut cu 20%. Credem ca declinul va persista si anul acesta, fiind probabila o scadere de inca 10-15% in termeni valorici”, mai spune Pintea.

Cei mai importanti jucatori de pe piata locala de profil sunt Policolor, Fabryo Corporation, Deutek, Kober, Atlas Corporation si Sarcom.

De ce vor actionarii Policolor sa preia participatiile minoritare la Orgachim Bulgaria

De ce vor actionarii Policolor sa preia participatiile minoritare...