“Tinta noastra este sa crestem cifra de afaceri din 2010, indiferent de situatia existenta la nivelul mediului economic. Ne dorim sa crestem cu cel putin 10% in fiecare an. In conditiile in care piata isi va reveni, iar acest lucru se va intampla daca exista o stabilitate la nivelul deciziilor economice si politice, cresterea ar putea fi chiar mai mare”, spune Marian Pirvu, vicepresedintele Ruukki Construction pe Romania si Bulgaria. Ruukki Construction este una din cele doua divizii prin care grupul fiinlandez este prezent pe plan local.

Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 33 de milioane de euro, cu 10% mai mult fata de 2008, pe fondul cresterii atat a volumelor vandute intern, cat si a exporturilor.

“Volumele de tigle metalice pe care le-am vandut anul trecut au fost chiar mai mari decat in 2008, dar preturile au scazut, in medie, cu 10-15%. Scaderea de preturi din 2009 s-a anulat de la inceputul anului, pe fondul cresterii preturilor la materia prima, care a dus la o majorare a preturilor produselor finale”, mentioneaza Pirvu.

Parvu apreciaza ca pretul otelului, care se ridica in prezent la peste 750 de dolari/tona ar putea atinge cea mai mare cotatie din acest an in trimestrul al treilea.

Procentul rezultat din majorarea TVA la 24% nu se va observa in pretul final al tiglei metalice, dupa ce Ruukki Romania a luat decizia de a suporta o parte din costul care ar fi trebuit transferat catre clienti.

“In mod normal, avand in vedere atat pretul otelului, cat si cresterea TVA, preturile la tiglele metalice ar trebui sa creasca cu 12%, dar noi am luat decizia de a le majora doar cu 9%. O crestere brusca la 12% ar fi greu de suportat de catre clienti in conditiile actuale de piata”, precizeaza Pirvu.

Compania isi ajusteaza lunar stocurile, materia prima pentru fabricarea tiglelor metalice, pentru a putea decide in doar doua saptamani daca este nevoie de o crestere a pretului la produsul final.

Referitor la cresterea cotei TVA, vicepresedintele Ruukki Construction Romania si Bulgaria, considera ca masura autoritatilor trebuie luata ca atare.

“Era necesar ca autoritatile sa ia o masura, fie care este vorba de cresterea TVA sau de altceva. Nu avem de ales. Din moment ce s-a decis sa se ia aceasta masura, inseamna ca aceasta este o masura buna. Consider ca indiferent de nivelul taxelor, oamenii vor continua sa-si construiasca locuinte, chiar daca vor trebui sa plateasca mai mult. Acest lucru va intampla pentru ca in Romania este in continuare nevoie de case”, adauga Pirvu.

Vanzarile pe care le-a inregistrat compania in primele trei luni ale anului au fost mai slabe decat in perioada similara a anului trecut, din cauza lunilor mai grele de iarna, dar situatia s-a redresat in trimestrul al doilea.

Vanzarile de produse premium destinate acoperisului si-au revenit la un nivel peste cel de anul trecut, in conditiile in care clientii au vazut ca perioada de recesiune se prelunge si au hotarat sa investeasca.

“Din totalul vanzarilor de tigla metalica inregistrate in primul semestru, circa 12% au fost pe segmentul premium, in conditiile in care in aceeasi perioada a anului trecut, ponderea era de 5%. In 2009, clientii au fost speriati de criza si nu au stiu spre ce achizitii sa se indrepte. Acum, dupa ce au observat ca perioada de criza se prelungeste, clientii au decis sa investeasca. Pentru noi, renovarile au fost principalul motor in primele sase luni ale anului”, mentioneaza Pirvu.

In afara renovarilor, compania pariaza in 2010 si pe exporturi, in tari ca Cehia, Polonia, Serbia, Bulgaria, Croatia sau Rusia. Anul trecut, exporturile au reprezentat 30% din vanzarile Ruukki Romania, iar anul acesta ponderea exporturilor in totalul businessului local al finlandezilor va ajunge la 50%.

Tinta de exporturi a fost atinsa deja in primele sase luni sase luni ale anului.

“Nu ar fi nicio problema ca exporturile sa reprezinte, in viitor, 70-80% din cifra de afaceri anuala. Capacitatea de productie foarte mare pe care o avem in Romania ne permite sa acoperim atat cererea interna, cat si pe cea externa. Oricum, in acest moment inca lucram la eficientizarea productiei si la cresterea productivitatii, avand in vedere ca fabrica produce doar la 40% din capacitate”, adauga Pirvu.

Grupul a finalizat anul trecut o investitie de 35 de milioane de euro in constructia unei unitati de productie pe piata locala, in care se fabrica profile si structuri metalice, precum si panouri termoizolante.

Investitia din Romania, cea mai mare a Rautaruukki in afara Finlandei, este amplasata pe un teren de 50.000 de metri patrati, suprafata construita fiind de 26.000 de metri patrati.

Ruukki Romania are o capacitate anuala de productie de 1,8 milioane de metri patrati de panouri termoizolante, 12.000 de tone de structuri metalice si 1,2 milioane de metri liniari de profile.

Valoarea totala a pietei de invelitori din Romania s-a ridicat anul trecut la aproape 117 milioane de euro, in scadere cu 34% fata de nivelul din 2008, potrivit unui studiu realizat realizat de compania de consultanta Neomar Consulting.

Pentru 2010, firma de consultanta estimeaza o continuare a declinului la nivelul pietei, pana la aproximativ 111 milioane de euro (-5%).
“Dupa evolutia vanzarilor din primele luni, credeam ca piata va scadea la fel de mult ca anul trecut. Ulterior, piata si-a revenit, iar acum estimez o stagnare a pietei la nivelul de anul trecut. Piata va incepe sa creasca in momentul in care se va relua creditarea", mai spune Pirvu.

Finlandezii au intrat pe piata romaneasca in anul 2001, ca importator de invelitori metalice. In prezent, activitatea companiei este impartita in trei divizii: Ruukki Construction, Ruukki Metals si Ruukki Production.

Printre competitorii Ruukki Romania pe piata locala se afla Lindab, ArcelorMittal Construction, Megaprofil sau Teraplast.