Szabolcs Ferencz lucreaza in cadrul MOL din 2003, fiind responsabil de comunicare si marketing. Ferencz (foto) are o experienta solida in domeniul comunicarii guvernamentale si corporatiste, ocupand functia de vicepresedinte de comunicare in cadrul companiei petroliere.

Szabolcs Ferencz a crescut in Timisoara, emigrand in Germania unde si-a finalizat studiile, iar apoi si-a inceput cariera in comunicare. In 1998 a fost numit director al Centrului de Comunicare de pe langa cabinetul Primului Ministru al Ungariei, unde s-a ocupat atat de gestionarea activitatilor de comunicare, cat si de cele ale intregului guvern. Intre 2000 si 2002 a fost sef de cabinet in Ministerul Patrimoniului Cultural National din Ungaria.

In decembrie anul trecut, a fost numit la conducerea MOL Romania, in locul lui Zsolt Szalay.

Wall-Street: Ce ganduri aveati in toamna lui 2008, atunci cand economia mondiala fusese deja cuprinsa de criza?

Szabolcs Ferencz: Imi amintesc foarte bine de acest interval. Noi avem un noroc foarte mare la grupul MOL, cu Laszlo Varro, vicepresedintele grupului insarcinat cu dezvoltarea strategiei. El ne povestea deja, incepand din august, ca se va intampla ceva extraordinar, ca trebuie sa ne pregatim foarte bine si ca nu situatia se va incheia intr-o luna sau intr-un an. El a vazut situatia foarte clar si totusi foarte multi dintre manageri nu au priceput. De exemplu, eu: in octombrie am cumparat personal o masina cu credit in franci elvetieni - pentru ca rutina si obisnuintele din trecut au supravietuit.

Wall-Street: Cum ce adevaruri v-ati confruntat in acesti doi ani de criza si ce concluzii vi s-au cristalizat vis-a-vis de situatia din Romania?

Szabolcs Ferencz: Cred ca toata relatia intre micro si macro a trebuit sa fie redefinita. La nivel micro, fiind o piata libera, companiile pot face ce vor. Am observat insa ca foarte multe banci si institutii financiare si-au facut analizele de risc bazandu-se pe anumite riscuri cu un anumit procentaj si au luat decizii in ideea unor prezumptii ca poate unele lucruri se vor schimba, dar restul vor ramane stabile. Nimeni nu s-a gandit ca toate se vor schimba.

Actorii micro nu au fost pana acum nevoiti sa se gandeasca si din acest punct de vedere - daca totul se va schimba. Cred ca acum riscul micro trebuie mult mai bine inclus in calcule decat inainte.

Wall-Street: Ar fi corect daca as spune ca in acesti doi ani am trecut de la managementul cresterilor la managementul riscurilor?

Szabolcs Ferencz: Da, cred ca acest lucru, ca prima reactie la criza, corespunde descrierii. De asemenea, pentru cresterea ulterioara, tot ce se decide acum se ia in considerare mult mai mult in comparatie cu ce era inainte. Dar acum, in aceasta perioada scurta, toata lumea a devenit mai constienta cu privire la riscuri, iar persoanele dar si jucatorii de pe piata se concentreaza asupra stabilitatii si flexibilitatii financiare. De aceea, am taiat din investitii si am abordat o politica financiara foarte prudenta si conservatoare.

Wall-Street: In decembrie veti implini un an de cand sunteti la sefia MOL Romania. Care ar fi cel mai dureros adevar pe care l-ati aflat despre Romania in ultimul an ca manager?

Szabolcs Ferencz: Este o situatie ambigua, pentru ca pe de o parte, mediul de business in Romania, din punct de vedere macroeconomic, este relativ bun. In ceea ce priveste taxele, de exemplu, sau efortul de a recruta o persoana buna. Din punctul de vedere al realizarii de investitii este foarte important ce taxe trebuie platite sau daca pot gasi persoana potrivita. Romania este astfel o tara interesanta. Ceea ce reprezinta un dezavantaj este lipsa de predictibilitate. Aici vedem ca, cel putin BNR (Banca Nationala a Romaniei - n. red.) incearca sa mentina totul constant, ceea ce este de apreciat, dar restul este in miscare. Aceasta este probabil cea mai mare provocare pentru un investor strain in Romania.

Wall-Street: Cum trebuie sa fie un manager in plina criza economica? Ce abilitati sunt cele mai valoroase acum?

Szabolcs Ferencz: Asa cum ne asteptam de la politica sa fie predictibila, este foarte important si pentru noi ca sa mentinem un curs coerent. In criza intordeauna zvonurile se acumuleaza si persista o tensiune si nervozitate. Este foarte important sa nu tragem concluzii pripite, ci sa judecam totul, plecand de la aspectele de baza. Daca acestea sunt corect intemeiate, trebuie pastrata directia de actiune, fara a lua in considerare zvonurile din piata. Acesta este cel mai important lucru, dar si cea mai mare provocare.

Wall-Street: Sunteti sigur de aceste baze din Romania? Pentru ca ele se schimba, ca de exemplu politica fiscala.

Szabolcs Ferencz: In Romania am dezvoltat o retea care functioneaza foarte bine. Cred ca suntem foarte eficienti din punctul de vedere al mai multor indicatori. Acum s-a vazut ca poate inainte am fi putut sa punem mai mult accent pe crestere, dar acum am fi avut probleme. In perioada anterioara noi am avut o crestere moderata, dar foarte bine fondata. De aceea cred ca poate avem mai putine probleme decat competitia. Adica stam pe o baza mai solida.

Wall-Street: Pe ce va axati acum? Pe profit, pe consolidarea portofoliului?

Szabolcs Ferencz: La noi unul dintre cei mai importanti indicatori sunt volumele pe care le vindem si numarul de tranzactii pe o perioada/per statie. Desigur peste tot se inregistreaza descresteri dar noi suntem relativ stabili. Asta inseamna ca, relativ, ne imbunatatim pozitia in comparatie cu piata. Pe de o parte, este o veste proasta, dar retailul nu se dezvolta ca in 2007. Dar in comparatie cu piata stam bine.

Wall-Street: Pentru ca aveti experienta indelungata in Ungaria, ce ati invatat in acesti doi ani de criza din experienta din afara tarii?

Szabolcs Ferencz: Este greu de spus deoarece pe plan macro cele doua tari au avut evolutii diferite. In Ungaria in perioada initiala criza a fost un soc mult mai mare, iar managementul crizei nu s-a facut bine. Dupa acest soc important, s-au luat masuri si situatia s-a mai calmat. In Romania criza a fost putin amanata, deci nici socul nu a fost atat de mare. Prin urmare nici reactiile nu au fost atat de tari. Acum trebuie insa aplicate acele masuri care nu s-au facut atunci.

Din punct de vedere macroeconomic daca unele masuri nu sunt luate, atunci ele se acumuleaza. Din punct de vedere al managementului exista o diferenta de faze pentru acelasi tip de situatie. Acest inseamna ca in Romania, de exemplu, in 2009, MOL a avut rezultate foarte bune, in timp de in Ungaria au scazut. Este dificil de explicat oamenilor care lucreaza aici si care au rezultate solide ca datorita obiectivelor la nivel de grup, ei trebuie sa faca reduceri de costuri. Datorita acestei diferente de faza intre cele doua tari, desi in Romania MOL desfasoara o activitate rentabila, in 2010 incercam sa ne pastram flexibilitatea financiara. Aceasta situatie este greu de explicat in cadrul organizatiei.

Wall-Street: Care este misiunea dumneavoastra la carma MOL? Care sunt obiectivele dumneavoastra principale?

Szabolcs Ferencz: Sunt doua directii. Prin prisma functiei de country retail manager vreau sa imbunatatesc operatiunile de retail, sa le cresc eficienta si sa obtin o crestere moderata dar stabila. Trebuie sa implementez si rebranding-ul, care ne va apropia si mai mult de clientii nostri. Prin prisma functiei de country chairman incerc sa extind activitatea MOL Romania. Sa intaresc segmentul de wholesales. Pe de alta parte, grupul MOL a castigat licente de upstream impreuna cu Expert Petroleum.

MOL si Expert Petroleum incep explorarile in vestul tarii anul viitor

MOL si Expert Petroleum incep explorarile in vestul tarii anul viitor

Grupul MOL si Transgaz tocmai au finalizat conducta Arad – Szeged, ceea ce va genera o crestere a securitatii aprovizionarii. Asta inseamna ca si activitatile de gas trading intre cele doua tari pot incepe. Vreau sa diversific portofoliul de activitati al MOL Romania astfel incat aceasta sa se extinda si pe alte segmente in care grupul activeaza.

Wall-Street: In momentul de fata aveti 126 de benzinarii. Veti mai deschide inca 3. Care este strategia pentru 2011? Pe ce va veti axa?

Szabolcs Ferencz: Noi vrem sa crestem si anul viitor. Strategia are mai multe elemente. Dorim o crestere de volume pe segmentul de retail si una semnificativa pe wholesale. Incepem sa facem si primele teste 3D in upstream, punem acum si bazele companiei de trading de gaze naturale.

Wall-Street: In ceea ce priveste retailul, se prevede o crestere a pretului la pompa. Ce se va intampla cu piata anul viitor? La ce pret va ajunge petrolul per baril?

Szabolcs Ferencz: Preturile locale depind foarte mult de cotatiile internationale. Cand a avut loc schimbarea dramatica a pretului barilului de petrol de la 20 dolari la 115 dolari Laszlo Varro spusese de foarte mult timp ca pretul de 20-25 nu este sustenabil pe termen lung, dar nimeni nu il crezuse. Acum cotatia barilului se stabilizeaza din nou, la 75 – 80 de dolari. Predictiile spun ca acesta ar fi noul nivel de echilibru.

Wall-Street: Credeti ca va ajunge din nou la 100?

Citeste si:

Szabolcs Ferencz: Eu cred ca va ramane in jurul de 75 de dolari. Daca as sti exact ce se va intampla mi-as da demisia si as deveni broker.

Wall-Street: Credeti ca aceasta criza i-a facut pe oameni mai competitivi?

Szabolcs Ferencz: Eu sunt sigur ca dupa socul crizei oamenii sunt mai competitivi decat inainte. Atat in ceea ce priveste asteptarile lor pentru viitor, cat si costurile si realizarile profesionale. A fost o perioada cand presupuneam ca fara a face eforturi prea mari vom avea o crestere sigura, pentru ca suntem cetatenii unei tari in dezvoltare: am pornit de aici si ne indreptam catre vest, in drum spre vest crestrea fiind aproape automata.

Dar acum s-a realizat ca aceasta crestere nu este deloc automata. Pe plan international se vede de exemplu ca Germania, care a inteles inca din 2006 ca este necesara o schimbare a politicii economice, a reusit sa opreasca trendul descrescator in patru ani si sa redevina unul dintre cei mai mari exportatori din lume. Aceasta a insemnat si pentru ei sacrificii in ceea ce priveste salariul si pachetul de beneficii sociale.

Wall-Street: Oare Romania nu este prea dependenta de ceea ce se intampla la nivel international, de marile piete de desfacere?

Szabolcs Ferencz: Aici nu as dori sa va contrazic, dar am o alta perspectiva. O tara de 20 de milioane de oameni tremura mai putin decat una de 10 milioane sau una de 2 milioane, cum este Slovenia. Consumul intern este altul. Cei mai stabili in criza au fost polonezii, o tara de aproape 40 de milioane de oameni, unde consumul intern a ramas stabil. Numarul de locuitori este un factor de stabilitate, nu inseamna salvare.

Wall-Street: Ce ar insemna salvare pentru Romania, din punctul dumneavoastra de vedere?

Szabolcs Ferencz: Nu sunt in pozitia in care sa dau sfaturi. As vrea sa subliniez inca o data factorul de stabilitate, dar pe de alta parte am sesizat si doua puncte nevralgice: invatamantul si infrastructura. Nivelul educational de azi nu este cel la care am avut eu acces, invatand in Timisoara. Este si o problema de succesiune a diferitelor etape. Pietele emergente nu au avut resurse de alocat educatiei in aceasta perioada. Aceste tari erau fie foarte indatorata fie aveau extrem de multe prioritati in acelasi timp.

Wall-Street: Criza insemna nu numai amenintari, ci si oportunitati. Cum comentati? Ce oportunitati a adus deja criza pentru MOL Romania?

Szabolcs Ferencz: Inainte de 2008, pe o perioada de aproape 15 ani se vorbea in mod sistematica despre rata de crestere a economiilor europene, de 1-2% in comparatie cu rata de dezvoltare a Chinei si tarilor din Orientul Indepartat, care inregistrau ritmuri de crestere de 7-8-9-10 %. Imi aduc aminte de China care ajunsese la o crestere a PIB-ului de 11%-12%. Erau speculatii ca aceasta tendinta va continua. In prezent rata de dezvoltare a Chinei este foarte ridicata, dar cred ca in timp cele doua ritmuri de crestere se vor apropia. Uniunea Europeana si tarile din Centrul si Sud-Estul Europei au devenit mai competitive datorita crizei. Criza ne-a adus din nou in cursa.

Wall-Street: Legat de competitivitate, de unde ati taiat costuri si cu cat?

Szabolcs Ferencz: Reactia automata cand apare criza, in toata amploarea ei, este sa stopezi investitiile. Insa daca daca nu te opresti aici si continui optimizarea , iar tot ceea ce ai economisit folosesti pentru investitii noi, atunci iesi din criza. Nu este vorba despre nivelul anterior al investitiilor, acela nu mai poate fi atins datorita conditiilor de pe piata financiara. Ceea ce poti sa economisesti ca sa investesti, aceasta este cea mai pretioasa contributie la succesul firmei.

Wall-Street: Credeti ca sunteti mai pregatiti pentru o urmatoare criza? Sau sintetizand, ce ati invatat in primii doi ani de criza?

Szabolcs Ferencz: Cred ca nu am depasit criza. Se speculeaza daca avem o evolutie in forma de "V" sau "W" si nimeni nu stie care este raspunsul. Acum suntem mult mai prudenti, gestionam mult mai bine riscurile. Numai bazandu-ne pe aceste doua aspecte, suntem cu mult mai pregatiti.

Wall-Street: Ce sfaturi aveti pentru antreprenori sau manageri?

Szabolcs Ferencz: M-as concentra pe aspectele fundamentale, care trebuie sa fie eficientizate si as pastra o anumita linie directoare. Toata lumea trebuie sa-si puna astfel de intrebari. Intoarce-te la origini. Descopera care sunt factorii reali care iti influenteaza modelul de afaceri. Reactioneaza cu calm.

Wall-Street: Care este surpriza pozitiva pe care ati avut-o referitoare la Romania?

Szabolcs Ferencz: Am sa descriu mai degraba efectul faptului de a face parte dintr-o tara cu 20 de milioane de locuitori. Ai putea sa te astepti ca in conditii de criza, producatorii locali sa fie mai afectati decat marile lanturi internationale, care stiu sa-si seteze pragurile de eficienta. Insa, doar vorbind despre industria alimentara, am vazut multi producatori locali care s-au descurcat foarte bine dupa doi ani de criza. Nu stiu care este situatia lor financiara, dar faptul ca produsele lor ocupa spatii la raft mai mari decat ale competitorilor este foarte pozitiv.

Wall-Street: Cand se va incheia procesul de rebranding la MOL Romania?

Szabolcs Ferencz: Nu ne grabim, nu suntem in situatia vreunui operator de telefonie. Marca MOL este cunoscuta si ne-am propus sa legam procesul de rebranding cu modernizarea benzinariilor. Ar fi fost mult mai usor sa ne ocupam doar de rebranding. Atat rebrandingul cat si modernizarea benzinariilor sunt realizate din aceslasi buget. Nu schimbam doar identitatea vizuala, ci modernizam interiorul shop-urilor sau mutam toaletele din exterior in interiorul benzinariilor, ca sa dau cateva exemple.

[Numarul benzinariilor MOL s-a diminuat cu noua statii fata de jumatatea anului trecut, coborand de la 135 la 126 de unitati. Cota de piata a MOL in Romania a urcat la 11%, potrivit raportului companiei. Vanzarile magazinelor din benzinariile MOL Romania au urcat cu 2% in lei in prima jumatate a acestui an.]

Wall-Street: Despre piata de carburanti: a scazut pana acum cu 6%. Se va mentine aceasta previziune pentru tot anul sau va asteptati la un declin mai pronuntat?

Szabolcs Ferencz: Pozitia celor mai mari producatori de carburanti din Romania a fost ca piata va scadea cu 10%. A avut loc o crestere a accizei, afectand pretul. Insa de exemplu in august avem vanzari bune datorita sezonului turistic. Insa efectul real nu se poate cuantifica: este de vazut care va fi efectul cresterii accizei atunci cand factorul sezonier nu va fi prezent. In alte industrii, ce se amana de azi pe maine din cauza vremii, se recupereaza. In cazul nostru, o saptamana de vreme geroasa conduce la scaderea vanzarilor, care nu poate fi recuperata.

Wall-Street: Care sunt previziuni pentru cifra de afaceri a MOL Romania in 2010?

Szabolcs Ferencz: Ar trebui sa stim cat va fi leul in comparatie cu euro la sfarsitul anului. Sper in robustetea leului.

Vanzarile totale de carburanti ale MOL in Romania au scazut in volum cu 4,5% in primul semestru din acest an, din cauza reducerii numarului de benzinarii operate de grupul ungar in tara, dar si ca urmare a cererii mai scazute in contextul unui mediu economic dificil, informeaza Mediafax.

In urma masurilor de eficientizare a retelei de benzinarii din Romania, rulajul mediu pe statie a crescut in primul semestru cu 1,6% fata de aceeasi perioada a anului trecut, se arata in raportul prezentat miercuri de grupul ungar de petrol si gaze.

Volumul vanzarilor retail de combustibil a coborat cu 4% in prima jumatatea a anului, iar vanzarile prin carduri de carburant s-au redus cu 10% ca urmare a depresiei economice. Cota de piata a MOL in Romania a urcat la 11%, potrivit raportului companiei. Vanzarile magazinelor din benzinariile MOL Romania au urcat cu 2% in lei in prima jumatate a acestui an. Anul trecut, compania a inregistrat pe piata locala afaceri de 450 de miloane de euro.

Compania Mol Plc, cu sediul la Budapesta, activeaza in domeniul petrolului si gazelor, grupul deruland operatiuni in EMEA si statele membre CIS, prin cei peste 34.000 de angajati. Mol detine cinci rafinarii in Ungaria, Slovacia, Croatia si Italia, cu o capacitate de rafinare de 23,5 mtpa.

Mol are peste 1.600 benzinarii in 10 tari din Europa. De asemenea, grupul opereaza o retea de conducte de gaze naturale de inalta presiune de peste 5.500 km in Ungaria. Mol activeaza si in comercializarea si distributia de gaze naturale la nivel regional si a dezvoltat un depozit subteran de inmagazinare a gazelor naturale cu o capacitate mobila strategica de 1,2 bcm si o capacitate comerciala de 0,7 bcm. In domeniul petrochimic, este printre primii zece jucatori de pe piata europeana de polimeri.]