Este de 16 ani in cadrul Amway, una dintre cele mai mari companii de vanzari directe din lume. A pornit de pe pozitia de director de marketing al subsidiarei din Turcia, iar in prezent gestioneaza activitatea de corporate affairs pe zona Europei.

Am cunoscut-o pe Candan Corbacioglu (foto) in cadrul unei scurte vizite la Centrul Amway din Londra, unic in Europa intrucat se adreseaza atat distribuitorilor, cat si clientilor directi. Orice persoana poate intra in magazin si poate achizitiona produse, direct, fara intermedierea unui distribuitor. Accesul este liber, fara a se percepe vreo taxa.

Inaugurat anul trecut, centrul include la parter un magazin, o zona de intalnire pentru clienti si distribuitori, un salon de styling si o sala de conferinte cu o capacitate de 12 persoane. La mezanin exista o alta sala de training si o zona de birouri. Zona de la etaj include diverse zone de prezentare pentru fiecare brand in parte si un salon de machiaj.

"Primul client al centrului din Londra a fost un sofer de double decker (autobuz cu 2 etaje, foarte popular in Londra), care conducand pe strada unde este situat magazinul a oprit autobuzul in dreptul locatiei, desi acolo nu exista o statie, a coborat si foarte entuziasmat a exclamat ca in sfarsit isi poate achizitiona produsele din gama Nutrilite pe care nu le mai gasea de ceva vreme", povesteste amuzata Corbacioglu.

Centrul din Londra ar putea genera anul acesta vanzari de un milion de lire, dintre care aproximativ 50.000 de lire provin de la clienti care nu sunt distribuitori Amway si nici clienti inregistrati in baza de date. Aceasta cifra este aproximativ dubla fata de volumul de vanzari din 2009. Comanda medie per client este de £60.

In plus, aproximativ 20% din vanzarile realizate de Amway Marea Britanie sunt generate de centru.

Cum se explica aceasta crestere a industriei de vanzari directe, ce modificari a suferit piata de profil in ultimii 2 ani si cum poti ajunge sa castigi cateva mii de euro lunar, investind doar 50-60 de euro intr-un start-up, aflati din interviul acordat de catre Candan Corbacioglu pentru wall-street.ro.

Wall-Street: Ne puteti dezvalui o poveste de succes in vanzari directe in cadrul Amway?
Candan Corbacioglu:
Sunt atat de multe. Succesul poate fi interpretat in mai multe moduri. Nu vorbim doar de partea financiara, ci si independenta, prezenta sociala, oportunitati de dezvoltare personala. Principala cerinta pe care trebuie sa o indeplineasca o persoana care doreste sa lucreze in cadrul Amway, oriunde in lume, este sa aiba varsta de 18 ani si sa fie cetatean al tarii in care operam.

Am doua povesti de succes. Una dintre ele o are in centru pe o femeie pe care am cunoscut-o in primii mei ani in cadrul Amway in Turcia. Sunt de 16 ani in cadrul companiei si am inceput de pe pozitia de director de marketing. Aceasta femeie avea 60 de ani in momentul in care a inceput colaborarea cu Amway. Era pensionara, fusese inainte profesoara, sotul sau decedase, copii se casatorisera – o viata completa. In loc sa stea acasa, sa se uite la televizor a ales acest job, care ii oferea energia zilnica. Este unul dintre cei mai importanti distribuitori ai nostri din Turcia.

De asemenea, in Grecia exista un cuplu, pe care nu l-am cunoscut personal, insa povestea sa m-a impresionat. Sotul era profesor, locuiau in insula Corfu, aveau copii si se gandeau cum sa investeasca in viitorul lor. Si cred ca aceasta activitate de vanzari directe le va oferi lor si copiilor lor un viitor confortabil. Iar pe termen mediu si-au propus sa atinga un nivel de venituri care sa le permita sa petreaca mai mult timp cu cei dragi decat sa munceasca in ritmul infernal de acum.

Wall-Street: Poti ajunge sa castigi mii de euro pe luna din activitatea de vanzari directe?
Candan Corbacioglu:
Categoric. La fel ca in orice alta meserie, veniturile pe care le ai sunt direct proportionale cu efortul pe care il depui in acest sens. Nu este diferit nici in cazul Amway. Daca incepi o afacere si nu faci ceva veniturile vor fi egale cu 0. Daca sunt o persoana activa, care se intalneste cu clienti, este preocupat de pregatirea sa profesionala voi castiga sigur mai multi bani.

Wall-Street: Cum s-a schimbat activitatea de vanzari directe in ultimii 2 ani?
Candan Corbacioglu:
La nivel global aceasta piata a crescut. Explicatia este foarte simpla. In vremuri de stabilitate economica vanzarile directe vizeaza in primul rand nevoi sociale. Acum lucrurile s-au schimbat, foarte multi oameni indreptandu-se spre vanzari directe pentru un venit suplimentar. E o activitate suplimentara si este un inceput tipic in vanzari directe – pe masura ce isi construiesc afacerea si incep sa castige mai bine acest job se transforma dintr-un job part time intr-unul full time.

Citeste si:

In vremuri de criza economica, nevoia de venituri suplimentare devine mai acuta. Vanzarile directe sunt cea mai simpla modalitate de a incepe o afacere. Nu exista riscuri, costurile initiale pentru start up sunt minime, in jurul a 50-60 de euro. Daca te razgandesti in termen de 180 de zile iti poti recupera banii. Nu trebuie sa iti deschizi un magazin unde sa comercializezi produsele. Chiar si pentru a deschide un chiosc te costa mai mult.

Wall-Street: Ati observat un interes mai crescut pentru vanzari directe din partea tinerilor?
Candan Corbacioglu:
Nu avem astfel de statistici. Avem insa un interes crescut din partea generatiei tinere. Oportunitatile pentru un loc de munca part time pentru tineri nu sunt atat de numeroase in aceasta perioada, iar linia de produse se pliaza foarte mult pe nevoia lor de consum. Pe de alta parte, exista interes si din partea persoanelor care si-au terminat cariera profesionala. In Turcia de exemplu avem foarte multi reprezentanti care vin din sistemul bancar, de pe pozitii de management. In 2001-2002 a existat o criza puternica in sistemul nostru bancar si multi oameni si-au pierdut locurile de munca. De asemenea, exista apetit si din partea zonei farma, multi doctori optand pentru activitatea de vanzari directe in cadrul Amway.

Wall-Street: Ce planuri aveti pentru piata din Romania?
Candan Corbacioglu:
Este o tara importanta, o piata in crestere, o piata tanara. Mai avem multe de facut pe plan local. Incercam sa crestem afacerea. Romania se afla in top 10 cele mai importante piete in care activam in Europa.

Wall-Street: Cum va afecteaza afacerile din Romania masurile de austeritate impuse de Guvern?
Candan Corbacioglu:
Nu sunt masuri prezente doar in Romania. Este o realitate la nivel global. Ne confruntam cu dificultati si in Grecia si in Croatia. Suntem afectati de cresterea TVA insa trebuie sa luam in considerare si modul in care comercializam produsele. Oferim consumatorilor in primul rand servicii personalizate. Cand cumperi produsele nu consumi energie si timp, daca nu iti place produsul il poti inlocui sau iti poti primi banii inapoi. Daca ne confruntam cu cresteri de taxe incercam sa pastram preturile la un nivel competitiv in detrimentul profitabilitatii.

Nu ne uitam la Romania ca la o tara cu risc ridicat. Investitiile vor continua pe plan local. Romania face parte din Uniunea Europeana, avem parte de o legislatie care faciliteaza inregistrarea produselor.

Amway a fost fondata in 1959 de Jay Van Andel si Rich DeVos in Ada, Michigan in Statele Unite ale Americii. Cu peste 13.000 de angajati si vanzari de 8 mld. dolari, Amway isi desfasoara activitatea in peste 80 de tari si are 3 milioane de intreprinzatori privati.

Compania detine unitati de productie in Ada (Michigan), Buena Park (California), China si Coreea.

In Romania, Amway activeaza din anul 1997. Anul trecut compania a raportat afaceri de 109 mil. lei si un profit de 9 mil. lei. Pentru acest an Amway Romania estimeaza vanzari de 100 mil. lei, potrivit lui George Popescu, director general al companiei.

"In 2008 am atins un varf al vanzarilor, de 128 mil. lei. Scaderea a fost generata de micsorarea puterii de cumparare a romanilor. Am incercat sa mentinem preturile, in ciuda majorarii TVA. In martie am operat o crestere a preturilor de 4%", afirma Popescu.

Potrivit acestuia, cea mai spectaculoasa crestere in acest an a fost generata de segmentul cosmeticelor, Amway lansand o noua gama - Beautycycle - pentru ingrijirea tenului si machiaj, care se inscrie pe un segment mediu de pret. Dupa 4 luni de la lansarea acestei game, volumul de produse cosmetice vandut a crescut cu 20%, pentru acest an fiind estimat un avans de 35%.

Ponderea cea mai mare in afacerile Amway in Romania este detinuta de produsele cosmetice si de ingrijire personala (60%), urmate de suplimentele alimentare (25%), produsele de ingrijire a locuintei (10%) si altele (produse alimentare, vase de gatit, sistem de tratare a apei, cataloage, pliante, accesorii) – 5%. Peste 70% din comenzile companiei sunt realizate online.

Principalii competitori pe piata romaneasca sunt Avon Romania, Cosmetics Oriflame si Zepter.