"La carburanti am avut o evolutie divergenta, va spunem ca nu prea intelegem logica miscarii la preturile combustibililor interni, de ce depinde ... preturile titeiului, evolutia cursului. Variatiile oricum sunt mult prea mari la preturile interne ale fabricantilor si nu le gasim explicatii, decat ca actioneaza factori divergenti (...) Au crescut preturile temporar si atunci cand leul s-a intarit semnificativ fata de dolar si preturile titeiului nu justificau aceste evolutii", a declarat Isarescu in cadrul unei conferinte de presa.

Constantin Tampiza, reprezentant in Romania al presedintiei companiei petroliere rusesti LukOil, nu este de acord cu declaratiile guvernatorului, pe care le considera lipsite de argumente. “El manuieste bine moneda nationala, dar asta este o declaratie fara argumente din partea unei persoane care, cu parere de rau zic asta, nu intelege ramura (industriei petroliere – n. red.)”, a declarat Tampiza pentru wall-street.ro.

Oficialul LukOil in Romania a mai spus ca, in prezent, productivitatea in rafinariile locale nu este la nivel european si ca marjele de rafinare nu acopera costurile.

“Daca domnul Isarescu nu intelege, suntem gata sa-l ajutam sa inteleaga. Trebuie sa faci intai o analiza si apoi sa iesi la televizor si sa argumentezi cu analize ceea ce zici”, a mai spus Tampiza, subliniind ca “ne deranjeaza astfel de declaratii din partea unei asemenea personalitati”.

Cum se explica preturile la carburantii din Romania?

Cristina Filip, partener in cadrul firmei de avocatura PeliFilip, este de parere ca declaratiile guvernatorului BNR trebuie interpretate in contextul intern ingrijorator al revizuirii in sus a prognozelor de inflatie.

“Intrucat revizuirea inflatiei poate afecta obiectivele macroeconomice interne intr-un moment in care avem prea putine parghii de contracarare si intrucat pretul carburantilor are un impact semnificativ asupra tuturor celorlalte preturi, trebuie analizat cu multa atentie si variatia pretului la carburanti, pentru a putea sti daca ramanem in prognoza de inflatie”, spune Cristina Filip.

Partenerul casei de avocatura explica pentru wall-street.ro ce mecanisme stau in spatele stabilirii pretului la carburanti si cum ar trebui vazute variatiile de pret. Astfel, cel mai des, ajustarea in pretul de referinta este justificata public prin evolutia a doi parametrii: cotatiile internationale la produsele petroliere si cursul valutar.

„Daca ne raportam la cosul OPEC (Organizatia Tarilor Exportatoare de Petrol - n. red.), aflam ca, in prima parte a acestui an, barilul s-a plasat, in medie, in jur de 76 dolari, iar daca luam in considerare cursul de schimb leu/dolar, aflam ca, in medie, in aceeasi perioada, variatiile nu au fost foarte marcante. Luand strict aceste doua informatii de tip medie drept reper si ignorand cotatiile individuale din timp in timp, atunci este natural sa nu intelegem logica unora dintre ajustarile propuse”, argumenteaza Cristina Filip.

Cu toate acestea, pretul de referinta al carburantilor la comercializare suporta mult mai multe influente si efecte, greu de comunicat intr-un anunt public.

Ce influente se exercita asupra pretului de referinta?

Citeste si:

• cererea mondiala de petrol,
• consumul mondial de petrol,
• functionarea pietelor financiare internationale,
• disponibilitatea productiei autorizate de petrol pe piata internationala
• sau disponibilitatea capacitatilor de transport si rafinare intre diversele zone de interes economic.

In acest context, putem analiza cum anumite evenimente la nivel international pot influenta evolutia preturilor interne si pot afecta inclusiv prognozele de inflatie.

“Ca exemplu de factor international de influenta, anul acesta a fost extrem de bulversant pentru aspectul disponibilitatii surselor, avand in vedere evenimentele din Golful Mexicului, care au atras moratorii asupra forarii in ape adanci in SUA, limitarea emiterii de noi permise de foraj de catre Norvegia si impunerea unor restrictii la foraj de catre Rusia”, adauga partenerul PeliFilip.

Informatia, subliniaza Cristina Filip, trebuie inteleasa in corelare cu faptul ca se evalueaza ca o treime din resursele de petrol mobilizate activ provin din forajul in ape adanci.

Sectorul petrolier international este caracterizat de presiunea maximizarii veniturilor din exploatarea unei surse conventionale, mereu mai aproape de epuizare, care presiune se intalneste cu o cerere in crestere la nivel mondial, atat pentru carburantii de utilizare industriala, cat si pentru cei de transport si de asigurare a energiei, dar care isi schimba in parte greutatea dinspre Europa si America spre Asia, detaliaza Cristina Filip.

Astfel, puterea de cumparare, impreuna cu obiectivul de inflatie pot deveni factori de importanta relativa in stabilirea pretului de referinta al carburantilor.

"Dar ramane de maxim interes sa fie crescuta transparenta si obiectivitatea asupra cauzelor de variatie in pretul de referinta al carburantilor si sa fie identificate, pe cat posibil, modalitati comerciale de a preveni sau a reduce impactul acestor cauze, in contextul intern al tintelor de inflatie", explica avocata.

In aceasta saptamana, pretul petrolului a urmat un trend crescator si a atins 87 de dolari pe baril, un varf de tranzactionare pentru ultimele 12 luni. "Se asteapta, in functie de rezultatele economice din trimestrul al treilea al acestui an si daca cererea la cumparare se pastreaza la fel de accentuata, sa se atinga limita de 90 de dolari pe baril pana la sfarsitul anului", conchide Cristina Filip.

Dupa un 2008 in care pretul barilului de petrol a cunoscut, in doar cateva luni, un varf maxim de 150 de dolari, ca mai apoi sa se prabuseasca in doar cateva luni la 30 de dolari, volatilitatea s-a mentinut si in 2009, dar intr-un ritm mult mai potolit, in jurul a 50-60 de dolari. Anul acesta, pretul barilului de petrol s-a mentinut in jurul valorii de 70-80 de dolari. Saptamana aceasta, un litru de benzina costa intre 4,5 si 5 lei litru, iar motorina intre 4,5 lei si 4,7 lei.