“Eu sunt si ingrijitor si pastor si manager”, ne intampina cu entuziasm Vilmos Kusztora, cel care detine o ferma de lapte in judetul Covasna si unul din cei care furnizeaza zilnic lapte pentru gigantul Danone in Romania. Efervescenta sa se topeste insa pe masura ce trece in revista problemele cu care se confrunta si care majoritatea graviteaza in jurul subventiilor acordate de stat. Iar cand in 2010 acest ajutor nu a mai venit concluziile sunt clare.
Drumul laptelui

O mostra a economiei romanesti reale, Vilmos Kusztora (56 de ani) a facut primii pasi in zootehnie in urma cu 10 ani cand a cumparat cu 100.000 de euro fostul CAP din satul Telechia, judetul Covasna. A trecut astfel de la afaceri cu cherestea la achizitia, pentru inceput, a 30 de vitele si 10 vaci. “Sunt taran, ce puteam sa fac altceva decat sa cresc animale si sa lucrez pamantul?! Afacerea cu cherestea nu mai mergea, asa ca am schimbat directia”, povesteste Vilmos Kusztora.

A fost printre primii fermieri care au beneficiat de programul “Spre Vest”, initiat de Danone in urma cu 5 ani si destinat investitiilor in calitatea si cantitatea laptelui. Suma alocata pana in prezent acestui proiect se ridica la 4,5 mil. euro.

Kusztora a incheiat parteneriatul cu Danone in 2004, un an mai tarziu ocupand prima pozitie in topul fermelor medii care aveau contract cu producatorul de origine franceza din punct de vedere al calitatii laptelui.

Din totalul celor 650.000 de euro investiti in ferma de la Telechia, 75.000 de euro au reprezentat o plata in avans realizata de catre Danone. La ceasta suma se adauga 20.000 de euro investiti de Danone Romania in achizitia de noi bovine pentru ferma din judetul Covasna.

De exemplu, o bovina din rasa Holstein costa in medie 1.500 de euro, in timp ce una apartinand rasei Baltata romaneasca poate fi cumparata la pretul de 1.200 de euro. Media zilnica de lapte este de 32 de litri, potrivit lui Kusztora.

In prezent, pe cele 4 hectare pe care se intinde ferma se gaseste o sala de muls moderna, realizata in urma unei investitii de 83.000 de euro, un tanc de racire a laptelui si 200 de bovine, dintre care 120 de vaci de lapte. Ferma din judetul Covasna livreaza zilnic 2.000 de litri de lapte, respectiv 650.000 de litri pe an. Daca inainte de aceasta investitie echipa era formata din 32 de oameni, in prezent in ferma lucreaza doar 8 angajati, dintre care 3 fac parte din familia Kusztora.

Salariu unui angajat in sala de muls este de 20 mil. lei.

“Eu sunt si ingrijitor si pastor si manager. Lucrez cu oamenii in rand la sala de muls. S-au simplificat foarte mult lucrurile. Inainte eram 32 de oameni, acum am ramas 8. Fara o sala de muls moderna nu te poti numi ferma de lapte”, spune Vilmos Kusztora.

De la cele 70 de ferme partenere Danone Romania colecteaza zilnic aproape 200 de tone de lapte. Contractele cu acesti fermieri sunt reinnoite in fiecare an, acestia fiind controlati regulat pe toata durata derularii contractului.

Pretul de baza obtinut de Vilmos Kusztora pentru un litru de lapte este de 1,2 lei, in scadere fata de pretul obtinut in perioada 2007-2008, de 1,6 lei. “As fi vrut sa fie macar 1,5 lei pe litru, insa nu mai traim vremurile din 2007-2008, cand nu era criza. Pot da mai mult la pret, insa nu au intarziat niciodata cu plata, lucru care conteaza enorm, animalul trebuie sa manance”, spune fermierul.

“2 ani de zile nu am miscat nimic din cauza crizei”

Anul acesta subventiile acordate de stat pentru sprijinirea sectorului zootehnic au intarziat sa apara sau in cazul lui Kusztora nu au mai aparut. “Daca statul nu ne subventioneaza zootehnia va da faliment. Nu am primit nicio subventie anul acesta. Suntem mai rau ca puscariasii, lucram non-stop. Daca 2011 va fi la fel nu stiu ce vom face. Un om de afaceri trebuie sa poata sa faca un plan, nu avem curaj sa-l facem pe anul viitor. Nu putem fara subventii. Danone nu e o banca”, explica Vilmos Kusztora.

Acesta acuza si birocratia in accesarea fondurilor SAPARD, respectiv lipsa de consultanta in acest domeniu. “Statul rade de noi, nu face nimic. Avem nevoie de subventii pentru a produce lapte de calitate si ieftin. Nu avem acces la fonduri SAPARD, ne e scarba de toate neregulile care se intampla in aceasta zona, mai bine facem totul cu forte proprii”, afrma Kusztora.

Daca ar fi sa puna pe hartie lucrurile care ii lipsesc si de care ar avea urgenta nevoie se numara angajati pregatiti din punct de vedere profesional, modernizarea grajdurilor vechi, furaje si extinderea salii de muls.

“Este o meserie rentabila, daca se subventioneaza. Numai pentru modernizarea unui grajd sunt necesari 500.000 euro. Am ajuns sa nu avem o cultura a laptelui. Am ajuns ca o apa minerala sa fie mai scumpa decat laptele, este o rusine”, spune Vilmos Kusztora.

Romania este una din tarile care sta cel mai prost in privinta consumului de lapte la nivelul Uniunii Europene. Astfel, consumul anual de iaurt per capita este pe plan local de 5 kilograme, in timp ce in Ungaria acesta se situeaza la 12 kilograme, in Cehia – 13 kg/capita, Bulgaria – 18 kg. si Franta – 41 kg.

In plus, industria laptelui se confrunta la randul sau cu fenomenul pietei negre, potrivit reprezentantilor Danone Romania. “Vanzarile sunt fluctuante, insa problema este piata neagra, respectiv produse care includ lapte neplatit si forta de munca la negru. Maxim 20% din laptele produs in Romania ajunge in unitatile de procesare”, declara oficialii Danone Romania.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri