In 2005 Rucsandra Hurezeanu punea bazele Ivatherm, prima companie romaneasca de dermocosmetice. La momentul respectiv portofoliul companiei era compus din 6 produse, numarand in prezent o gama de peste 30 de produse. Ivatherm se pozitioneaza in primii cinci jucatori pe piata locala de dermocosmetice, in competitie directa cu companii de talie internationala precum Avene si Vichy.

Compania a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri in crestere cu 15%, pana la aproximativ 2 milioane de euro, pe o piata in scadere cu 10-12%. Evolutia a fost sustinuta de introducerea pe piata a unor produse noi, printre cele mai importante lansari numarandu-se Akne-Syt (un produs pentru pielea acneica, lansat in noiembrie 2009, care a triplat cota de piata a companiei pe acest segment in 2010), respectiv lansarea gamei anti-aging UNA, din octombrie 2010 (formula contine un ingredient activ inovant, extras de celule stem vegetale, ce revitalizeaza si protejeaza celulele stem epidermice responsabile de reinnoirea permanenta a acestuia).

“Am inregistrat in ultimul trimestru o dublare a cotei de piata pe segmentul produselor anti-aging fata de aceeasi perioada a anului trecut. Ne gandeam ca va fi un succes, dar nu atat de mare. A depasit toate previziunile noastre”, spune Rucsandra Hurezeanu.

Pentru acest an oficialul Ivatherm estimeaza o crestere a vanzarilor de 15-20% pentru piata din Romania, printre obiective situandu-se si pastrarea cotei de piata pentru produsele existente in portofoliu si consolidarea pozitiei prin noi lansari.

“Industria cosmetica este poate cea mai dinamica dintre industrii. An de an cercetatorii isi prezinta cele mai noi inovatii la congresele si conferintele lor anuale, iar industria este foarte receptiva. Acest dinamism este generat bineinteles de nevoia permanenta a femeilor de produse mai noi, mai eficiente, texturi noi, parfumuri mai sofisticate, in ambalaje cat mai practice”, explica Hurezeanu.

Totodata, strategia Ivatherm pentru acest an vizeaza si internationalizarea marcii prin comercializarea produselor pe pietele din jur. In acest sens compania va incepe in curand negocierile cu distribuitori importanti din Ucraina, prima piata aleasa pentru exportul marcii Ivatherm. “Am ales aceasta piata pentru ca este o piata mare, deci cu un potential important, iar pe de alta parte, rafturile farmaciilor sunt inca putin aglomerate, piata nu este una matura”, argumenteaza Rucsandra Hurezeanu.

In opinia sa, exportul unei marci romanesti difera de exportul de produse fabricate in contract de submanufactura, miscare ce nu aduce profituri importante sau valoare marcilor autohtone. “Pentru marcile romanesti exportul nu este un colac de salvare, este ceva extraordinar pentru ca, in primul rand, reprezinta o sursa de crestere a cifrei de afaceri, Romania fiind o piata mica in anumite sectoare sau segmente. Pe de alta parte, este o confirmare a valorii marcii si o crestere a valorii companiei. Din pacate, sunt putine marci romanesti internationale, pentru ca e greu sa fii competitiv la nivel international, iar extinderea inseamna si investitii financiare importante”, declara fondatoarea Ivatherm.

In Romania, Ivatherm beneficiaza de distributie proprie si depozite regionale in capitatele de judet. Produsele companiei sunt distribuite la nivel national in 1.000 de farmacii. “Lanturile de farmacii sunt cei mai importanti clienti ai nostri care fac 50% din cifra de afaceri, asa incat nu am sa comentez nici bine, nici rau aceasta colaborare. Bineinteles ca relatia pe care farmaciile continua sa o aiba cu CNAS in privinta recuperarii banilor pe retete compensate, o relatie defectuoasa care se perpetueaza de ani buni, ne afecteaza pe toti cei care avem desfacere pe aceasta piata”, sustine Hurezeanu.

Citeste si:

Inca o piata de dimensiuni reduse, cu o valoare estimata la aproximativ 20 de milioane de euro, industria de dermocosmetice din Romania prezinta potential de crestere in urmatorii ani in conditiile in care pielea sensibila are o incidenta care a crescut de la 1 la 10 la nivel european, consumatorii urmarind produse sigure si eficiente.

“Piata de dermocosmetice practicand preturi medii, intre cele ale produselor de lux si cele de mass market sau vanzare prin catalog, se adreseaza clasei de mijloc, femeilor informate si educate, clasa care va creste mult in Romania. Aceata piata a produselor cosmetice de farmacie are o tendinta de crestere la nivel european, iar marea majoritate a marcilor noi care se lanseaza in Franta se inghesuie pe rafturile farmaciilor si nu in alta parte. Farmacia e un spatiu care confera o imagine de calitate si siguranta”, crede Rucsandra Hurezeanu.

Din 2009, Ivatherm se situeaza pe pozitia de lider de piata pe segmentele produselor pentru cuperoza, rozacee si dermatita seboreica, conform datelor companiei de retail-audit MEMRB. Cel mai bine vandut produs Ivatherm este un produs complementar, destinat curatarii tenului gras acneic.

Profil de manager

Managerul Ivatherm, Rucsandra Hurezeanu, a studiat medicina si management, marketing farmaceutic la École Supérieure de Commerce de Paris (ESCP) si ASEBUSS in Romania.

Lucreaza din anul 1997 in industria farmaceutica, fiind initial reprezentant medical al Pharmatech, apoi chef de produit la Servier Franta, director de marketing si business unit manager la Lek si Sandoz.

In 2005 pune bazele Ivatherm, prima companie romaneasca de dermocosmetice, care a utilizat pentru prima oara apa termala Herculane pentru proprietatile calmante si antiiritante.