La nivelul Europei, salariatii le genereaza companiilor un profit anual de 5.225 de euro, cu 673 de euro mai putin decat angajatii romani.
Cum se explica insa ca romanii sunt mult mai profitabili pentru angajatorii lor decat in tarile din Vestul Europei, in conditiile in care un angajat local este de trei ori mai putin productiv decat unul german, potrivit datelor Eurostat, Biroul de Statistica al Comunitatii Europene?

“Rentabilitatea capitalului uman din Romania a crescut in 2009 comparativ cu 2008, adica angajatorii au obtinut venituri mai mari de pe urma salariatilor decat inainte. Acest lucru nu inseamna insa ca romanii au devenit mai productivi. Rentabilitatea a crescut pentru ca nivelul costurilor cu personalul este cu circa 50% mai redus in Romania decat in Europa”, spune Peter de Ruiter (foto), partener si sef al departamentului de consultanta fiscala al PwC Romania.

Cu o rentabilitate medie a capitalului uman (profitul brut generat de fiecare angajat pentru pentru fiecare unitate monetara platita de angajator sub forma de remunerare) de 1,53 (la un euro platit, compania a beneficiat de un profit brut de 1,53 euro), Romania se situeaza la acelasi nivel cu Statele Unite.

In schimb, in vreme ce ponderea costurilor cu forta de munca in costurile totale ale companiilor se ridica la 9,3% in Romania, media pentru Europa este de 21,9%, iar cea pentru Europa de Vest se cifreaza la 22,4%.

Salariul minim brut pe care il obtin angajatii romani se situeaza in prezent la 157,2 euro, cu doar 34,49 de euro mai mare decat cea mai mica remuneratie pe care o primesc bulgarii, care ocupa ultimul loc din Uniunea Europeana (UE) in ceea ce priveste salariul minim, potrivit Eurostat.

Comparativ, cele mai ridicate salarii minime brute din UE se inregistreaza in Luxemburg, Irlanda si Olanda.

Fata de 2008, profitul brut obtinut de companiile din Romania de pe urma salariatilor a crescut de peste doua ori, ceea ce arata ca angajatorii autohtoni au ales sa taie lefurile si sa concedieze masiv din personal.

Astfel, Romania avea aproape 710.000 de someri la sfarsitul lui 2009, cu 323.000 peste inceputul lui 2008.

Analiza PwC arata ca rata incetarilor involuntare a contractelor colective de munca (concedieri) a crescut de la 1,3% in 2008, la 7,3% in 2009.

“Organizatiile au ales sa taie capete fara sa-si restructureze procesele. Si-au redus costurile acolo unde era cel mai usor de redus”, afirma Lavinia Tanculescu, manager sevicii de consultanta in resurse umane pentru PwC Romania.

Efectele crizei asupra personalului si bugetelor de HR ale organizatilor sunt evidentiate si de scaderea ratei recrutarilor interne la 1,3% in 2009, de la 11,1% in 2008, precum si de diminuarea ratei de promovari interne, de la 4,8% la 1,6%.

De asemenea, stagnarea pietei muncii este accentuata si de scaderea ratei demisiilor, de la 18,3% in 2008, la doar 8% anul trecut. Companiile au cautat sa mentina efectivul de angajati de dinainte de criza, iar rata recrutarilor externe a scazut cu 75% fata de nivelurile din 2008. In schimb, rata concedierilor a crescut de sapte ori, ajungand la 7,3%.

“Companiile au cheltuit, in medie, circa 2.300 de lei pentru recrutarea unui angajat in 2009. Valoarea, care este comparabila cu 2008, include doar recrutarea in sine, nu si perioada de formare si de adaptare prin care trebuie sa treaca orice nou salariat”, spun reprezentantii PwC.
Ei explica mentinerea costului de recrutare la un nivel constant prin faptul ca firmele de recrutare nu au modificat substantial tarifele serviciilor oferite.

Pe langa costurile cu recrutarea propriu-zisa, o companie cheltuie pentru formarea unui specialist echivalentul salariului pe 1-3 luni.
Astfel, daca un angajator vrea sa recruteze trei specialisti, cu salarii lunare medii nete de 1.000 de euro fiecare, trebuie sa aloce 6.900 de lei (1.620 de euro) pentru recrutarea in sine si pana la 9.000 de euro pentru pregatirea lor. Ceea ce rezulta intr-un cost total de aproape 16.000 de euro, bani pe care o companie poate sa-i piarda foarte usor daca salariatii respectivi aleg sa plece dupa trei luni.

Citeste si:

Bancherii sunt cei mai chiulangii angajati

Reducerea de personal operata de companii a avut si cateva consecinte nedorite in randul oamenilor ramasi: au crescut absenteismul de la serviciu, oboseala acumulata si frustarea generata de lipsa de oportunitati de angajare.

Rata absenteismului a crescut cu 14%, de la 3,6% in 3008 la 4% in 2009, iar costurile anuale ale absenteismului au crescut cu 37%, pana la 917 euro/angajat.

Cea mai ridicata rata a absenteismului, de 7,4%, se inregistreaza in sectorul financiar-bancar. De asemenea, industria de profil conduce si in topul absenteismului la nivel de management, cu o rata de 12%.

“83% dintre managerii din financiar-bancar absenteaza nemotivat, adica pur si simplu nu vin la serviciu. Angajatii din domeniu sunt demotivati pentru ca trebuie sa munceasca mult mai mult decat inainte si in alte arii de competente. De asemenea, pe langa faptul ca nu vin la serviciu, managerii din financiar – bancar nici nu pleaca in alta parte, pentru ca bancile pentru care lucreaza i-au «securizat» cu salarii foarte bune”, mentioneaza Tanculescu.

Costurile companiilor cu absenteismul ar putea fi mult mai mari, deoarece angajatorii nu pot contabiliza inca pierderile pe care le genereaza salariatii care vin la serviciu, fara sa produca.

“In strainatate, acest absenteism «mental» este cuantificat prin studii asupra intentiei de parasire a jobului actual in urmatorul an”, subliniaza Tanculescu.

IT&C este in topul productivitatii

Companiile din IT&C au raportat in 2009 un profit brut/angajat de aproape 115.000 de lei, fiind cele mai productive dintre toate cele patru ramuri economice analizate de studiu – IT&C, produse industriale, FMCG (bunuri de larg consum) si servicii financiare.

De asemenea, sectorul tehnologic inregistreaza cea mai ridicata valoare a rentabilitatii capitalului uman: la un leu investit, compania primeste 3,1 lei. De asemenea, angajatii din IT&C absenteaza cel mai putin de la serviciu si beneficiaza de cele mai multe ore de training intr-un an.

“Datele arata ca rezultatele investitiilor in angajati si in automatizari au avut cel mai mare ecou in randul companiilor din IT&C”, precizeaza Tanculescu.

Pe locurile urmatoare in topul rentabilitatii angajatilor, in functie de domeniul de activitate, se afla salariatii din financiar –bancar, cu o rata de 2,3%, produse industriale – 1,5% si FMCG – 1,2%.

Raportul se bazeaza pe datele colectate in 2010 de la 58 de companii participante care activeaza in domeniile mentionate anterior.