"Inghetarea preturilor este permisa de legislatia romaneasca, dar nu exista niciun precedent de acest fel pe o piata libera", a spus Gheorghe, intrebata cum comenteaza o eventuala masura de inghetare a preturilor la carburanti decisa de guvern.

Oficialul Petrom a explicat ca astfel de masuri nu pot avea decat un caracter temporar, iar ulterior sunt resimtite "consecinte".

"Pe de alta parte, orice astfel de inghetare va fi temporara, pentru ca asta e spiritul unei interventii administrative in politica de preturi comerciale, si bineinteles ca vor urma consecintele dupa perioada expirarii respectivei interdictii", a spus directorul general executiv al OMV Petrom.

Pe de alta parte, Mariana Gheorghe a precizat ca OMV Petrom va respecta toate prevederile legislatiei, facand referire si la conformitatea cu legislatia europeana.

Ea a tinut sa precizeze ca Petrom respecta in primul rand regulile cererii si ofertei si ale concurentei.

Intrebata ce ar putea face autoritatile pentru cresterea eficientei in domeniul energiei, Mariana Gheorghe a aratat ca Guvernul ar trebui in primul rand sa dovedeasca predictibilitate in strategia energetica, sa-si stabileasca in mod clar politicile dar si planurile investitionale intr-un orizont mai larg.

Premierul Emil Boc a solicitat Consiliului Concurentei sa analizeze, impreuna cu Departamentul pentru Afaceri Europene, daca preturile la carburanti pot fi inghetate in Romania in baza unei legi care prevede o astfel de masura in cazuri exceptionale, dar care este adoptata inaintea aderarii la UE.
El a aratat ca cele doua institutii vor analiza daca aceasta lege mai este compatibila cu normele UE.

"Daca raspunsul va fi pozitiv, vom gasi o solutie", a spus Boc.

Citeste si:

Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat, marti, ca institutia va finaliza investigatia pe piata carburantilor pana la jumatatea anului, dupa ce rezultatele raportului va fi trimis la Comisia Europeana, iar companiile implicate isi vor spune parerea in acest caz.

El a aratat totodata ca o lege adoptata inaintea aderarii Romaniei la UE permite inghetarea preturilor intr-o situatie exceptionala, dar ca trebuie stabilit daca piata carburantilor se afla intr-o astfel de situatie exceptionala.

La randul sau, Iulian Iancu, presedintele Comisiei de Industrii a Camerei Deputatilor, a declarat ca la nivelul Comisiei s-a format o comisie de ancheta asupra Petrom pentru a investiga modul in care se formeaza preturile pentru carburanti si perioada post-privatizare.
Iancu a afirmat ca Petrom este de acord cu inghetarea preturilor pe o perioada limitata de timp, dar doar daca Guvernul vine cu o masura care sa se aplice tuturor companiilor de pe piata.

In luna ianuarie, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a intocmit un raport privind producatorii si distribuitorii de carburanti, in care se spune ca pretul la pompa a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fara a fi determinat de evolutia cotatiilor de bursa la titei, cursul valutar si taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, castigurile nefiind reflectate corespunzator.

Premierul Emil Boc a declarat atunci ca majorarea pretului carburantilor nu poate fi justificata cu povara fiscala impusa de stat prin taxele percepute companiilor petroliere si a cerut ANAF sa initieze inspectia fiscala generala in cazul companiilor petroliere, precum si Consiliului Concurentei sa efectueze verificari suplimentare pentru identificarea eventualelor cazuri de monopol.

Potrivit Institutului National de Statistica, combustibilii s-au scumpit anul trecut cu peste 15%, dupa ce in 2009 preturile au fost majorate cu 13%.

De la inceputul acestui an companiile petroliere au scumpit carburantii de mai multe ori. Cea mai recenta majorare a avut loc vineri, cand preturile au urcat cu 9 bani pe litru, unele sortimente depasind pragul de sase lei/litru.