Premierul Emil Boc a sustinut la randul sau ca Bechtel nu va primi despagubiri pentru modificarea contractului, scrie Mediafax.

"Se continua lucrarile pe tronsonul Suplacu de Barcau-Bors, iar la nivelul politic am decis, in coalitie, ca tronsonul de la Gilau la Mihaiesti sa fie scos imediat la licitatie, deoarece proiectarea este finalizata. Pentru tronsonul Targu Mures-Campia Turzii va fi reluata proiectarea, in vederea organizarii licitatiei de executie. Evident ca Bechtel nu va primi despagubiri, ce despagubiri sa primeasca ?", a spus Boc.

Potrivit ministrului Transporturilor, compania Bechtel va continua lucrarile doar la tronsoanele Campia Turzii-Gilau si Suplacu de Barcau-Bors, reprezentand 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrazii Transilvania, statul fiind liber sa liciteze celelalte sase tronsoane, fara nicio pretentie din partea constructorului american.

Proiectul autostrazii Transilvania a fost impartit in 8 tronsoane de constructie. Lucrarile nu au fost incepute pe 6 dintre ele, insumand 297 de kilometri, respectiv Brasov-Fagaras (53 km), Fagaras-Sighisoara (52 km), Sighisoara-Ogra (56 km), Ogra-Campia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihailesti (24 km) si Mihailesti-Suplacu de Barcau (76 km).

Costul de construire a autostrazii Transilvania pe tronsoanele unde Bechtel continua sa lucreze va fi redus la 6,9 milioane euro/km, fata de 14,7 milioane euro/km in prezent, pentru celelalte tronsoane costul estimat si raportat inclusiv la specificul terenului fiind de 7,2 milioane euro/km, nivelul final urmand insa sa fie stabilit in urma licitatiilor.

"Azi, din totalul de 2,2 miliarde euro prevazute initial pentru executarea celor 413 kilometri de autostrada, avem executati 54 kilometri si am cheltuit 1,25 miliarde euro. Daca in conditiile actuale ale contractului existent cu Bechtel am fi terminat autostrada, costul final al acesteia ar fi fost de 9,9 miliarde euro, iar acum costul pe care il vom avea de suportat in final, in urma acestei negocieri pentru finalizarea lucrarilor, va fi de 3,8 miliarde euro", a spus Boagiu.

Ea a aratat ca au fost negociate si alte clauze din contract, referitoare la penalitati, termene de executie si achitarea sumelor restante, dar nu a prezentat detalii.

Citeste si:

Potrivit ministrului, platile restante pe care Guvernul trebuie sa le mai achite companiei Bechtel insumeaza circa 90 milioane euro, achitate in doua transe, dintre care prima in perioada imediata, iar a doua la finalul acestui an.

Tronsonul Suplacu de Barcau-Bors va fi finalizat in totalitate de Bechtel in 2013. Boagiu evitand insa sa avanseze si un termen de finalizare a intregii autostrazi Transilvania.
Ministrul a mai precizat ca intelegerea cu constructorul american Bechtel a putut fi modificata cu sprijinul ambasadei americane la Bucuresti si a presedintelui Traian Basescu.

"Din fericire, si compania Bechtel in sfarsit a inteles ca, intr-un final, Romania este o tara europeana unde nu poti sa faci chiar tot ceea ce iti doresti si daca nu va intra in normalitate si nu se va supune standardelor de cost existente, sansele de a continua sa lucreze in Romania sunt minime", a spus Boagiu.

Boagiu a apreciat in acelasi timp ca intelegerea cu Bechtel incheiata de Guvernul Nastase este "o mostra de rea-vointa si indiferenta" fata de bugetul statului, din dorinta de a-si imbunatati imaginea pe plan international "pe spinarea romanilor".

Proiectul Autostrada Transilvania a inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde euro, pentru constructia unui traseu de 415 kilometri, dar portiunea construita pana in prezent cu finantarea statului, la sapte ani de la lansarea proiectului, depaseste cu putin 10% din traseul total.

Pana in prezent au fost contruiti doar 52 km din autostrada, iar lucrarile sunt oprite de la inceputul anului, din lipsa de fonduri.

Compania de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania avea in luna mai o datorie catre Bechtel de 90,4 mililoane euro, la care se adauga TVA in valoare de 90,3 milioane lei.