Peste 16.000 de nave de diferite dimensiuni folosite in traficul comercial maritim si fluvial si de agrement sunt inmatriculate in Romania, "Din cele 16.325 de nave inmatriculate, doar 11 sunt nave maritime de categoria I, care pot efectua misiuni comerciale si in ape internationale. Alte 230 de nave pot efectua astfel de misiuni in apele maritime ale Romaniei", a declarat pentru Rompres Liviu Florea, expert in cadrul Serviciului de inmatriculari Nave al Autoritatii Navale Romane (ANR).

Romania are 2.251 de nave fluviale de categoria I, care pot efectua misiuni economice pe apele fluviale internationale si circa 587, care pot naviga doar pe partea romaneasca a Dunarii si pe raurile interioare. Cele mai multe nave inmatriculate sunt cele de agrement, circa 13.246, turismul de agrement pe Dunare si cel in apele maritime ale Romaniei dezvoltandu-se in ultimii ani.

Companiile de profil estimeaza ca circa 125.000 de turisti straini isi vor petrece vacantele pe croazierele organizate pe Dunare, alti 9.500 preferand croazierele maritime in 2006. Cresterea inregistrata este de circa 35% pe croazierele maritime si fluviale, urmand sa fie organizate circa 1.000 de croaziere pana in noiembrie.

Intre timp navele comerciale s-ar putea reduce la jumatate

Situatia este mai dificila pentru operatorii de nave comerciale, care sunt in situatia sa piarda jumatate din flota din cauza reglementarilor europene de mediu."Impactul integrarii asupra operatorilor fluviali va fi destul de serios pentru ca flota fluviala este veche, imbatranita, care nu a fost modernizata in ultimii 15 ani, astfel incat jumatate din nave vor trebui sa fie retrase din circulatie, din cauza motoarelor vechi ce trebuie retehnologizate", a precizat presedintele Asociatiei Armatorilor si Operatorilor Portuari - Fluviali din Romania, Marin Chintoan.

Citeste si:

Flota pe care o opereaza cei circa 50 armatori fluviali are 3.000 de nave, fiind pe locul patru in Europa, dar in momentul integrarii, cand se vor aplica noile reglementari tehnice minime, este posibil ca jumatate din flota “sa fie trasa pe dreapta”. "Jumatate din cei 50 de operatori fluviali vor trebui sa inchida aceasta activitate. Noi speram sa cream niste proiecte viabile prin care sa atragem fonduri europene care sa-i ajute pe operatori", a spus Chintoan.

Operatorii fluviali au cerut insa o perioada de tranzitie pentru aplicarea regulamentului european privind echiparea tehnica a navelor, pe care insa este putin probabil sa o obtina, derogarile fiind deja aprobate cu exceptiile pe domeniul transporturilor. Totodata, acestia au cerut autoritatilor sa permita, pe o perioada limitata de timp, efectuarea transporturilor de cabotaj pe caile navigabile regionale, exclusiv navelor sub pavilon roman.

Potrivit armatorilor fluviali, embargoul impotriva fostei Iugoslavii in perioada 1992 - 1995 a provocat pierderi importante. in special blocarea Dunarii in zona orasului Novi Sad a provocat pierderi de circa 90 milioane de dolari pe an, reprezentand 70% din veniturile totale anuale ale operatorilor.

Pana la blocarea Dunarii, veniturile operatorilor romani proveneau in proportie de 70% din operatiuni de transport international. La pierderile inregistrate din nerealizarea acestor transporturi se adauga pierderile inregistrate ca urmare a redirijarii unor importante cantitati de marfa catre alte moduri de transport. Din cauza pierderilor inregistrate, armatorii romani au fost deja obligati sa scoata din activitate peste 60% din parcul de nave si sa disponibilizeze 4.500 de persoane din cele 5.500 care isi desfasurau activitatea in acest sector.