Te provocam la dezbatere: esti Pro sau Contra reducerii TVA cu 5%?

"Romania a facut pasi importanti in ultimii sapte ani pentru a-si imbunatati finantele publice controversate. Suntem ingrijorati ca, in forma sa actuala, acest Cod Fiscal, ar periclita aceste realizari. El ar presupune o pierdere anuala de venituri de aproximativ 2,2% din PIB si o majorare a deficitului bugetar de pana la cel putin 3% din PIB, plasand astfel datoria publica pe o traiectorie ascendenta", se arata intr-o opinie cu titlul "Decizie cruciala", semnata de sefa misiunii FMI pentru Romania, Andrea Schaechter, si reprezentantul rezident al FMI pentru Romania si Bulgaria, Guillermo Tolosa, scrie Mediafax.

Cei doi arata ca, in mod alternativ, s-ar impune reducerea cheltuielilor statului si renuntarea la initiativele noi de cheltuieli, inclusiv la cele de infrastructura, aparare, salarii, sanatate si educatie, pentru a mentine sub control deficitul. "Mai exista oare si o a treia alternativa care sa permita Romaniei sa isi reduca treptat datoria publica, sa relaxeze povara fiscala si sa finanteze noi proiecte? Noi credem ca exista, daca amploarea si viteza de implementare a masurilor de politica fiscala, precum si noile planuri de cheltuieli sunt mai temperate", noteaza reprezentantii FMI.

Ei considera ca masurile de stimulare fiscala trebuie aplicate la momentul potrivit si ca nu este evident ca o stimulare fiscala suplimentara ar fi de dorit in prezent, daca trebuie finantata printr-o datorie mai mare, aratand ca Romania are un ritm rapid de crestere, iar salariile au crescut in acest an cu peste 7%, desi situatia economica este inca foarte dificila pentru multi romani.

"Austeritatea va deveni in mod inevitabil necesara atunci cand finantarea ieftina si abundenta va inceta si datoria va atinge niveluri mai mari. Romania a trecut deja in ultimul deceniu printr-un astfel de ciclu nefericit de stimulare excesiva in vremuri bune si de austeritate stricta in vremuri grele. El nu ar trebui sa fie repetat", se precizeaza in document.

FMI puncteaza ca politica fiscala trebuie sa fie sustenabila, mai ales in conditiile in care, dupa multi ani in care "a strans cureaua", Romania a reusit sa ajunga anul trecut la un deficit structural sustenabil, nemaiavand nevoie de alte reduceri de deficit in anii 2015 sau 2016.
Datoria publica, care este acum de aproape doua ori si jumatate mai mare decat inainte de criza, cand este masurata prin raportare la economie, se va stabiliza. In ochii investitorilor aceasta ar putea reprezenta un punct "foarte considerabil", mai ales daca sunt luate in calcul incertitudinile care se mentin inca in tarile vecine din regiune.

Citeste si:

Oficialii Fondului mai spun ca reducerile tintite de impozite si taxe genereaza cele mai bune rezultate. Pe de alta parte, pachetul fiscal propus de Guvern este directionat aproape exclusiv spre impulsionarea consumului, componenta a economiei care are deja cea mai rapida crestere. Avantajele initiativelor de politici fiscale de impulsionare a consumului au o probabilitate de viata scazuta, daca rata de crestere a investitiilor este mica.

"Nu incercam sa spunem ca Romania nu ar putea sa beneficieze de pe urma unor impozite si taxe mai scazute. Pentru a crea insa spatiul fiscal necesar unor reduceri prudente de impozite si taxe sunt necesare actiuni mai concrete, mai mult timp si o stransa coordonare intre toate ministerele de linie si ANAF, in mod deosebit o mai buna colectare a impozitelor si taxelor, cheltuirea mai eficienta a banilor publici si deplasarea dinspre investitiile finantate de la buget catre proiectele finantate din fonduri UE. In toate aceste trei domenii se inregistreaza progrese, dar atunci cand se calculeaza cifrele, ele nu sunt inca suficiente pentru a acoperi sumele considerabile pe care le impune finantare masurilor din Codul Fiscal", afirma reprezentantii FMI.

In concluzie, ei apreciaza ca reanalizarea Codului Fiscal in Parlament reprezinta o oportunitate de precizare a prioritatilor fiscale pe termen mediu, de evaluare realista a dimensiunii spatiului fiscal si a vitezei cu care acesta poate fi generat, si de redimensionare, in consecinta, a reducerilor de impozite si taxe propuse.

"Va reprezenta o decizie cruciala de conservare a succeselor atat de greu obtinute in materie de stabilitate macroeconomica", au conchis oficialii Fondului Monetar International.

Codul Fiscal urmeaza sa fie discutat din nou de Ministerul Finantelor cu BNR si reprezentantii partidelor politice, fiind convocata o sesiune extraordinara a Parlamentului la finele acestei luni. Cu toate acestea, ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a afirmat in urma cu cateva zile ca pachetul de masuri nu va fi schimbat sub nicio forma, el urmand sa fie readoptat in versiunea actuala.

Ministrul a dat asigurari ca proiectul de buget pentru anul viitor va fi construit asa incat deficitul sa se incadreze pana la 2%.
Consiliul Fiscal si BNR au avertizat in repetate randuri ca masurile de relaxare fiscala sunt multe si prea agresive pentru a fi aplicate toate odata, recomandand introducerea acestora treptat sau temperarea nivelurilor propuse. Actualul pachet va genera anul viitor un deficit bugetar de circa 3%, Romania riscand sa intre din nou in zona de deficit excesiv, din care a iesit in 2013. Cea mai importanta masura, cu impactul cel mai mare asupra deficitului, o reprezinta reducerea cotei generale de TVA, de la 24% la 19%.

Sursa foto: FMI/Shutterstock