Masurile propuse pornesc de la datele anchetei sociologice realizate in perioada august-septembrie 2006, la care au participat 121 de firme si 81 de vamesi, vizeaza instruirea profesionala a vamesilor, salarizarea, monitorizarea comisionarilor vamali si consultari periodice intre mediul de afaceri si reprezentantii Vamii. Proiectul a fost sprijinit financiar de catre Ambasada Marii Britanii la Bucuresti.

Cercetarea sociologica a aratat ca 77% dintre vamesi nu cunosc suficient legislatia vamala, interpretand uneori eronat sau excesiv reglementarile vamale. Din aceasta cauza, firmele sunt tentante sa dea mita pentru a-si rezolva mai rapid problemele legate de vamuire sau pentru a evita prezentarea de documente in plus. "Dupa aderare este posibil ca nivelul de cunoastere al reglementarilor vamale sa se reduca, in conditiile in care legislatia comunitara este diferita si foarte complexa", a afirmat citat de NewsIn, reprezentantul CADI, Bogdan Lazarescu.

Masurile propuse pentru remedierea acestor situatii se refera la elaborarea unor ghiduri pe domenii de operatiuni vamale care sa fie atat la indemana vamesilor, cat si a companiilor de comert exterior, si la prezentarea pe site-ul Vamii a unor puncte de vedere fata de anumite cazuri.

Comisionarii vamali, considerati o sursa de coruptie pentru ca intra frecvent in contact cu vamesii, ar trebui sa fie monitorizati, iar documentele pe care acestia le prezinta in vama ar trebui inscrise intr-o lista astfel incat platile informale care sunt trecute drept comisioane sa fie eliminate.

Citeste si:

O alta masura care tine de control si monitorizare vizeaza documentele vamale care sunt cele mai susceptibile sa favorizeze darea de mita: certificatul de origine, de conformitate si calitate, declratia de valoare in vama.

Luand in considerare ca un numar mare de vamesi intervievati s-au plans de salariile prea mici, setul de masuri include si o modificarea a modului de remunerare a personalului vamal in functie de performanta profesionala in contrapondere cu sanctionarea la salariu in cazul unor erori.

Conform cercetarii sociologice, doar o treime dintre firmele chestionate au admis ca au dat mita vamesilor si numai 10% au afirmat ca recurg la aceasta practica in mod frecvent. in schimb, firmele care se confrunta cu neplaceri in vama fac foarte rar plangeri, desi exista un telverde in acest scop.

Pornind de la aceasta situatie, a fost propusa si o masura care inseamna crearea unei strategii de incurajare a companiilor de a depune sesizari la o institutie neguvernamentala creata special pentru acest scop si care le va putea proteja interesele. Planul de masuri este provizoriu, fiind inca in dezbatere publica si in analiza cu autoritatile vamale.