Ministrii economiei din Romania, Serbia, Croatia, Slovenia si Italia au semnat ieri la Zagreb declaratia ministeriala de sustinere a proiectului privind constructia oleoductului Constanta-Trieste. Romania a fost reprezentata de secretarul de stat din MEC, Eugen tapu-Nazare, care este, de la 1 ianuarie 2007, presedintele Comitetului Interstatal pentru proiectul PEOP (Pan European Oil Pipeline).

Ceilalti semnatari ai declaratiei au fost ministrul economiei, muncii si antreprenoriatului din Croatia, Branko Vukelic, ministrul mineritului si energiei din Serbia, Radomir Naumov, ministrul economiei din Slovenia, Andrej Vizjak, si secretar de stat din cadrul Ministerului Dezvoltarii Economice din Italia, Alfonso Gianni. De asemenea, documentul a fost semnat si de comisarul european pentru energie, Andris Piebalgs.

Potrivit lui Eugen tapu-Nazare, constructia efectiva a conductei de transport petrol va incepe in doi - maximum trei ani de la data semnarii declaratiei de sustinere a proiectului. "Va fi cel mai important pas facut pana acum in proiectul de constructie a oleoductului. Reprezinta un semnal clar de vointa politica", a declarat recent pentru NewsIn oficialul MEC, responsabil cu politica industriala a Romaniei si presedinte al Comitetului interstatal pentru Constanta-Trieste. Secretarul de stat a mai aratat ca, dupa semnarea de la Zagreb, comitetul interstatal va demara formarea companiei de dezvoltare a proiectului.

"Reprezentantii acestei companii vor sta de vorba atat cu potentialii investori financiari precum BEI si IFC, cat si cu societatile interesate sa participe la proiectul de constructie si operare", a punctat presedintele Comitetului interstatal pentru Constanta-Trieste. Eugen tapu-Nazare a mentionat ca intentia autoritatilor romane este de a implica societatile Oil Terminal si Conpet ca si operatori de proiect.

Studiul de fezabilitate a constructiei oleoductului, efectuat de un consortiu coordonat de catre Hill International UK, prezinta trei posibile variante de capacitate de transport pentru conducta, respectiv de 40, 60 sau 90 milioane de tone/an.

Citeste si:

Costurile pentru modernizarea si marirea capacitatii terminalului Constanta sunt apreciate la 206 milioane de dolari pentru varianta de 40 milioane tone/an, 263 milioane dolari pentru 60 milioane tone/an si 395 milioane dolari pentru 90 milioane tone/an.

Costurile totale pentru constructia conductei de transport petrol au fost estimate la 2,27 miliarde dolari pentru 40 milioane tone/an, 2,81 miliarde dolari pentru 60 milioane tone/an si 4,26 miliarde dolari pentru capacitatea de 90 milioane tone/an. Lungimea totala a conductei va fi de 1.360 kilometri, din care pe teritoriul Romaniei 649 kilometri, al Serbiei - 208, al Croatiei - 423, al Sloveniei - 29 si al Italiei - 10 kilometri.

Potrivit studiului de fezabilitate, Romania ar putea beneficia din taxe si tarife de incasari de 2,27 miliarde dolari pentru varianta de 40 milioane tone/an, de 3,1 miliarde dolari pentru varianta de 60 milioane tone/an si de 4,39 miliarde dolari pentru varianta de 90 milioane tone/an. Aceste beneficii cumulate au fost calculate de consortiul coordonat de catre Hill International UK pentru o perioada de viata a conductei de 20 de ani.

In conditiile in care rezervele de petrol ale Romaniei sunt estimate in prezent la 14 ani, Romania va fi nevoita sa importe, iar oleoductul Constanta-Trieste ii va permite sa cumpere titei ieftin din Kazahstan.