Pretul carburantilor la pompa a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fara a fi determinat de evolutia cotatiilor de bursa la titei, cursul valutar si taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, castigurile nefiind reflectate corespunzator
Concluzia rezulta din raportul intocmit in cazul producatorilor si distribuitorilor de benzina si motorina, potrivit Mediafax.

Principalele companii care distribuie carburanti in Romania sunt OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL si OMV.

"Urmare analizelor de risc efectuate, a rezultat ca, in perioada anului 2010, piata pe care opereaza producatorii si distribuitorii de carburanti a suferit mutatii remarcabile concretizate in practicarea unor preturi mari la pompa, in conditiile in care categoriile de cheltuieli cu costurile de productie si distributie (cu exceptia TVA si accize) au ramas relativ constante sau au prezentat evolutii nesemnificative. Pe cale de consecinta, in mod normal din punct de vedere fiscal, aceasta situatie ar fi trebuit sa genereze profituri mult mai mari si, prin urmare, impozit pe profit mai mare, precum si TVA de plata majorata", se arata in document.

Verificarile efectuate au indicat ca, in cursul anului 2010, cand pretul la pompa a urcat cu aproximativ 20%, au existat mai multe situatii in care s-a declansat o crestere semnificativa a acestuia, iar analiza efectuata a indicat ca, in majoritatea cazurilor, scumpirile au fost efectuate concomitent, ca urmare a deciziilor consiliilor de administratie, la nivelul tuturor companiilor verificate, preturile de desfacere la pompa fiind aproape identice.

"Conform datelor prezentate de companiile petroliere, a rezultat ca, in cursul anului 2010, ponderea taxelor in structura pretului la pompa a scazut de la 52,5% la inceputul anului la 49,8% la sfarsitul perioadei (inclusiv in contextul cresterii TVA la 24%), aspect de natura sa certifice faptul ca nivelul de crestere al preturilor la pompa nu poate fi justificat din punct de vedere al unei poveri fiscale", se mentioneaza in document.

O alta constatare este ca atat in cazul vanzarilor en-gros catre diversi clienti, cat si al vanzarilor cu amanuntul, prin statii proprii, ponderea taxelor in pretul practicat in perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2010 nu a crescut, ci, dimpotriva, a avut o scadere cu trei procente, in cazul benzinei, si cinci procente, in cazul motorinei.

In ceea ce priveste evolutia cotatiilor de bursa pentru titei, ca materie prima de baza, s-a constatat ca, la inceputul anului 2010, cotatia de referinta la New York a fost de 80 dolari pe baril, pentru ca la 15 decembrie 2010 petrolul sa fie tranzactionat la circa 90 dolari. "Fata de aceste date, nici in acest caz nu se justifica cresterea de circa 20% a pretului la pompa", este concluzia Guvernului.

De asemenea, este mentionata si o situatie considerata "paradoxala", aratand ca, in cursul anului 2009, pretul net al cotatiilor a evoluat de la 470 dolari/tona benzina, la inceputul anului, la 850 dolari/tona, la sfarsitul anului, iar pretul la pompa in Romania a crescut cu circa 50 bani/litru. In anul 2010 insa, in conditiile in care cotatiile au urcat de la 850 dolari/tona, la inceputul perioadei, la 980 dolari/tona, la sfarsitul anului, pretul la pompa a crescut cu circa 1 leu/litru.

"Se constata astfel ca, desi cresterea cotatiilor in 2009 a fost de aproape 100%, cu o crestere cu 380 dolari/tona, pretul la pompa a urcat cu numai 50 bani/litru, iar in cursul anului 2010 cresterea cotatiilor a fost de numai 130 dolari/tona, in timp ce pretul la pompa in Romania a crescut cu 1 leu/litru", este o alta concluzie in documentul citat.

In ceea ce priveste evolutia raportului de schimb dolar/leu se arata ca la 7 ianuarie 2010 cursul de schimb era 2,9089, iar la 13 ianuarie 2011 de 3,2350, rezultand "o crestere nesemnificativa, de natura sa nu justifice cresterea de circa 20% a pretului la pompa".

Nici nivelul accizelor in structura pretului nu a cunoscut variatii in cursul anului 2010, fiind stabilite la inceputul anului in suma fixa in lei la cursul de schimb euro/leu de la 1 octombrie 2010, respectiv 1,79 lei/litru la benzina cu plumb, 1,48 lei/litru la benzina fara plumb si 1,25 lei/litru la motorina.

"Acciza la benzina a crescut doar cu 3% in 2011 fata de 2010, astfel ca, luand in calcul si evolutia cursului valutar, nu se justifica o crestere cu 20% a pretului la pompa", potrivit Guvernului.
Verificarile autoritatilor releva si existenta unor nereguli in ceea ce priveste rezultatele financiare ale companiilor petroliere.

"Din verificarile efectuate a rezultat ca, la sfarsitul perioadei analizate, profiturile inregistrate de companii nu reflecta evolutia veniturilor in raport cu evolutia principalelor categorii de cheltuieli obiective. Astfel, daca avem in calcul ca, per ansamblu, preturile de vanzare la pompa au crescut cu circa 20%, crestere concretizata in majorarea in egala masura a veniturilor, coroborat cu faptul ca, fata de anii anteriori, nivelul principalelor categorii de cheltuieli a ramas relativ constant sau a cunoscut cresteri nesemnificative, rezulta ca exercitiile financiare trebuia sa inregistreze o crestere proportionala a profiturilor si, pe cale de consecinta, a impozitului pe profit. Urmare constatarilor facute de organele de control a rezultat ca, in realitate, aceste companii nu numai ca nu au inregistrat profit, dar situatiile financiare contabile prezinta pierderi semnificative", se mai afirma in document.

Potrivit datelor transmise Bursei in luna noiembrie a anului trecut, Rompetrol Rafinare, detinuta de KazMunaiGaz, a inregistrat in primele noua luni pierderi de 139,6 milioane dolari, mai mari cu 29,1% fata de perioada similara din 2009.

In acelasi interval, OMV Petrom, companie controlata de grupul austriac OMV, a obtinut un profit de 1,411 miliarde lei (337,2 milioane euro), in crestere cu 46%, conform informatiilor comunicate Bursei in noiembrie 2010.

AGA Petrotel-Lukoil din Ploiesti, companie controlata de grupul petrolier rus Lukoil, a decis la finele lunii noiembrie majorarea capitalului social cu 583,2 milioane lei (aproximativ 136 milioane euro), de la 246,5 milioane lei la 829,7 milioane lei, pentru acoperirea pierderilor si asigurarea continuarii activitatii.
In luna ianuarie, mai multi soferi au inceput sa plateasca cu maruntis pretul carburantului, nemultumiti de nivelul ridicat, iar autoritatile au initiat o serie de verificari privind pretul carburantilor.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri