"Criza a oferit cateva lectii, pe care companiile de leasing le-au invatat. Una dintre ele a fost tocmai situatia in care au trebuit sa gestioneze vanzarea unui numar foarte mare de masini recuperate. Atunci jucatorii au ajuns la concluzia ca trebuie sa fie mai atenti la ceea ce finanteaza, astfel incat sa le fie usor sa si revanda. Acest lucru a fost cu totul nou pentru companiile de leasing pentru ca rolul lor era sa finanteze bunuri", a declarat Felix Daniliuc (foto).

De altfel, anii 2005 - 2008 au fost marcati de o concentrare a efortului de finantare in leasing pe zona de active de tip camioane, remorci si masini. Insa, lucrurile incep sa se schimbe, iar din 2010 companiile pentru leasing asista la o crestere a interesului de finantare de echipamente in detrimentul vehiculelor.

Cu toate acestea, Felix Daniliuc apreciaza faptul ca in continuare, majoritare vor ramane finantarile de vehicule si nu se va ajunge prea curand la „un echilibru de 50-50, sau 40% vehicule, 40% echipamente si 20 finantari imobiliare. Piata se va aseza undeva la 60% finantari de autovehicule, 20-25% echipamente si 10-15% real estate. Pe baza tendintelor, la sase luni astfel arata lucrurile”.

El a adaugat ca pentru 2011 se asteapta ca piata sa ajunga la 1,3 miliarde de euro, iar principalul argument il reprezinta corelatia existenta intre cresterea economica (PIB) si impactul pe care il are aceasta asupra pietei de leasing. "Spuneam in primul semestru ca daca se confirma orizontul de crestere economica de 1,5% atunci impactul pe piata de leasing va fi undeva de 13%; si ca un punct de crestere in economie antreneaza 9 puncte procentuale in leasing".

In anul 2010, companiile de leasing au finantat active in valoare totala de 1.121 milioane euro, in timp ce in primul semestru din 2011, totalul contractelor semnate (dupa valoarea activelor finantate) insumeaza 663,3 milioane euro. Finantarile acordate s-au indreptat catre echipamente (28%), sectorul imobiliar (12 %) si transporturi (60%).

"Exista un interes din partea societatilor de leasing de a finanta mai mult zona de echipamente, dar este greu de spus daca printr-un demers de acest gen putem incuraja dezvoltarea economiei, stiind ca in perspectiva vom beneficia de o economie in crestere. Si jucatorii din piata, solicitantii de finantari – IMM-urile - incep sa se gandeasca la elemente care nu au la baza numai zona de intermediere si de transporturi, ci si partea de productie, de creare de valoare adaugata in economie. In orice caz, noi ne-am asumat si am tintit domenii si industrii unde echipamentele sunt principalul obiect de finantare", a spus Felix Daniliuc.

Un impact direct, sau strans corelat cu activitatea de leasing il are zona proiectelor de infrastructura, unde seful Raiffeisen Leasing vede un potential ridicat, odata ce capacitatea de absorbtie a fondurilor europene va creste. "Este clar ca in momentul in care vom avea o capacitate de absorbtie ridicata, vom vedea ca intr-adevar se «descatuseaza» o serie de proiecte in infrastructura, deoarece exista mult potential in aceasta zona". El a adaugat ca aceste proiecte vor avea un impact direct asupra leasing-ului mai ales pe zona de echipamente si utilzaje si se vor manifesta intr-o dinamica si intr-un trend pozitiv al pietei.

Citeste si:

"Nu as uita faptul ca am avut un an agricol bun. Vad o corelatie directa intre productia buna din agricultura si industria alimentara, precum si intre piata de energii regenerabile si absorbtia fondurilor europene. Dezvoltarea proiectelor aflate in stare «latenta» ar compensa impactul negativ care vine din zona euro, ar genera crestere economica in perioada urmatoare si implicit o crestere modesta si in piata de leasing in anul urmator", conchide Felix Daniliuc.

TVA pentru bunurile nerecuperate ramane nesolutionat

Potrivit legislatiei, bunurile nerecuperate ca urmare a rezilierii contractelor de leasing reprezinta bunuri lipsa din gestiunea societatilor de leasing. Pentru aceste bunuri, companiile sunt obligate, conform legislatiei, sa realizeze o livrare catre sine, autocolectand TVA la valoarea capitalului nefacturat din contractele de leasing reziliate. Acest lucru este in neconcordanta cu principiile economice si ale Directivei UE, spun jucatorii din leasing.

Companiile sunt obligate sa aplice TVA chiar de a doua zi de la momentul rezilierii contractului, cu toate ca bunul nu a fost recuperat, in timp ce o alta prevedere legislativa impiedica societatile sa-si recupereze bunul, fiind obligate sa parcurga o procedura in Instanta si sa obtina acordul de executare silita a bunului respectiv. In instanta durata medie de rezolvare este de pana la 3 luni.

Felix Daniliuc (foto), in varsta de 44 de ani, a fost numit in functia de director general al Raiffeisen Leasing IFN incepand cu anul 2010, dupa o activitate de patru in cadrul Raiffeisen Bank, cand a ocupat pe rand functiile de director de retail grup si director de vanzari directe. A activat, de asemenea, pana in 2005 in cadrul Bancii Tiriac, si anterior ING Bank NV - sucursala Bucuresti.