"Daca s-ar aplica aceasta prevedere, clientul nu ar mai cumpara de la broker, ci direct prin asigurator. Nu s-ar mai duce la broker daca vede pe polita comisionul trecut, considerand-ul un cost suplimentar. In acelasi timp, daca se duce direct la asigurator, pe langa faptul ca dispar brokerii din piata asigurarilor, ii limitezi clientului ocazia de a beneficia de o consultanta si propunerea incheierii si altor polite.", a spus Bogdan Andriescu (foto), presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Intermediere si Consultanta in Asigurari (UNSICAR).

Proiectul ASF vizeaza modificarea si completarea Normelor privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, puse in aplicare prin Ordinul CSA 14/2011.

Comisionul deviaza atentia clientului de la problemele importante.

In opinia sa, "asiguratorii au considerat mai eficient sa vanda prin brokeri decat direct prin retelele proprii. A fost o decizie comerciala a asiguratorului." Gradul de intermediere al primelor subscrise la nivel de piata a depasit 50% in acest an, de la 47% in 2013.

Conform prevederilor acestuia, polita de asigurare RCA va contine in mod obligatoriu informatii despre: partile implicate in contract, perioada de valabilitate a asigurarii, limitele maxime de despagubire stabilite de asigurator, prima de asigurare, comisionul de intermediere, clasa bonus-malus si numarul de inmatriculare/inregistrare ori numarul de identificare al vehiculului, precum si statele in care acest document are valabilitate, se arata in proiect.

Comisionul de intermediere va fi mentionat pe polita de asigurare RCA, atat in valoare absoluta, cat si ca procent aplicat primei de asigurare mentionate pe polita, fiind inclus ca valoare in prima de asigurare totala. Nivelul maxim al comisionului acordat de asiguratori pentru contractarea asigurarii RCA nu va depasi 10% din valoarea primelor de asigurare incasate.

Citeste si:

"Aceasta informatie deviaza atentia clientului de la problemele importante: acoperirile si excluderile. Nu exista in Europa o astfel de limitare a comisionului practicat de brokerii de asigurare. Incercam noi in Romania sa facem acest lucru, ca un exercitiu, un soi de test de stres.", a mentionat Bogdan Andriescu. El a adaugat ca in privinta obligativitatii mentionarii comisionului de intermediere pe polita RCA, pentru a se asigura un teren egal intre asigurator si broker, ar trebui sa treaca si asiguratorul cand vinde polita direct costurile de achizitie.

Prezent la eveniment, Viorel Vasile, managing partner Safety Broker, cel mai mare broker de asigurari cu capital romanesc, a declarat ca "din ceea ce a publicat ASF anul trecut, costurile cu intermedierea sunt undeva intre 19 si 20%, la nivel general, iar costurile cu reteaua proprie a asigurtorului ajung la 26%. Care este atunci sensul sau rolul de a limita comisionul in care vanzarea prin brokeri este mult mai eiftina decat reteaua proprie?"

Asiguratorul nu este obligat sa lucreze prin broker.

In plus, Bogdan Andriescu a adaugat ca, "limitarea comisionului la 10% va bloca accesul unui eventual asigurator care vrea sa intre pe aceasta piata din Romania si va dori sa atinga o masa critica de clienti intr-un interval scurt de timp. Daca va dori sa dea brokerilor 2% in plus peste cei 10% si nu poate, pentru ca legislatia nu-i permite", a explicat seful UNSICAR.

Tot in legatura cu limitarea comisionului la 10% la politele RCA, Bogdan Andriescu a declarat ca "asiguratorul nu este obligat sa lucreze prin broker. Nu exista o prevedere legala, precum in cazul PAID, care nu vinde direct polite, ci prin intermediul companiilor de asigurare. Asadar, nefiind obligat sa apeleze la broker, asiguratorul poata sa vanda singur aceste produse si nu exista nici un fel motiv pentru a limita comisionul la orice valoare. Eu nu am o problema cu limitarea la 10, 15 sau 20%. Totusi, aceasta masura daca s-ar implementa ar fi unica in Europa. S-a incercat in 1990 in Irlanda si a fost retrasa de indata pentru ca nu a avut rezultatele scontate.".