“Inainte sa preiau noul job, am fost in Sillicon Valley sa discut cu mai multi investitori care vor sa schimbe banking-ul prin tot felul de inovatii disruptive. Am luat cina cu ei pentru a afla cum vor sa transforme o inovatie tehnologica intr-o institutie similara unei banci”, afirma Ralph Hamers, cel care a preluat anul acesta sefia grupului ING. Era vara anului trecut cand olandezul a decis sa caute in America explicatii si raspunsuri la intrebarea “Cum pot sa se influenteze reciproc sistemul bancar si tehnologia?”. Atat de mult il preocupa Internetul si mobile banking-ul pe CEO-ul olandez incat a revenit in Sillicon Valley, locul de nastere al gigantilor IT, in luna februarie a acestui an. “Da, firmele din tehnologie, precum Google sau Apple, sunt competitorii nostri. De asemenea, observ idei si modele de business foarte bune, ceea ce ma face sa cred ca institutiile non-bancare si start-up-urile pot deveni rapid concurenti directi ai bancilor traditionale”, spune Ralph Hamers, cel care a fost sef al operatiunilor ING din Romania in perioada 1999-2002.

In opinia sa, reglementarile din sistemul financiar pot ajuta institutiile bancare in dauna noilor firme inovatoare, dar nu crede ca aceasta este directia pe care bankingul trebuie sa o urmeze. “Ar trebui ca initiativele companiilor IT sa ne provoace pe noi, bancherii. De asemenea, din pozitia noastra, nu trebuie-i asteptam pe ceilalti sa devina competitori directi, ci este mai bine sa dezvoltam propriile proiecte inovatoare.” Bancile devin tot mai orientate spre tehnologie, afirma Ralph Hamers. Potrivit lui, dupa ce bancherii s-au mutat din agentii pe Internet, acum se afla in plin proces de migrare spre mobile banking, atat pe retail cat si in sectorul corporate. “Digitalizarea sistemului bancar se intampla chiar acum prin intermediul telefoanelor inteligente si al tabletelor”, insista seful ING Group, intr-o discutie restransa cu jurnalistii de business din Romania.

Ralph Hamers a fost anterior director general al ING Belgia si Luxemburg, unde a avut un rol esential in extinderea vanzarilor online si modernizarea sucursalelor. El s-a alaturat ING in 1991, ca manager la Global Clients Division. In 1997 a trecut la Global Risk Management si a devenit manager general al ING Romania in 1999, post ocupat pentru trei ani.

Bilantul ING Bank cu un nou CEO: "A fost un an de investitii pentru noi"

Bilantul ING Bank cu un nou CEO: "A fost un an de investitii pentru...

De asemenea, comportamentul clientilor este intr-o permanta schimbare in conditiile in care informatiile sunt disponibile pe Internet. “Clientii cauta totul pe Google. Nu mai este nevoie sa educi clientii despre ce au ei nevoie, intrucat ei fac asta pe cont-propriu. Practic, stiu deja ce li se potriveste din punctul de vedere al serviciilor financiare”, constata Ralph Hamers.

El remarca si platformele de crowdfunding si de croudsourcing. Aceste initiative sunt, intr-adevar, reduse ca dimensiune, potrivit lui Hamers, insa arata ca mediul bancar se afla in plin proces de schimbare nu neaparat datorita ideilor lansate de banci, ci pentru ca institutiile non-bancare devin capabile sa furnizeze intermediere financiara intr-un mod mai eficient. “Consider ca acestea (n.red.: firmele tehnologice si platformele de crowdfunding) au un avantaj competitiv in raport cu bancile!”, adauga seful grupului ING.

Ne vom concentra pe IMM-uri. Vrem sa crestem doar organic.

Aflat la Bucuresti pentru a sarbatori 20 de ani de la intrarea bancii pe piata romaneasca, Ralph Hamers a transmis ca o alta directie strategica pentru ING Bank ii tinteste pe antreprenori. “Ne vom adresa mai mult intreprinderilor mici si mijlocii”, spune olandezul.

Citeste si:

Este tardiva miscarea prin care ING Bank acorda o atentie mai mare IMM-urilor? “Mai degraba acest lucru poate reprezenta o oportunitate”, raspunde Michal Szczurek, director general al ING Bank Romania.

Potrivit datelor prezentate de Michal Szczurek, rata creditelor neperformante ale ING este de aproximativ 8% din total, cu mult sub media pe sistemul bancar, usor peste 20%.

Cat despre strategia de crestere a bancii ING Bank in Romania, o achizitie este exclusa. „Vrem sa crestem doar organic. Am inceput de la zero, cu un angajat, fara sa facem achizitii, ca in Germania, suntem pe locul 3, dupa Deutsche Bank si Commerzbank, cu 8 milioane de clienti”, puncteaza Ralph Hamers.

ING Bank este prima institutie financiara internationala care a deschis o sucursala in Romania dupa 1989. Lansata in 1994, ca banca de nisa, de corporate si investment banking, ING s-a dezvoltat in ultimii zece ani ca o banca universala, cu un accent puternic in perioada dinaintea crizei financiare pe segementul de retail, unde detine in prezent cote de piata de 5-6%.