"Insasi, renuntarea de ideea de a-si incheia o asigurare de tip CASCO pentru masina proprie reprezinta si asa un semnal puternic, ce trebuie sa ne dea tuturor de gandit. Leasingul a reprezentat un motor puternic pentru asigurarile CASCO insa pana cand oamenii sau companiile nu isi vor inlocui actualele masini cu unele noi, luate cu finantare de la banca sau de la o firma de leasing nu prea se pot misca pietrele din loc atat de usor", afirma Viorel Vasile (foto).

In opinia sa, fara o revigorare economica de ansamblu, care sa se resimta nu numai pe hartie, ci si in buzunarul oamenilor, nu vom putea vorbi despre un reviriment. Aceeasi situatie gasim si in cazul asigurarilor de locuinte, unde cauzele principale sunt "lipsa de bani, de educatie financiara dar mai ales schimbarile constante de legislatie. Nimeni nu a mai inteles la un moment dat care asigurari sunt obligatorii si care nu sau daca o polita facultativa putea tine loc si de obligatorie. In plus, lipsa sanctiunilor a facut ca totul sa ramana usor incert", crede Viorel Vasile.

Piata a pierdut jumatate de miliard de euro

Piata asigurarilor RCA din Romania, in perioada ianuarie - septembrie 2014 (ultimele date disponibile), a atins valoarea de 1,94 miliarde lei, in creștere cu 11% fata de perioada similara a anului 2013. Numarul contractelor incheiate in acest interval a fost de 5.371.183 (+4% fata de perioada similara din 2013). In acelasi timp, prima de asigurare medie anualizata a fost de 515 lei, in crestere cu 3% (+13 lei) fata de nivelul mediu inregistrat in primele trei trimestre ale anului 2013, potrivit Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF).

"Opinia mea este ca tarifele RCA vor creste in continuare, asa cum am spus-o de la an la an, insa nu neaparat ca o consecinta a noii Norme RCA. Asiguratorii nu fac altceva decat sa coreleze prima RCA cu riscurile pe care si le asuma, cu obligatiile pe care le au, ceea ce este absolut normal. Nu putem sa ne plangam pe de o parte ca asigurarile RCA sunt scumpe iar pe de o alta sa ne minunam cum nu ne incasam despagubirea la timp sau partial", spune seful Safety Broker.

Datele preliminare aferente pietei de asigurari din Romania centralizate de INSURANCE Profile indica un volum de prime brute subscrise de circa 5,9 miliarde lei (1,3 miliarde euro), la finalul lunii septembrie 2014, in scadere cu 5,8% fata de primele trei trimestre ale anului 2013. Segmentul de asigurari de viata s-a diminuat cu circa 6,3%, pana la 1,2 miliarde lei (sau 263 milioane euro), in vreme ce asigurarile generale au totalizat 4,7 miliarde lei (1,07 miliarde euro), in scadere cu 5,6% fata de 3T/2013.

Victor Ponta: RCA este prea scump pentru tineri

Ponta: RCA, prea scump. Masina nu ar trebui sa fie un lux

Ponta: RCA, prea scump. Masina nu ar trebui sa fie un lux

Citeste si:

Datele istorice disponibile indica atat pentru segmentul de asigurari generale, cat si pentru cel life, cele mai reduse valori din ultimii 6 ani. Per total, comparativ cu septembrie 2008 (anul de varf al pietei de asigurari din Romania), subscrierile asiguratorilor din tara noastra s-au diminuat cu aproximativ jumatate de miliard de euro, scrie 1asig.ro.

Per ansamblu, la finalul de septembrie 2014, portofoliul pietei de asigurari a fost format in proportie de 19,8% din asigurari de viata, restul revenind segmentului de asiguari generale. In cadrul asigurarilor generale, procentele cele mai importante au revenit, ca si in perioadele de raportare anterioare, politelor auto: RCA (33% din totalul pietei), respectiv CASCO (22,3%).

Vrem o "tara ca afara" ori altceva?

ASF a adoptat anul trecut un set de masuri prudentiale, care au intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2015, cu impact asupra activitatii de subscriere si intermediere a politelor RCA si asupra activitatii de constatare si lichidare a daunelor. Printre propunerile initiale se afla si o prevedere care limita comisionul acordat brokerilor de catre societatile de asigurari pentru intermediarea politelor RCA la maxim 10% din valoarea primei.

ASF nu taie comisionul brokerilor la RCA. Va fi trecut insa pe polite

ASF nu taie comisionul brokerilor la RCA. Va fi trecut insa pe polite

Ca urmare, noile propuneri au constituit prilej de dezbatere aprinsa, in ultimele trei luni ale anului, intre brokeri, asiguratori, ASF si altii jucatori din piata. Reprezentantii asociatiei brokerilor au reprosat autoritatii de supraveghere absenta consultarilor prealabile si au solicitat totodata initierea unui dialog constant cu UNSICAR in materia reglementarilor legislative.

"Cred ca daca vrem sa ne intoarcem in Romania anilor '80 sau chiar '90 o putem face - tarife de prima RCA stabilite prin decizie a autoritatii de supraveghere sau chiar prin lege, comisioane standard pentru toata piata, eventual poate cream un asigurator unic, ca sa nu mai fie probleme legate de concurenta etc.... Suntem insa siguri ca aceasta este calea pe care vrem sa o urmam? Cale care nu mai exista nicaieri in Uniunea Europeana, din cate stiu eu, cel putin? Ori vrem o "tara ca afara" ori vrem altceva...", afirma Viorel Vasile, CEO, Safety Broker, intrebat despre cat ar trebui sa fie nivelul comisioanelor de intermediere la RCA.

Safety Broker, salt 11 mil. euro la 9 luni

La inceput de 2014, Viorel Vasile estima ca Safety Broker, va incheia anul trecut cu intermedieri de 65 de milioane de euro. "Cifrele sunt insa un simplu indicator cantitativ si, atata timp cat noile reglementari in materie de asigurari vor avea in vedere in principal protejarea consumatorilor si nu rezolvarea punctuala a unor probleme sistemice specifice industriei de asigurari, noi – Safety Broker – ne vom continua drumul", spune seful Safety Broker

"Dar daca vorbim despre rezultate financiare, ceea ce pot sa va spun este ca Safety Broker a intermediat in perioada ianuarie - septembrie 2014 prime de asigurare in valoare de peste 49,4 milioane euro, cu peste 11 milioane euro mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. Si, din informatiile pe care le avem, rezultatele obtinute consolideaza poziționarea Safety Broker - cel mai mare broker de asigurare independent cu capital local ce opereaza in Romania si lider al pietei - intr-o perioada plina de provocari pentru industria de asigurari", conchide Viorel Vasile.