„Mari riscuri pot aparea in conditiile in care costurile finantarii ar deveni atat de mari incat companiile care vor sa se dezvolte, deci sa se finanateze, ar considera cheltuielile prohibitive, in sensul ca pretul finantarii ar fi prea mare pentru a desfasura o activitate economica in conditii profitabile. Riscul provine atat de la nivelul dobanzilor intrabancare, cat si de la cursul valutar”, a declarat Chirca.

De la inceputul crizei financiare mondiale, Compania de Factoring nu a inregistrat probleme in incasarea banilor de la clienti, insa schimbarea s-a produs la nivelul bancilor din Romania, care au anuntat o crestere a costurilor de refinantare, care va avea impact ulterior si asupra clientilor companiei controlate de Intermarket Bank Austria si Banca Transilvania.

Factoringul se realizeaza prin vanzarea creantelor (facturilor neincasate), acumulate de o companie, catre o entitate, adesea o filiala a unei banci, cu un anumit discount.

Pe de alta parte, situatia clasica, in care anumite banci sa retraga liniile de finantare ori sa blocheze anumite credite, nu s-a produs inca pe piata romaneasca, explica Chirca.

In privinta costurilor, compania percepe un comision de factoring din valoarea globala a facturii de 1% si o dobanda la soldurile facturilor finantate, dobanda fiind bazata pe ROBOR plus marje. Potrivit sefului Companiei de Factoring, marjele se situeaza in zona 3-4% aplicata la ROBOR, indicele de dobanda al pietei monetare de la Bucuresti

„In conditiile actuale vom revizui marjele si in functie de costurile surselor noastre de finantare. In prezent, nu avem toate datele pentru a estima ce se va intampla, daca si pana unde vor scumpi costurile pentru clientii nostri. Ne asteptam la influente ale crizei financiare mondiale, nu cunoastem insa care va fi nivelul acestor efecte, dar sigur vor fi unele de crestere a costurilor”, a detaliat Chirca.

Compania de factoring finanteaza in medie 80% din valoarea facturii (iar restul de 20% este suma pe care o restituie in conditiile incasarii facturii), iar durata medie de finantare este de 80 de zile. „Asta inseamna ca finantam facturi intre 30 si 120 de zile”, a specificat Chirca.

Despre evolutia pietei in ansamblu, Chirca a subliniat ca va depinde mult si de pretul produsului, atat timp cat dobanzile vor avea o crestere semnificativa, interesul clientilor pentru aceste produse foarte scumpe nefiind la fel de mare ca pentru solutiile mai ieftine.

„Privind prin prisma nevoilor de finantare, daca nu luam in considerare rata dobanzii, clientii din Romania au nevoi mari de creditare, si in contextul actual toata lumea trebuie sa faca investiti pentru alinierea la standardele UE. Toate IMM-urile doresc sa-si creasca cifra de afaceri si au nevoie de capital circulant”, a explicat Chirca.

Anul trecut piata locala de factoring a crescut cu aproximativ 80%, iar pentru anul acesta, Chirca estimeaza un avans de 40-50%.

In prezent, factoringul are un nivel de crestere superior creditelor corporate, a precizat Chirca, care considera ca avansul pietei de profil va fi de 30-40% de la an la an.

Cresterea este explicata si prin aparitia noilor jucatori, care au intrat recent pe piata, potrivit sefului Companiei de Factoring.

TBI Leasing, parte a grupului TBIF Financial Services BV, a intrat recent pe piata de factoring, pe care o considera cu un mare potential, pentru a-si dezvolta gama de produse oferite clientilor.

Citeste si:

TBI Leasing a decis sa intre pe aceasta piata din doua motive, primul tinand de nevoia de a dezvolta oferta de produse oferita clientilor.

„Valoarea totala a pietei a fost anul trecut de 1,4 miliarde de euro, iar in 2008 cred ca va ajunge la 1,8-2 miliarde de euro. Noi estimam o crestere de 50%, rezultand o valoare de 2,1 miliarde de euro”, a mai spus Chirca.

La sfarsitul lui august, Compania de Factoring a ajuns la o cifra de afaceri de 135 milioane de euro, dupa cum a declarat Chirca.

„Daca vom continua actualul trend, o sa crestem conform datelor din buget, care prevad o dublare a cifrei de afaceri fata de anul trecut, pana la 230 milioane de euro”, a mentionat Chirca.

Privind cota de piata, Chirca estimeaza ca se va situa in continuare in intervalul 8-10%, compania sa ocupand astfel locul 4 in clasament dupa diviziile de factoring ale bancilor BRD-GSG, BCR si Raiffeisen Bank, mentinandu-se astfel pe prima pozitia intre companiile independente.

In prezent, numarul total de clienti ai companiei, atat din factoringul intern, cat si din factoringul din import-export se ridica la 190 de clienti. Anul trecut compania a inregistrat un numar de 70 de clienti. „Estimam o triplare a numarului de clienti fata de anul trecut”, a precizat directorul general al Companiei de Factoring.

Clientii companiei sunt peste 90% IMM-uri cu cifre de afaceri cuprinse intre 1 si 15 milioane de euro.

In dezvoltarea sa, compania va miza pe produsele complexe de factoring. In contextul actual, compania doreste sa vanda si asigurarea riscului de neplata.

„Aceste produse nu reprezinta un volum mare in portofoliul nostru, insa anul viitor vor inregistra o dinamica mai accelerata. Vom oferi produse de factoring, finantare si asigurare impotriva riscului de neplata, foarte utile pentru clienti, in contextul actual al crizei financiare”, a mai explicat Chirca.

Totodata, Chirca a semnalat o imbunatatire a mediului de afaceri pe segmentul factoring in Romania.

„Fata de momentul septembire 2006, cand am intrat pe piata romaneasca, in 2007 am simtit o cunoastere mai buna a produselor de factoring, iar campania eductionala a avut un efect bun, atingandu-si astfel scopul prin organizarea de seminarii, workshop-uri si revista pe care o editam trimestrial”, a concluzionat Chirca.

Factoringul se prezinta ca „un contract incheiat intre o parte (denumita aderent), furnizoare de marfuri sau prestatoare de servicii si o societate bancara sau o institutie financiara specializata (denumita factor), prin care aceasta din urma asigura finantarea, urmarirea creantelor si prezervarea contra riscurilor de credit, iar aderentul cedeaza factorului, cu titlu de vanzare, creantele nascute din vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru terti”.

Utilizarea factoringului are un impact imediat asupra cashflow-ului clientului,
transformand incasarile la termen in incasari la vedere. Factoringul permite dezvoltarea afacerii fara imobilizarea activelor societatii in garantii materiale si, in egala masura, un management eficient al creantelor.