“Desi a inregistrat o crestere puternica pe piata cardurilor in ultimii ani, Romania este la o distanta substantiala fata de majoritatea tarilor europene. Astfel, in Romania s-au efectuat numai 3,2 tranzactii cu cardul pe cap de locuitor in 2008, fata de 66 cat este media in Uniunea Europeana", a explicat Andrei Cretu, consultant in cadrul A. T. Kearney.

Numarul de tranzactii cu cardul pe cap de locuitor din Romania a ajuns, in 2008, la 3,2, in crestere cu 26% fata de anul 2004, cand erau inregistrate doar 1,3 tranzactii pe cap de locuitor.

Spre comparatie, in Ungaria s-au efectuat 16,6 tranzactii pe cap de locuitor in 2008, in Polonia - 15,1, iar in Republica Ceha - 14,1. Singurii care se pozitioneaza mai prost decat Romania sunt vecinii din Bulgaria, unde numarul de tranzactii pe cap de locuitor a fost 1,7 in 2008.

"In Romania, cash-ul este inca rege! Daca in tarile vestice aproximativ 22% din totalul tranzactiilor se efectueaza in numerar, iar in Europa Centrala - 44%, in Romania proportia este deocamdata de 76%", a declarat Andrei Cretu, adaugand ca intr-un orizont de timp de 4-5 ani am putea ajunge spre nivelul inregistrat in Europa Centrala.

In perioada 2004-2008 numarul de carduri emise in Romania a crescut cu 23%, ajungand pana la 13.257, timp in care reteaua de bancomate (ATM) a bancilor s-a dezvoltat pana la 9.000, iar reteaua de dispozitive pentru plata cu cardul (POS) s-a majorat cu 47%, la 81.000. "Ca infrastructura aferenta platilor, perspectivele sunt imbucuratoare. Din punct de vedere al bazei de POS si ATM, Romania inregistreaza una dintre cele mai bune dinamici din Europa", sustine consultantul A.T. Kearney.

Totusi, statisticile arata ca la sfarsitul anului 2008 in Romania erau doar 0,4 bancomate si 3,8 dispozitive de plata cu cardul la fiecare 1.000 de locuitori, desi media inregistrata la nivelul Uniunii Europene este de 1 bancomat si 15 dispozitive POS.

Pe viitor, Andrei Cretu este de parere ca "eforturi ar trebui facute in directia stimularii platii cu cardul in defavoarea numerarului si a extragerilor ATM, in dezvoltarea retelelor de POS in zonele rurale si in motivarea agentilor comerciali". In acest sens, bancile ar trebui sa initieze campanii de educare a clientilor si a comerciantilor cu privire la avantajele platilor cu carduri.

"Pentru banci, cardurile reprezinta o zona de crestere potentiala extrem de importanta. In timp ce arii precum creditele devin din ce in ce mai competitive iar marjele se erodeaza, cardurile sunt un segment propice de dezvoltare si cu un potential sporit de diferentiere", explica consultantul A.T. Kerney, care a adaugat ca, desi anul 2009 a fost unul de criza, la sfarsitul anului evolutia cardurilor, ca numar si valori tranzactionate, o sa fie pozitiva.