Studiul, intitulat „The impact on workers of the parametric changes in the PAYGO programs”, arata ca sistemele publice de pensii, lovite dur de criza globala, si-au ajustat parametrii de functionare, invariabil in sensul reducerii beneficiilor pensionarilor aflati in plata, potrivit Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR).

Astfel de masuri, luate de statele nationale in schemele publice de pensii consta in reducerea pensiilor aflate in plata (de exemplu Letonia, Ungaria) sau in schimbarea modului in care pensiile sunt indexate, pentru cresteri viitoare mult reduse (Ungaria), cresterea contributiilor ( Romania, Franta, Germania, Estonia, Lituania). Alte masuri au fost cresterea varstei legale de pensionare (Germania, Australia, Austria, Belgia, Danemarca, Cehia) si nu in ultimul rand cresterea stagiului minim obligatoriu de cotizare (Franta).

Analiza explica, mai ales la nivel individual, efectele acestor reforme parametrice asupra veniturilor viitoare ale salariatilor existenti, ca urmare a participarii la sistemele publice de pensii.

„Studiul FIAP demonstreaza ca, in contextul actualei crize financiare si economice, sistemele publice de pensii din intreaga lume au fost mult mai afectate decat sistemele de pensii private. Ca urmare, la nivel global, pensiile de stat se arata mult mai putin sustenabile decat sistemele bazate pe capitalizare si administrare privata, iar aceasta concluzie trebuie sa stea de acum la baza politicilor publice in domeniul asigurarilor sociale. Este de exemplu cazul Romaniei, care se pregateste sa isi reformeze sistemul public de pensii, in prima parte a anului 2010, si care trebuie sa stimuleze dezvoltarea accelerata a sistemului de pensii private, pentru a prinde din urma nivelul de normalitate atins deja de lumea civilizata”, a comentat Crinu Andanut (foto), presedintele APAPR, rezultatele studiului publicat de FIAP.

In Europa Occidentala si in restul statelor dezvoltate ale lumii, nivelul mediu al contributiilor la sistemele de pensii private (de orice fel ar fi acestea) este de circa 10%-15%. In plus, economisirea privata este stimulata cu deduceri fiscale consistente, din care pe termen lung castiga atat individul (prin venituri mai mari), cat si statul (prin reducerea presiunilor asupra bugetului public de pensii).

„Pentru 2010, Romania trebuie sa-si fixeze ca obiectiv nu doar reformarea sistemului public de pensii, ci si cresterea contributiilor virate la Pilonul II de pensii private obligatorii, precum si stimulente fiscale mai atractive pentru participarea la Pilonul III de pensii private facultative. La Pilonul II este necesar un nivel de contributii de cel putin 2,5% in 2010 si ulterior autoritatile trebuie sa se gandeasca foarte serios la cresteri de cate un procent pe an pentru contributiile virate in administrarea fondurilor de pensii de Pilon II”, a concluzionat presedintele APAPR.