"Situatia este efectul unei decizii a Curtii Constitutionale din aprilie 2009, in urma careia a fost schimbata procedura de executare silita si a introdus obligativitatea obtinerii acordului unui judecator pentru a incepe executarea. In urma deciziei, circa 9.000 de contracte de leasing erau anul trecut in asteptarea incuvintarii executarii silite, fapt care a condus la cresterea costurilor de provizionare si operationale ale societatilor si a incurajat frauda si un comportament nesanatos de plata din partea clientlor", a declarat secretarul ALB Romania, Adriana Ahciarliu.

Ea a adaugat ca si statul are de pierdut din aparitia acestui blocaj, pentru ca nu mai incaseaza TVA de la societatile de leasing, scrie Mediafax.

"Avem discutii cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si speram sa gasim solutiile pentru a iesi din acest blocaj", a spus Ahciarliu, care a estimat ca soldul celor aproximativ 9.000 de contracte se situeaza intre 120 si 150 milioane de euro.

Anterior deciziei Curtii Constitutionale (CC), un client rau-platnic putea fi executat silit doar in baza contractului de leasing sau a unui alt contract cu titlu executoriu, in maximum o saptamana, de catre un executor judecatoresc.

Citeste si:

Dupa intrarea in vigoare a deciziei CC, aprilie 2009, societatile de leasing sunt obligate sa obtina acordul judecatoriei din zona domiciliului sau a sediului clientului, ceea ce prelungeste procesul de recuperare a bunului de la client cu cel putin o luna.

Asociatia Societatilor Financiare - ALB Romania reprezinta 91% din piata de leasing financiar si 63% din totalul pietei creditului de consum IFN din Romania.

Potrivit datelor ALB, finantarile destinate sectorului transporturilor au coborat cu 33% la sase luni, la 338,99 milioane de euro.