Wall-Street.ro: Cum ati inceput afacerea si de ce ati ales acest domeniu de activitate?

Viorel Nica: Am inceput afacerea Capital Leasing ca unic asociat, in anul 2000, adica acum aproximativ 10 ani, intr-un moment in care piata de leasing din Romania se afla inca la etapa de formare, dar cu potential de crestere ridicat. Era evident in acea perioada faptul ca o activitate in sectorul de leasing reprezenta una dintre putinele idei de afaceri pe care le puteai deschide fara fi ingradit prea mult de autoritati, iar cota de risc asumata era minima. Au fost cateva avantaje indreptate special catre partea de auto, iar societatile de leasing au speculat acest lucru. Taxele vamale erau de numai 20-30% si multe persoane isi luau masina in leasing.

Ulterior, dupa ce Capital leasing a acumulat o experienta semnificativa in piata, am incercat sa ne completam portofoliul de servicii cu activitati conexe pe ceea ce inseamna o astfel de activitate, formand intr-un final un grup de companii. Astfel, in anul 2002 am deschis Capital Asig – Broker de Asigurare, urmat acum 6 ani de Capital Fleet Services, cu activitate in managementul de flota. Totodata, pentru ca in activitatea de leasing nu am acceptat sa ofer comisioane dealerilor, am infiintat, de asemenea, Capital Auto, o societate de sine statatoare si care se ocupa de partea de vanzari si service auto.

Wall-Street.ro: In toti acesti ani, cat ati investit in dezvoltarea afacerii si implicit a celor patru companii din cadrul grupului?

Viorel Nica: La nivel pe grup investitiile sunt majore. Numai pentru Capital Auto am investit aproape 3 milioane de euro, pe partea de service, echipamente, iar in cazul Capital Fleet Services, pot spune ca societatea dispune de un capital social de 400.000 de euro si ruleaza o cifra de afaceri de peste 2,5 milioane de euro. De asemenea, am majorat capitalul social al Capital Leasing cu 600.000 de euro acum 2 luni de zile, pentru a putea demara proiectul de factoring (n.r. contract comercial de creditare), iar pana la sfarsitul anului vizam o noua majorare de 500.000 de euro pentru finantari pe partea de leasing financiar pentru echipamente, unde dorim sa ne extindem activitatea.

Wall-Street.ro: Cum arata structura portofoliului curent de clienti al Capital Leasing? Mizati pe o extindere a acestuia in urmatoarea perioada, sau pe cresterea rentabilitatii companiei?

Viorel Nica: Din punct de vedere al Capital Leasing am ales sa nu ne expunem pe persoane fizice, ci pe persoane juridice; deci mai putin de 1% din portofoliu este pe persoane fizice. Astfel, gestionam aproximativ 3.000 de masini si peste 1.000 de clienti persoane juridice. Sunt, intr-adevar, alte companii care pentru disiparea riscului au ales sa mearga preponderent pe persoane fizice in defavoare persoanelor juridice. Noi am incercat sa fim destul de exclusivisti in sensul ca nu ne-am facut reclama, am inceput cu societati foarte mari, care la randul lor ne-au promovat catre societatile cu care ele aveau business. Nu am dat niciodata cu avans mai putin de 15%.

In prezent, mizam pe consolidarea portofoliului. Intr-o situatie asa cum este cea la nivelul sectorului financiar din Romania, profitul trebuie sa fie la un nivel al care sa-ti acoperi cheltuielile operationale. Nu avem debite si nici credite restante si tot ceea ce facem este datorita portofoliului. Daca exista un portofoliu foarte bine structurat si fara probleme, indiferent de nivelul societatii de leasing, nu vor fi probleme.

Pe de alta parte, exista si societati care au probleme indiferent daca dispun de surse de finantare sau nu, deoarece au tintit, in principal, cota de piata, ajungand sa ofere finantari si cu zero la suta avans pe sapte ani de zile. Avand un actionariat puternic in spate, precum o banca, unor companii de leasing le-a fost mai usor sa treaca peste probleme, prin majorari de capital social.

Wall-Street.ro: Cum arata structura finantarilor, in cazul Capital Leasing?

Viorel Nica: Portofoliul actual este de peste 23 de milioane de euro, in scadere cu circa 50% de la nivelul de 41-42 de milioane de euro, inregistrat acum doi ani. Structura finantarilor pentru Capital Leasing se situeaza in general pe partea auto de 90%, urmata de echipamente cu 9% si imobile cu 1%. Cele mai multe sunt pentru industria prestatoare de servicii, medicala, alimentara si IT. Foarte putin pe industria de constructii. Cel mai mare numar de contracte il avem pe 36 si 48 de luni (3-4 ani), si foarte putine, sub 1,5%, de peste 60 luni. Cea mai mare expunere se incadreaza intre 8.000 si 15.000 de euro, ca valoare a bunului finantat, iar cele mai putine sunt peste 30.000 de euro. Ca procent intre 8.000 si 15.000 - 25%, intre 15-30.000 – 20%, peste 30.000 euro peste 12%.

Ca volum finantat, de la inceputul anului pana la data de 30 iunie 2010, a fost putin peste 1.100.000 de euro la valoare contractelor. Totusi, aceste finantari vin pe protofoliul vechi, in care perioada auto avea cea mai mare pondere. Pe noul portofoliu am finantat cat reuseam in cea mai slaba luna de anul trecut. Nu are o influenta anul 2010 asupra intregului portofoliu. Analizand pentru 2010, structura portofoliului se schimba, deoarece in acest an am finantat doar doua sau trei masini si am mizat mai mult pe echipamente.

Wall-Street.ro: A crescut costul finantarilor in sistem leasing?

Viorel Nica: Nu, costul finantarilor nu a crescut, pentru ca bancile si societatile de leasing incearca sa mentina acelasi nivel al costului, pentru a acoperi pierderile suferite din contractele incheiate in trecut. Societatile de leasing se imprumuta la cotari flexibile, euribor plus marja, si nu stiu ca vreo banca sa creasca artificial costul finantarii catre o societate de leasing. Astfel, nu exista majorari de costuri nici pentru client. Euriborul este la minimul istoric.

Insa, la momentul de fata in Romania este o problema datorita Ordonatei 50. Precum in cazul bancilor si IFN-urile au obligatia sa se conformeze. Daca bancile nu au inceput sa dea contracte catre persoane fizice datorita faptului ca exista acest vid legislativ, societatile de leasing, care au linii de creditare de la banci, mai mult nu se expun pe persoane fizice. Vorbim de vidul legislativ, nu din punct de vedere al faptului ca o persoana nu s-ar incadra unei finantari in functie de riscul calculat.

Wall-Street.ro: Va ganditi sa lansati servicii noi?

Viorel Nica: Ca produse financiare am demarat partea de factoring, unde am pus la punct tot ce tine de infrastructura si am semnat deja primul contract care este de aproximativ de 1 milion de euro. Noi incepem cu un jucator important din industria alimentara si intervenim in relatia cu o firma de distributie agreata de el. Frima de distributie nu poate sa-i ofere finantare, pentru ca incaseaza mai greu de la marii retaileri, iar noi intram in acest plan. Pentru noul segment de business estimam faceri de peste 5 milioane de euro in 2011 si maxim 4-5 clienti cu rulaj foarte mare, dar cu nevoie de sume mari de bani si acum.

De asemenea, sunt sigur ca leasingul financiar va merge, de acum incolo, pe partea de echipamente si real-estate. In momentul de fata, cererea este pe domeniul medical in Romania, datorita «boom-ului» de clinici.

Wall-Street.ro: Cum caracterizati sectorul de leasing din Romania, in prezent? Puteti face o radiografie a evolutiei pietei?

Citeste si:

Viorel Nica: Parerea mea este ca piata de leasing este in scadere in acest an, iar in anul 2011 evolutia acesteia s-ar putea sa urmeze acelasi trend. Acest lucru se datoreaza faptului ca societatile de leasing, precum este si Capital Leasing, s-au concentrat, preponderent, pe partea de auto in perioada de crestere a pietei, iar acum acest sector de finantare este cu mult in scadere. De aceea, daca pe partea auto se observa o lipsa acuta de cerere de achizitionare de masini din partea clientilor, in mod normal nici partea financiara aferenta acesteia nu va mai avea cerere.

La nivel de volum financiar tranzactionat, scaderea inregistrata pe piata este de peste 50%-60%. Astfel, daca de la circa 4-5 miliarde de euro, cat a fost piata de leasing in perioada anilor 2008-2009, in opinia mea acum nu depaseste cifra de 2 miliarde de euro.

Raportat la numarul de contracte, fata de anul 2009 exista o usoara crestere, in prezent pe final de 2010, dar nesemnificativa undeva intre 5 si 10%. Vorbind de Capital Leasing, ne situam undeva la 20%-25% din valoarea perioadei 2007-2008, in sensul ca daca atunci plasam lunar intre 1-1,5 milioane de euro, acum am plasat putin peste 1 milion de euro de la inceputul anului.

Wall-Street.ro: Care sunt, in opinia dumneavoastra, principalele probleme si provocari, carora industria leasing-ului din Romania va trebui sa le faca fata in urmatoarea perioada?

Viorel Nica: Industria de leasing este afectata datorita faptului ca face parte din sistemul financiar. Pana de curand, mentalitatea romanului era: ma duc sa-mi cumpar masina indiferent de orice, fara a analiza din punct de vedere financiar daca se justifica aceasta achizitie. Acesta a fost motivul pentru cresterea pe partea auto, in opinia mea.

Leasingul va ajunge sa fie precum in alte state. O firma va oferi o finantare pe un anumit tip de produs care aduce un castig utilizatorului. In sensul ca, el accepta o finantare pentru a achizitiona un produs, dar trebuie sa-i aduca plus-valoare. Adica, dupa ce-si achita datoriile aferente acelei achizitii, sa ramana si cu o anumita suma de bani.

Acum societatile de leasing ar trebui sa se concentreze pe echipamente. Am fost la un schimb de experienta de 5 zile in Olanda, iar acolo se apela la sistemul de leasing, asa cum il numim noi financiar, in mare parte pe echipamente. Ceea ce avem noi cu partea auto, la ei este sistemul de leasing operational. Astfel, in tari precum Olanda, Franta sau Germania nu exista leasing financiar pentru auto ci doar cel operational. Acolo bancile fac leasing financiar. In Romania doar multinationalele opteaza sa-si externalizeze serviciul de management de flota, iar firma care incheie contractul realizeaza si managementul financiar al flotei respective.

Noi am dat 1 milion de euro pe leasing financiar de la inceputul anului, iar pe leasing operational am depasit suma de 2 milioane de euro in patru luni de zile. Gradual, pe partea auto vom incepe sa ne adaptam asa cum este si in afara.

Wall-Street.ro: A sporit fenomenul fraudei in randul clientilor? Au fost cazuri in care ati recuperat bunuri?

Viorel Nica: Exista o crestere a contractelor aflate in dificultate. Sunt multi bugetari, in cazul carora reducerile de 25% ale salariilor nu-si arata inca efectul in piata financiara. Foarte multi mai au inca resurse de a plati, dar cred ca ne apropiem de o perioada foarte dificila. Vor pune pe plan secundar plata ratelor la leasing. Totusi, persoanele juridice sunt buni platnici, iar in utlima perioada isi prioritizeaza cheltuielile chiar daca de multe ori au trebuit sa-si regandeasca business-ul.

Pot spune ca a crescut si fenomenul fraudei. Se tot incearca ascunderea istoricului pe anumite firme. Un individ are o firma in insolventa si isi redeschide o alta firma, apoi doreste sa vina sa ia un leasing si s-ar putea ca si pe aceea sa o treaca in insolventa. In acest moment exista o atentie mult mai mare pe aceste lucruri.

De asemenea, din 3.000 de masini am avut 71 de auto recuperate de la inceputul anului, din care mai mult de jumatate, adica 38, au fost vandute cash sau date sub alte contracte de leasing. In general masinile recuperate au fost aduse de client. Avem un protocol foarte lejer cu clientul. Pastrez masina 30 de zile si o vand la valoarea ramasa de incasat de catre mine. Daca am un cumparator care ofera o anumita suma, contactez clientul si il intreb daca accepta sau nu suma respectiva. Nu-i luam masina si incheiem direct relatia. Au fost cazuri cand dupa ce am vandut masina am iesit cu profit si am returnat clientului diferenta de suma. Altadata, masina s-a vandut sub debitul pe care clientul trebuia sa-l achite, iar acesta din urma a venit cu diferenta.

Wall-Street.ro: Raman rentabile investitiile in Romania pe leasing?

Viorel Nica: Raman totusi rentabile investitiile pe piata din Romania, atat pentru extinderi cat si pentru noi jucatori. Acest moment este prielnic pentru a incepe o activitate financiara sau de a achizitiona o structura deja creata, pentru a nu pierde timpul cu extinderea. Bancile care au fost interesate au deja societatile lor de leasing. Exista banci care stau foarte mult pe cash si datorita faptului ca nu au cerere, partea de leasing devine un canal de a distributie eficient. Banca ofera finantare catre o societate de leasing, care, la randul sau, in contrapartida garanteaza cu propriile sale active si, mai mult, cesioneaza toate incasarile aferente contractului de leasing. Astfel, banca are doua garantii pe acelasi produs. De aceea, foarte multe banci s-au expus pe societatile de leasing.

La fel, pentru o banca este dificil de a obtine contracte cu anumiti producatori de echipamente, deoarece de multe ori volumul redus al productiei este neavantajos pentru o relatie directa. Astfel la nivelul unei societati de leasing acest lucru este posibil. Noi am reusit sa obtinem niste parteneriate cu anumite societati care sunt foarte bine cotate in sistemul medical sau IT. Nu am vrut, totusi, sa ne expunem pe alte domenii pe care nu le intelegem, de exemplu, industria petroliera, industria de energie (eoliana). Uzura unor astfel de echipamente este foarte mare, iar producatorii nu semneaza contracte de buy-back. Nu exista o piata de second-hand foarte bine pusa la punct.

De asemenea, societatile care au rezistat crizei, isi dau seama ca trebuie sa revina pe investitii, precum se intampla in zona medicala. Deoarece in Romania serviciile medicale sunt la pamant, companiile chiar au nevoie de investitii in echipamente. Totodata, ar fi fost foarte bine de a vedea ce inseamna o deschidere spre sistemul privat al invatamantului. Daca am avea o cerere din partea cuiva care ar dori sa investeasca in sistemul de invatamant din Romania, l-am finanta. Aceasta investitie sigur ar fi rentabila.

Pe de alta parte, daca cineva vine si-ti cere o finantare pentru o cladire, primul lucru pe care-l intrebi este ce vrea sa faca in acea cladire. Daca spune ca vrea sa faca birouri, nu prea obtine finantare, pentru piata imobiliara este la pamant. Dar, daca ar spune ca vrea sa deschida o gradinita sau un afterschool l-am finanta, pentru ca ceea ce se intampla in invatamantul romanesc se intampla si in sistemul medical. Totusi, partea medicala este cu mult mai apasatoare. Daca te doare te duci la medic.

Ceea ce este, totusi, imbucurator este faptul ca romanii incep sa preia foarte multe idei de afara si sa le implementeze in sistemul financiar local.

Societatea Capital Leasing are cinci asociati persoane fizice: Liviu Gheorghe, cu o participatie la capitalul social de 41%, Viorel Nica cu 40%, Cristina Nica si Alexandrina Gheorghe cu cate 9% si Dumitru Nica cu o participatie de 1%, potrivit datelor de la Registrul Comertului.