In primul trimestru al anului trecut, piata de bunuri de folosinta indelungata s-a ridicat la o valoare de 271 milioane euro, in scadere cu aproape 25% fata de 2009.

Vanzarile Domo au fost identice cu cele din primul trimestru din 2010, rezultat care in conditiile in care Pastele cade mult mai tarziu (24 Aprilie in loc de 4 Aprilie), sezonul aferent fiind intarziat, poate fi considerat acceptabil. Problema mai mare este ca ne-am confruntat cu o scadere serioasa de marje comerciale, din cauza ofensivei online-ului si hypermarketurilor, care afecteaza negativ profitabilitatea”, spune pentru wall-street.ro Lorand Szarvadi (foto), director general Domo.

Pentru a readuce marjele de profit la un nivel mai ridicat, seful retailerului are in plan sa se axeze mai mult decat in trecut pe vanzarile online, sa optimizeze retelele comerciale si sa perfectioneze servicii pre si post vanzare.

Piata romaneasca de specialitate in primul trimestru a stagnat sau chiar a scazut usor insa seful retailerului Domo considera ca a atins “nivelul cel mai adanc”, asteptandu-se la o crestere usoara pe trimestrul doi al anului si o crestere mai mare pe ultimele doua trimestre din anul curent – “perioada care anul trecut a fost total compromisa din cauza cresterii TVA-ului si ale masurilor sociale care au intrat in vigoare”, explica Szarvadi, care conduce un business de peste 170 de milioane de euro, la nivelul anului 2009.

Adrian Olteanu, director general al Flanco
, subliniaza ca retailerul a inregistrat o crestere a vanzarilor cu 50% fata de aceeasi perioada a anului precedent. De notat este insa faptul ca Flanco intrase in acea perioada in procesul de insolventa. In toamna, compania a fost achizitionata de Asesoft.

Ca si Szarvadi, si Olteanu estimeaza ca piata a ramas la un nivel similar cu cel inregistrat in primul trimestru din 2010. “Nu ne asteptam la o revenire in prima jumatate a anului. Pe de alta parte, cel de-al patrulea trimestru ar putea aduce o crestere a pietei cu un efect de maxim 5% asupra intregului an”, spune Olteanu.

Pentru cresterea afacerilor, compania mizeaza pe campanii de marketing, dezvoltarea serviciilor oferite – transport gratuit la orice produs oriunde in tara, garantia all inclusive, deschiderea a 12-15 magazine noi anul acesta si imbunatatirea bonusurilor angajatilor in functie de vanzari.

Oficialii eMag s-au aratat mai optimisti in declaratii, spunand ca piata a crescut cu 20% pe primul trimestru al anului fata de aceeasi perioada a anului trecut.

„In primul trimestru al acestui an, estimarea noastra este ca piata IT este in crestere cu aproximativ 20% fata de primul trimestru al anului 2010. In aceste conditii, cota de piata eMag a crescut la 30% din piata de IT”, subliniaza Irinel Burloiu, director de marketing al companiei.

Marius Ghenea, seful FiT Distribution, companie ce detine site-uri precum PCFun.ro, PCGarage.ro sau ElectroFun.ro a inregistrat o crestere de circa 30% a afacerilor fata de perioada similara a anului precedent. Pentru intreg anul Ghenea prefera sa nu se pronunte intrucat nu are in prezent suficiente date.

Strategia de dezvoltare a business-ului implica, in cazul antreprenorului, mai multe proiecte legate in principal de canalele social-media – promotii, concursuri “prin forumuri si blog-uri care permit largirea interactiunii cu consumatorii si dau posibilitatea de feedback mai rapid.

Ce preferinte au clientii

Citeste si:

Lorand Szarvadi, de la Domo, spune ca cele mai cautate game de produse, care au inregistrat cresteri fata de perioada similara din 2011, sunt LED TV-urile si notebook-urile, restul categoriilor stagnand sau chiar scazand. O crestere naturala exista si pentru gadget-urile inovativa, precum tabletele PC (iPad, Samsung Galaxy Tab), eBook readere, console de jocuri, insa aceste categorii inca nu genereaza vanzari semnificative in Romania.

In urmatoarea perioada vor continua sa creasca vanzarile de televizoare 3D, smartphone-uri precum si notebook-uri si tablete.

De partea cealalta, electrocasnicele mari au performat sub asteptari in primul trimestru al anului, “dar speram intr-o revenire, odata cu venirea primaverii. Cele mai afectate categorii in timpul crizei economice sunt cele de IT&C si photo-digital imaging. In afara de produsele portabile, celelalte echipamente de birouri (desktopuri, imprimante, copiatoare, monitoare, telefoane fixe, faxuri) au inregistrat scaderi constante in ultimii 2 ani”, incheie Szarvadi.

Adrian Olteanu spune ca LCD-uri si notebook-urile reprezinta doua sectoare de crestere “de viitor si cu potential mare de crestere dat fiind gradul de penetrare destul de scazut fata de pietele din jur”.

Un sector care va genera cresteri semnificative este cel al gaming-ului unde, atat la nivel de console cat si periferice si software apar upgrade-uri intr-un ritm extrem de alert iar consumatorii sunt extrem de conectati la aceste noutati.

Seful Flanco se asteapta la scaderi la electrocasnice – congelatoare, aragazuri, lazi frigorifice, dar si pe segmentul PC-urilor si monitoarelor CRT, acestea urmand a fi inlocuite cu notebook-uri si tablete, LCD si LED.

Marius Ghenea subliniaza si el ca notebook-urile reprezinta cele mai vandute produse din gama IT, constatand totodata o deplasare a cererii catre produse ultra-portabile (mini-notebook-uri, netbook, tablete), “fireasca in conditiile proliferarii accesului broadband mobil si a cresterii numarului de aplicatii pentru utilizare mobila”.

Si Ghenea considera ca tabletele PC vor inregistra cresteri mari ale vanzarilor in urmatorii ani, categorie cu din ce in ce mai multi jucatori.

Irinel Burloiu, de la eMag.ro, spune ca cel mai mare retailer online din Romania a inregistrat cresteri pe toate categoriile de produse, unele cu rate de peste 50%.

„In ceea ce priveste categoriile de produse vedeta in primul trimestru, laptopurile si tabletele au continuat tendinta de crestere considerabila in primul trimestru. Daca anul trecut vorbeam de un segment de nisa, in 2011 tabletele vor deveni un segment mult mai atractiv. De exemplu, iPad 2 a fost cea mai asteptata lansare a acestui trimestru, tableta fiind adusa in premiera in Romania de eMag. Toate cele 80 de unitati pe care le-am adus au fost epuizate in prima zi. Cu o cerere impresionanta chiar inainte de lansare, iPad 2 va deveni unul din produsele de referinta ale acestui an”, este de parere Burloiu.

Este randul tau! Ce game de produse consideri ca vor inregistra cresteri/scaderi anul acesta? Cum consideri ca va arata piata de retail IT din Romania in 2011? Comenteaza mai jos.