“La incept acestea erau solutii un pic SF”, afirma Valentin Barbu (37 de ani), unul dintre cei doi cofondatori despre cum erau vazute acum sapte ani solutiile QlikView pe care le distribuie si implementeaza compania Relevance.

Solutiile de business intelligence (BI) sunt aplicatii pentru analiza si raportare, ele conectandu-se la bazele de date operationale si la diverse alte fisiere pentru ca apoi sa prelucreze datele de care au nevoie cei din conducerea companiei pentru anumite decizii.

“Se facea prea multa munca manuala si stiam ca prin astfel de solutii oamenii ar fi putut sa ia decizii mai bune si mai repede. Dar la inceput a fost destul de greu sa castigam clienti”, mai spune managerul Relevance.

Primul client a fost Sartorom, companie care comercializeaza aparatura de laborator, acesta fiind urmat de Gardinia Home Decor, distribuitor de accesorii de casa.

In prezent, Relevance are peste 50 de clienti printre care Baumix, Atlas Corporation, Lasselsberger, reteaua de clinici private Regina Maria (fosta Centrul Medical Unirea) Debro Holding (companie din grupul RTC care detine franciza retailerului Debenhams in Romania), AAV Group (compania care detine franciza Esprit, Springfield si Women'Secret), Cris-Tim, Azad Enterprises (importatorul si distribuitorul produselor Lamonza) si reteaua de magazine de proximitate Mic.ro

Relevance a inceput sa lucreze in 2010 cu Cris-Tim si furnizorul de servicii medicale Regina Maria, iar compania a reusit sa isi tripleze veniturile de la 150.000 de euro in 2009 la aproape jumatate de milion de euro anul trecut. Printre clientii castigati de la inceputul acestui an se numara Mic.ro.

In general bugetele pentru implementarea unei solutii de business intelligence incep de la cateva mii de euro in cazul unei companii mici, iar cele pentru companiile mari, in care exista zeci sau chiar sute de utilizatori, pot ajunge si cateva sute de mii de euro. O implementare de nivel mediu costa in jur de 30-50.000 de euro, iar la date au acces aproximativ 20 de utilizatori. Cea mai mare implementare a Relevance a costat 250-300.000 de euro.

Pe de alta parte, implementarea QlikView dureaza doua, trei saptamani sau mai putin in cazul unei companii mici si cateva luni sau chiar unul, doi ani in cazul unei companii mari. In general, investitia se recupereaza in 6-12 luni.

Citeste si:

“Cu cat sunt mai multi cei care iau decizii si au acces la aceste informatii, cu atat rezultatul final este mai bun pentru ca o hotarare buna luata de un angajat din prima linie, (de exemplu, de un agent de vanzari) incepe sa aiba efecte la nivel macro. Cel care are acces la date poate oricand sa le vada actualizate, sa vada vanzarile pe game de produse, sa observe trendurile, sa compare cu acceasi perioada din anul anterior, sa stie ce vand oamenii in mod frecvent, unde sunt greseli si se pierd bani”, explica Ionut Toader (foto).

Relevance are opt angajati, iar in urmatoarea perioada cei doi parteneri vor sa mai angajeze cel putin doua, trei persoane datorita cresterii afacerii. Pentru acest an, Ionut Toader estimeaza o cifra de afaceri de 0,6 milioane de euro, in crestere cu 20% fata de anul trecut, si un profit net de 10-15% din venituri.

In 2009, piata locala de business intelligence a fost de aproximativ 11,6 milioane de euro, mai mare cu 6,6 comparativ cu 2008, potrivit datelor companiei de cercetare Pierre Audoin Consultants. Reprezentantii Relevance estimeaza ca anul trecut a fost inregistrata o crestere cu 10% a pietei de business intelligence.

“Clientii sunt mai deschisi sa vada cum ii poate ajuta o astfel de solutie pentru ca in ultimii doi ani si conditiille economice i-au facut sa fie mai atenti la ce intampla in afacere. Acum conteaza fiecare punct. Inainte cand era crestere nu se simtea atat de acut nevoia de informatie, managerii erau atenti mai mult la partea operationala, la cat de eficienta era livrarea sau productia”, mai spune Ionut Toader (33 de ani).

Solutiile QlikView sunt ddisponibile si pe dispozitive mobile precum smartphone-uri ori tablete PC.

Aplicatiile sunt create de QlikTech, o companie americana infiintata in 1993. Solutia are peste 10.000 de clienti in peste 90 de tari, printre acestia numarandu-se Morgan Stanley, Tetra Pak, Deutsche Telekom, Reuters, Pfizer, 3M, ADP, Colonial Insurance si BMW.

Printre cei mai mari jucatori in domeniul business intelligence se numara Oracle, IBM si SAP si Microsoft.