ANCOM a transmis industriei de comunicatii si publicului larg un chestionar referitor la modalitatile practice de extindere a valabilitatii drepturilor de utilizare a frecventelor radio apartinand Vodafone Romania si Orange Romania in benzile GSM 890 - 915 MHz / 935 - 960 MHz (banda de 900 MHz) si 1722,7 MHz - 1747,5 MHz / 1817,7 - 1842,5 MHz (banda de 1800 MHz), drepturi care expira la data de 31 decembrie 2011.

Deoarece problematica acestui chestionar este corelata cu rezultatele studiului privind impactul utilizarii benzilor de 900 MHz si de 1800 MHz pentru servicii de generatia a treia, ANCOM a prezentat in cadrul chestionarului concluziile acestui document deoarece va tine seama de studiul de impact in elaborarea deciziei de prelungire a licentelor.

Studiul arata ca RCS&RDS se afla in dezavantaj concurential fata de operatorii care detin spectru in banda de 900 MHz (Orange, Vodafone si Cosmote) si ca este necesara aplicarea unor remedii.

Prima companie care si-a construit o retea 3G in banda de 900 Mhz este Vodafone Romania, ceilalti Orange si Cosmote lucrand in prezent la constructia unor astfel de retele. Inainte de lansarea serviciilor Vodafone, internetul 3G acoperea in jur de 45-50% din Romania, in special zona urbana.

Insa, ulterior compania a ajuns la o penetrare a internetului mobil la 90% din populatia Romaniei.

Practic, capacitatea de a oferi internet 3G prin banda de 900 Mhz (disponibila de obicei pentru servicii de voce) este foarte importanta intrucat astfel operatorii pot oferi internet pe o suprafata mare si cu investitii mai mici.

Concluziile studiului privind felul in care este afectat RCS&RDS pentru ca nu poate oferi internet 3G in banda de 900 Mhz:

In cazul in care operatorii care au deja acces la spectrul de 900 MHz vor putea implementa serviciile 3G in aceasta banda si vor face acest lucru pentru a furniza acoperire „outdoor” pentru 99% din populatie si acoperire „indoor” pentru 55% din populatie, atunci al patrulea operator - RCS&RDS - va fi in dezavantaj competitiv semnificativ daca doreste sa concureze si sa atinga nivele similare de acoperire si performanta ale retelei.

Dezavantajul competitiv al RCS&RDS are mai multe componente:

• RCS&RDS ar inregistra costuri semnificativ mai mari decat cele inregistrate de ceilalti operatori, datorita caracteristicilor mai putin avantajoase ale benzii de frecvente de 2 GHz.

Pentru a atinge acelasi nivel de acoperire si calitate a serviciilor, RCS&RDS ar trebui sa instaleze un numar semnificativ de site-uri suplimentare comparativ cu un operator care detine spectru in banda de 900 MHz, ceea ce se reflecta in costuri suplimentare semnificative, costuri care variaza in functie de diferitele scenarii luate in calcul privind profunzimea acoperirii, cererea de trafic si viteza minima de date la
utilizator.

Anul 2013 este considerat a fi data tinta pentru atingerea de catre RCS&RDS a obiectivelor de acoperire, intarzierea peste anul mentionat putand conduce la riscul de renuntare a clientilor la acest operator si de a face mult mai dificila achizitia de noi clienti.

• Perioada de timp pentru instalarea unor site-uri suplimentare in zonele rurale ar fi semnificativ mai mare pentru RCS&RDS, deoarece, spre deosebire de ceilalti trei operatori, acesta nu are acces la site-uri in zonele rurale pentru a dezvolta reteaua de la GSM la UMTS 900.

Costurile si intervalul de timp pentru achizitionarea noilor site-uri vor avea impact asupra capacitatii operatorului de a creste rapid acoperirea
populatiei.

Se estimeaza ca RCS&RDS ar avea nevoie de un interval de timp de 3-4 ani pentru a atinge obiectivul de acoperire outdoor de 90% - daca acest obiectiv ar fi justificat din punct de vedere al planului de afaceri al operatorului.

• RCS&RDS nu va putea sa ofere clientilor sai accesul la servicii in afara zonei de acoperire a retelei sale 3G, deoarece accesul in reteaua 2G si accesul roaming in alte retele nu este impus de catre ANCOM.

• Perioada de timp suplimentara necesara pentru identificarea, achizitia, instalarea si punerea in functiune a unor noi site-uri ar avea impact asupra capacitatii companiei de a concura in mod egal pentru noi clienti. Este de asteptat ca si costurile de atragere a clientilor sa fie mai mari si compania sa sufere de asemenea de pe urma ratelor mai ridicate de migrare a clientilor proprii.

Remediile propuse de firma de consultanta OVUM sunt:

- Optiunea 1: Nicio masura

Citeste si:

Nicio actiune pentru rebalansarea spectrului si prelungirea administrativa a licentelor operatorilor existenti care detin spectru in banda de 900 MHz; permiterea realizarii ajustarilor prin mecanismele pietei si de catre operatorii existenti - aceasta este situatia curenta;

-Optiunea 2: Eliberarea unui bloc de 2x5 MHz in banda de 900 MHz si un proces competitiv de atribuire

Eliberarea unui bloc de 2x5 MHz in banda de 900 MHz, pana la finalul anului 2012, cu atribuirea lui printr-o procedura de selectie competitiva si impunerea unei limite maxime de 2x10 MHz pentru cantitatea de spectru pe care un operator o poate detine in banda de 900 MHz.

Valabilitatea licentelor Vodafone si Orange in banda de 900 MHz va fi prelungita pana in anul 2014 si aliniata cu data de expirare a valabilitatii licentei detinute de Cosmote, cu conditia eliberarii a cate 2x2,5 MHz de catre primii doi operatori nominalizati pana la finalul anului 2012.

In anul 2014, licentele in banda de 900 MHz vor fi reinnoite in urma unui proces ce va fi stabilit de ANCOM. Aceasta data permite ANCOM sa ia in considerare toti factorii care intervin in perioada 2011 - 2014.

Optiunea 3: Roaming national temporar reglementat; eliberarea unui bloc de 2x5 MHz din banda de 900 MHz si atribuirea lui prin procedura
de selectie competitiva; atribuirea spectrului in banda de 800 MHz cu impunerea unei limite maxime pentru cantitatea de spectru sub 1 GHZ
ce poate fi detinuta de un operator

Introducerea reglementata a acordurilor de roaming national, temporar, pana la o data dupa anul 2014, care vor permite RCS&RDS sa obtina accesul rapid si eficient din punct de vedere al costurilor la clienti din zone care nu pot fi acoperite la costuri eficiente cu o retea in banda de 2100 MHz, banda adecvata zonelor urbane cu populatie densa.

Eliberarea unui bloc de spectru de 2x5 MHz din banda de 900 MHz de catre cei doi operatori care detin mai mult spectru in banda de 900 MHz - Vodafone si Orange - si realocarea acestuia operatorului RCS&RDS sau unui nou operator printr-o procedura de selectie (licitatie sau procedura comparativa).

Organizarea unei proceduri competitive distincte de atribuire a spectrului in banda de 800 MHz, cu impunerea unei limte maxime pentru cantitatea de spectru sub 1 GHz ce poate fi detinuta de un operator; atribuirea drepturilor de utilizare a spectrului in banda de 800 MHz va permite operatorilor sa introduca servicii LTE, pentru a raspunde cerintelor de dezvoltare pe termen lung a serviciilor de comunicatii mobile de banda larga in Romania.

Includerea in remediu a acordurilor de roaming reglementate permite operatorilor care elibereaza blocul de spectru de 2x5 MHz sa beneficieze de mai mult timp comparativ cu optiunea 2, in cazul in care este necesar, pentru a implementa in propria retea modificarile tehnice generate de eliberarea spectrului respectiv.

Optiunea 4: Roaming national temporar reglementat urmat de acorduri voluntare de partajare a retelei:

Roaming national reglementat obligatoriu pana la o data dupa 2014, cand partajarea retelei este integral functionala

Partajarea retelei in mod voluntar, odata ce cotele de piata sunt mai echilibrate ca rezultat al acordurilor de roaming si cand retelele dezvoltate in banda de 800 MHz vor fi dezvoltate si functionale.

In urma analizei comparative realizata de consultant, remediul recomandat de OVUM Europe Ltd. este cel propus prin optiunea 3.

Aplicarea acestui scenariu va avea in opinia OVUM Europe Ltd. urmatoarele efecte:

• Impunerea roamingului va permite RCS&RDS sa obtina acces rapid in zonele care nu sunt acoperite in prezent de reteaua sa UMTS dezvoltata in banda de 2100 MHz si pentru care acoperirea cu o retea in banda de 2100 MHz s-ar putea sa fie ineficienta din punct de vedere al costurilor, dupa cum s-a evaluat in partea 1 a studiului.

Accesul pe piata al RCS&RDS si reducerea/eliminarea distorsiunii competitive poate fi realizata rapid si cu costuri modeste.

• Faptul ca accesul roaming este pus la dispozitie, evita necesitatea ca operatorii traditionali sa elibereze rapid spectrul de 900 MHz, desi aceasta ar constitui totusi o optiune, relicentierea spectrului astfel eliberat oferind ANCOM posibilitatea de a impune migrarea serviciilor pentru consumatori de la GSM la UMTS, determinand cresterea eficientei utilizarii spectrului.

Pe termen scurt, remediul nu incurajeaza dezvoltarea unei noi retele de acces radio, insa acest lucru va fi incurajat pe termen lung prin acordarea licentelor in banda de 800 MHz. Toti operatorii vor putea sa isi planifice si sa isi dezvolte strategiile pentru retele si servicii, avand certitudinea pozitiei lor in privinta detinerii drepturilor de spectru in benzile de 900 MHz si 800 MHz.