"Prima jumatate a anului a fost chiar buna: vanzarile ne-au crescut cu 10% si cota de piata tot cu 10%. Anul trecut a fost teribil pentru toata lumea, dar anul acesta suntem mult mai optimisti pentru ca incepem sa vedem finalul recesiunii. Este mai multa activitate economica si apar din ce in ce mai multe businessuri care au nevoie de produse de telecomunicatii", explica Makowski.

In prezent, operatorul are in jur de 250.000 de clienti, dintre care 100.000 de companii mici si mijlocii si 1.000 de companii foarte mari.

Cea mai mare crestere este generata de IMM-uri, tot mai multi romani lansand businessuri noi. De asemenea, in ultimul timp, managerii de IMM-uri cumpara si servicii de telefonie fixa si internet, nu doar de telefonie mobila precum faceau in urma cu cativa ani.

Operatorul are o cota de 42-45% pe segmentul de internet de mare viteza pe segmentul IMM, potrivit managerului.

"In zona corporate (n.red. de clienti mari), Romtelecom creste mai ales in zona de date VPN, adica acolo unde oamenii au nevoie de viteza de banda garantata prin Service Level Agreement. Avem o cota de peste 50% pe acest segment", spune George Makowski (foto) .

Cel mai important contract incheiat de companie anul acesta a fost cu BCR, acesta fiind de atlfel unul dintre cele mai mari contracte incheiate pana acum pe piata de telecomunicatii avand in vedere valoarea de aproximativ zece milioane de euro. Contractul prin care Romtelecom si Cosmote vor furniza in BCR servicii de telefonie fixa si mobila, internet fix si mobil mobile a fost incheiat pe trei ani.

"Clientii incep sa vrea sa aiba integrate solutiile fixe si mobile pentru a-si controla mai bine costurile", afirma managerul. In cazul BCR, reducerea de costuri a fost de aproximativ 20%.

In prezent, Romtelecom lucreaza cu noua dintre cele mai mari zece banci de pe piata locala.

Compania a reusit sa castige tot mai multi clienti mari deoarce in urma cu trei ani conducerea operatorului a decis sa se orienteze catre zona de integrare de sisteme IT&C si sa nu mai fie doar un operator de telecomunicatii.

In 2010, Romtelecom a inregistrat venituri de peste 20 de milioane de euro din serviciile de integrare de sisteme IT&C.

Astfel, compania ofera servicii de mentenanta pentru aproximativ 22.000 de PC-uri si imprimante, vrea sa extinda centrul de date Cyberhost datorita cererii mari, sa lanseze tot mai multe servicii bazate pe tehnologia cloud computing si sa fie un jucator important in zona de servicii machine to machine.

"Acum 4-5 ani aveam unul dintre cele mai bune centre de date si era gol. Acum oamenii sunt din ce in ce mai pregatiti sa externalizeze si ne gandim sa ne extindem centrul de date pentru a fata fata cererii", afirma Makowski.

Cel mai mare client al centrului de date Romtelecom este Dacia.

Pana la finalul anului compania va lansa servicii noi si in zona de cloud computing, Romtelecom comercializand din 2010 impreuna cu Microsoft serviciile My Office care sunt bazate aceasta tehnologie. Solutiile cloud computing permit reducerea costurilor, intrucat aplicatiile, tehnologiile si datele sunt disponibile pe un server virtual.

Prin intermediul My Office, clientii din companiile mici si mijlocii isi pot reduce costurile cu pana la 40%, prin diminuarea costurilor cu deplasarile si cu echipamentele IT&C. Printre serviciile oferite se numara cele de mesagerie, conferinte audio, video si web, dezvoltare de site-uri web, e-mail pe mobil, calendar, partajarea listei de adrese, a sarcinilor commune, fisierelor sau controlul documentelor.

"Cand le-am lansat, am facut foarte multe cercetari si la final aveam un plan de business prudent. Si ceea ce vedem este o crestere graduala a numarului de clienti. In fiecare saptamana adaugam zeci de clienti" , explica managerul, adaugand ca pana la finalul anului vor fi lansate trei, patru aplicatii noi pe langa portofoliul bazat pe platforma Microsoft Exchange.

O alta prioritate este castigarea de clienti pentru serviciile machine to machine pe care operatorul le ofera de la inceputul acestui an si pe care Makowski le numeste "the quiet giant" (uriasul tacut).

Citeste si:

Prin aceste servicii, utilizatorii isi pot eficientiza businessul avand informatii in timp real despre evolutia acestuia. De exemplu, managerul unui afaceri care comercializeaza automate de cafea poate afla ce fel de sortimente prefera clientii, cantitatea de lapte, zahar sau cafea din interior sau cand trebuie curatat aparatul, in timp ce administratorul unui business auto poate afla date despre trafic, starea vremii, kilometrii parcursi sau locurile de parcare disponibile.

Pentru a avea acces la astfel de servicii, utilizatorul are nevoie de un terminal inteligent care sa afiseze informatiile (telefon, tableta PC) oferite de operator.

Unul dintre proiectele pe care Romtelecom le-a avut in acest domeniu au fost chiar in interiorul companiei.

"Noi avem o flota de 3.500 de masini, iar masinile sunt o mare cheltuiala pentru Romtelecom. Si am inceput sa monitorizam flota prin GPS: cati kilometri parcurg, numarul de litri de benzina, daca soferul conduce prea mult, starea vremii. Am facut un proiect pilot si am vazut ca ne putem reduce costurile cu 20% ceea ce este o economie uriasa. Si luna trecuta am lansat acest serviciu si pentru clienti. Iar un client care avea o afacere in domeniul camioanelor si era ingrijorat pentru ca nu isi putea optimiza costurile a aflat ca angajatii foloseau masinile pentru ceea ce aveau ei nevoie".

Deschide un call center la Bacau si ofera de lucru la 300 de persoane

Din august, compania va lansa la Bacau un call center, acest serviciu fiind lansat la cererea clientilor care si-au dorit sa isi mareasca vanzarile si sa ofere servicii de customer care printr-un furnizor specializat.

Call centerul va functiona 24 de ore din 24 si va avea initial 100 de angajati, iar in functie de proiecte va creste pana la 300 de oameni. Echipa care se ocupa de managementul centrului apartine Romtelecom, insa angajatii de la Bacau nu sunt salariatii operatorului, ci ai furnizorului cu care compania lucreaza pentru recrutarea acestora.

"Call centerul trebuia sa fie intr-o zona in care rata somajului este ridicata si in care sunt multe universitati pentru ca tinerii trebuie sa aiba unde sa lucreze. Si acolo sunt multi studenti care vor sa munceasca, sunt inteligenti, isi doresc sa aiba parte de experiente noi si stiu limbi straine. Nu am vrut sa-l deschidem in Bucuresti, ne-am uitat la cinci, sase locatii si am ales Bacau", spune managerul.

Cine este George Makowski:

Managerul in varsta de 57 de ani lucreaza pentru Romtelecom din 2007, el fiind cel care a pus bazele diviziei de business a companiei. In prezent, conduce o echipa de 760 de oameni, adica aproximativ 10% din angajatii operatorului.

In jur de 400 de salariati din tot personalul diviziei de business lucreaza in domeniul vanzarilor.

Inainte de Romtelecom, intre 2004 si 2006, a lucrat pentru Cesky Telecom (astazi Telefonica O2), unde a fost director executiv de vanzari, fiind responsabil de vanzarile si marketingul produselor adresate corporatiilor, clientilor business si guvernamentali ai fostului operator monopolist de telefonie fixa din Cehia.

In cei doi ani petrecuti la Cesky Telecom a stopat declinul serviciilor de voce si a majorat vanzarile serviciilor de broadband, inregistrand cea mai mare crestere a vanzarilor de ADSL din Europa, timp de doi ani consecutiv.

Inainte de Cesky Telecom, a fost director general al echipei Energis din Polonia, coordonand vanzarea de solutii de telecomunicatii pentru sectorul business, a fost vicepresedinte al diviziei de vanzari si marketing in cadrul Netia, cel mai mare operator alternativ de telefonie fixa si director de operatiuni la @Entertainment, un operator de cablu polonez.

Din 1993 si pana in 1996, a lucrat pentru Ameritech International/PTK Centertel (actual Orange) ca vicepresedinte, director de marketing si vanzari al primului operator polonez de telefonie mobila.

Intre 1986 si 1993, a lucrat la Paris, pentru Groupe Bull ca director al grupului de management al distributiei si retail.

George Makowski a absolvit Universitatea din Surrey, din Marea Britanie.