“In ultimii ani a fost o crestere, dar comparativ cu Europa si restul lumii suntem mult sub celelalte tari. In SUA, Noua Zeelanda si Australia rareori mai sunt firme cu departamente interne de IT. Acolo sunt firme de outsourcing care se ocupa IT. In Europa inca mai sunt astfel de departamente, dar acesta este trendul pentru ca aceasta zona s-a specializat foarte mult. De multe ori o compar medicina pentru ca nu te poti duce la oftalmolog sa te opereze de apendicita. Si, pur si simplu, omul nu mai face fata la nivelul mare de cerinte”, explica Stefanescu.

El adauga ca in Romania va mai dura mult timp pana companiile vor renunta la propriile departamente de IT si vor apela la firme specializate din cauza nmanagerilor care nu cunosc avantajele outsourcingului.

“Pur si simplu iti externalizezi serviciile secundare si ramai sa te ocupi de lucrul in care esti specialist si trebuie sa-l dezvolti”, mai spune managerul Ka&Te Associates.

Printre avantaje se numara cresterea veniturilor per investitie, reducerea semnificativa a costurilor de administrare a infrastructurii IT (in unele cazuri cu 50%) , faptul ca firmele se concentreaza pe activitatea lor de baza si rezultatele financiare sunt mai bune deoarece companiile nu se mai confrunta cu oprirea lucrului din cauza incidentelor informatice.

Ka&Te Associates este o companie lansata in 2005 de catre Cristian Stefanescu, care in prezent are in jur de 100 de clienti dn institutii financiare, constructii, auto, FMCG sau sanatate.

Compania ofera servicii de outsourcing sau dezvolta solutii software la cerere pentru OMV Petrom, producatarul de produse pe baza de cereale Enal Romania, OTP Leasing, Italo Romena Leasing, Medicover, Orion Lighting, Raiffeisen Banca pentru Locuinte, Octagon Contracting & Engineering.

In prezent, serviciile de outsourcing aduc aproximativ 70% din afacerile companiei, iar dezvoltarea de soft in jur de 30%. Anul trecut, Ka&Te Associates a avut afaceri de 330.000 de euro, iar pentru acest an conducerea companiei estimeaza o crestere de 35%.

Citeste si:

Pe de alta parte, anul trecut outsourcerul a raportat un profit de aproximativ 20% din cifra de afaceri de circa 330.000 de euro, iar pentru 2010 Stefanescu isi doreste sa mentine acelasi procent.

Compania are in prezent in jur de 30 de angajati, iar pana la finalul anului spera sa creasca la 35.

“Este tot mai greu sa recrutam din cauza lipsei de pragatire a absolventilor. Sunt oameni care au terminat facultatea si nu au facut nici macar o ora de pratica. Bineinteles ca sunt studenti buni si slabi, dar problema este ca numarul studentilor slab pregatiti este mult prea mare comparativ cu cei bine pragatiti”, mai spune managerul.

El afirma ca atunci cand recruteaza un angajat nou, acestea este pregatit aproximativ un an pana sa fie trimis sa lucreze pentru un client.

Pe de alta parte, scaderea nivelului de pregatire al angajatilor a coincis cu o crestere a salariilor in perioda 2004-2008 pentru ca apoi din cauza crizei majorarile de salarii sa se tempereze.

“Salariile din IT erau destul de mici pana in 2003-2004, media era sub 1.000 de euro. Si apoi au fost niste cresteri foarte mari. Trei, patru ani la rand au crescut cu 20-25%. In ultimii doi ani, panta s-a estompat foarte mult si s-a ajuns la niste cresteri normale, undeva intre 0-5%. O asemenea crestere salariala trebuia sa vada in pretul serviciilor si acestea nu se puteau mari atat de mult cat sa sustina cresterea salariilor. Acum, media este in jur de 1.500 de euro si s-a ajuns la nivelul tarilor europene, ba chiar sunt mai mari decat in Cehia si Bulgaria. Insa productivitatea nu este la nivelul altor tari. De exemplu, daca un dezvoltator roman castiga la fel de mult ca un dezvoltator din Germania , productivitatea si pregatirea nu sunt la acelasi nivel”, afirma Stefanescu.