Piata electrotail a crescut pe T2 la 306 mil. euro – vezi evolutiile pe segmente

Piata de bunuri de folosinta indelungata a continuat sa evolueze in ritmul primului trimestru, inregistrand o crestere de doua cifre fata de anul trecut. In trimestrul doi din 2011 piata a crescut cu 12.4% comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, in timp ce cresterea pentru primul semestru a fost de 11.6%.

Piata bunurilor de folosinta indelungata a fost de 306 milioane de euro in al doilea trimestru, si 613 milioane pentru primele sase luni ale anului in curs. Sectorul IT a avut din nou cea mai buna performanta din piata (+27.5%). Electrocasnicele mici si sectorul foto au avut de asemenea cresteri de doua cifre, respectiv 17.8% si 17.7%. Sectoarele telecom, electronicele de larg consum precum si electrocasnicele mari au crescut intr-un ritm mai lent, de sub 10%. Piata echipamentelor de birou este singura ramasa in zona rosie, dar scaderea s-a diminuat la -3.6%.

Evolutia vanzarilor pentru bunurile de folosinta indelungata in Romania

IT – Crestere puternica pe toate categoriile

Dupa cateva trimestre de amanare a achizitiei de PC desktop-uri, monitoare sau periferice a venit timpul pentru o crestere pe toate aceste categorii, nu doar pe computere portabile. Drept urmare, intregul sector a crescut cu 27,5% fata de acelasi trimestru al lui 2010, in termeni de valoare.

Nevoia consumatorului de a avea acces la internet, precum si importanta crescanda a acestuia in viata de zi cu zi pentru a invata, a socializa, a face cumparaturi, a se distra, l-a determinat sa priveasca produsele IT ca pe niste accesorii obligatorii.
Si PC desktop-urile s-au aflat in zona verde. Cu toate acestea, rata lor de crestere a fost de aproape patru ori mai mica decat cea a computerelor portabile.

Electrocasnice mici – aparatele pentru prepararea alimentelor si expresoarele sunt cele care stimuleaza aceasta piata

Cel de-al doilea trimestru al anului a adus o crestere pe piata electrocasnicelor mici de 17,8%, cu 4 milioane de euro mai mult decat acelasi trimestru al anului trecut.

Liderii, aparatele pentru prepararea bauturilor calde si aparatele pentru prepararea alimentelor, si-au pus amprenta pe vanzarile din T2 2011. Aparatele pentru coafat parul continua sa lupte pentru atentia consumatorilor, in timp ce produsele traditionale, precum fiarele de calcat si aspiratoarele, au inregistrat cresteri de doua cifre.

Categoria robotilor de bucatarie care obisnuia sa contribuie la scaderea sectorului si-a schimbat acum trendul intr-unul ascendent si, impreuna cu toate celelalte piete ale aparatelor pentru pregatirea alimentelor, au crescut vanzarile sectorului.

Expresoarele devin din ce in ce mai puternice, avand o contributie importanta la evolutia pozitiva a sectorului in ansamblu. Expresoarele full-automate, cele mai scumpe modele de expresoare, au avut o performanta remarcabila, devenind cel mai important segment in cadrul acestei categorii. Consumatorii arata un interes sporit pentru acest tip de expresoare si pentru aparate inovatoare, in general, asadar aceasta piata s-a bucurat de o crestere solida.

Primele cinci categorii de electrocasnice mici din cele unsprezece monitorizate de GfK Temax reprezinta trei sferturi din vanzarile totale ale sectorului. Acest trimestru a aratat ca obiceiul de cumparare s-a mutat de la aparatele pentru ingrijire personala catre produsele traditionale folosite pentru activitati gospodaresti de tipul curatenie, calcat sau prepararea alimentelor si a bauturilor.

Foto – Vanzarile sezonului de vara

Interesul constant al consumatorului roman pentru produsele foto este reflectat printr-o crestere a vanzarilor de 17,7% comparativ cu acelasi trimestru al anului precedent. Vanzarile de camere foto digitale si rame foto digitale au ajuns la 11 milioane de euro in T2 2011.

Camerele cu lentile interschimbabile sunt cel mai de succes segment la momentul actual, cu rate de crestere de doua cifre, mult mai mari decat segmentul compactelor. In special, modelele entry level din cadrul segmentului de D-SLR sunt foarte atractive pentru consumatorul roman. Ca si produse hibrid – camerele de tipul mirrorless – nu s-au bucurat de un success aparte pana acum in Romania. Cand vine vorba de camere cu caracterisitici tehnice mai bune se pare ca alegerile consumatorului sunt limitate la D-SLR si compacte high-end.

Citeste si:

Cu toate ca, in termeni de crestere a numarului de unitati, actuala si viitoarea dezvoltare a pietei foto arata incurajator, in ceea ce priveste segmentul compactelor standard exista o amenintare de eroziune de pret care va diminua valoarea adaugata de pe aceasta piata.

Telecom – Cresterea vanzarilor de smartphone-uri in detrimentul telefoanelor mobile

Piata de telecom din Romania a trecut in sfarsit de la un trend negativ la unul pozitiv, crescand cu 7,8% in valoare in T2 2011 fata de acelasi trimestru al anului trecut. Acest lucru se datoreaza exclusiv smartphone-urilor care sunt declansatorul pe piata de telecom. Acum consumatorul face o noua achizitie nu doar cand vechiul telefon nu mai functioneaza, ci si atunci cand considera ca acesta nu mai raspunde nevoilor lui actuale de a fi la curent cu stirile, de a interactiona constant cu cei apropiati, de a naviga pe internet sau cateodata de a fi in trend cu ceilalti, ca un important indicator al statutului.

Pe de alta parte, pentru moment, telefoanele mobile inca au o cota importanta in comparatie cu smartphone-urile, mai ales cand vine vorba de volume, datorita pretului mediu care este de patru ori mai mare pentru cel din urma. Lucru rezonabil daca se iau in considerare nu numai caracteristicile extra ale smartphone-ului fata de telefonul mobil, dar si accesibilitatea smartphone-ului in comparatie cu produsele IT cu functii similare care nu sunt la indemana oriunde.

Electronice de larg consum – Crestere incetinita

Piata electronicelor de larg consum din Romania s-a bucurat de un al doilea trimestru consecutiv ascendent in T2 2011, crescand cu 5,7% la aproximativ 58 milioane de euro.

Dinamica de crestere a fost mai slaba in acest trimestru. In consecinta, T2 2011 a fost cu 7 milioane de euro sub T1 2011. In timp ce pentru anumite produse, precum sistemele audio, DVD Player/Rec, console video sau sisteme de navigatie, ratele de descrestere s-au imbunatatit sau s-au stabilizat, piata televizoarelor si cea a camerelor video au avut parte de performante mai putin imbucuratoare. Aceste produse au aratat o descrestere moderata comparativ cu T1 2011.

In ciuda unor politici de pret agresive pe mai toate categoriile de inch, vanzarile de televizoare plate au inceput inca din aprilie 2011 sa descreasca incet de la luna la luna, aratand faptul ca preferintele consumatorilor s-au indreptat catre achizitionarea de alte bunuri de folosinta indelungata in acest trimestru. Valoarea adusa de camerele video in cel de-al doilea trimestru a egalat-o pe cea din primele trei luni ale lui 2011. Chiar si asa, aceasta piata ramane sub potentialul ei.

Totusi, piata electronicelor de larg consum inca ramane pe drumul cel bun cu sperante de imbunatatire a vanzarilor pe aproape toate produsele. De exemplu, in cazul televizoarelor plate, al consolelor video si al sistemelor de navigatie, T2 2011 a fost ceva mai bun ca T2 2010.

In ciuda urcusurilor si coborasurilor de pe piata televizoarelor plate, cel de-al doilea trimestru a lui 2011 a avut o rata de crestere cu doua cifre peste vanzarile inregistrate in acelasi trimestru a lui 2010. Si, sa nu uitam, T2 2010 a fost un trimestru puternic la momentul sau, vanzarile fiind sustinute de schimbari ale TVA-ului si promotii specifice Cupei Mondiale.

Electrocasnice mari – Primul trimestru de crestere in acest an

Cel de-al doilea trimestru al lui 2011 a adus vesti bune pentru piata electrocasnicelor mari care a crescut cu 5%, la 75 milioane euro.
Cu toate ca sezonalitatea ar fi trebuit sa ajute piata de frigidere in directia unei performante mai bune, vanzarile din T2 2011 au fost de fapt ceva mai slabe ca cele din T2 2010. Acest lucru s-a datorat in mare parte faptului ca cel de-al doilea trimestru al anului trecut a fost sustinut semnificativ de campaniile de buy-back care au incetat incepand cu T2 2011.

Totusi, vestile bune au venit de la segmentele premium, precum incorporabilele care s-au bucurat de cresteri in valoare si au reusit sa impulsioneze piata de aragazuri si cuptoare. Acest segment a avut rate de crestere de doua cifre in acest trimestru fata de acelasi trimestru al anului trecut. De asemenea, si categoria masinilor de spalat vase, uscatoarelor si masinilor de spalat a avut parte de evolutii mai bune, inregistrand rezultate pozitive si datorita promotiilor.

Piata de imprimante si multifunctionale - Echipamentele laser redreseaza sectorul

Inregistrand o valoare de 7 milioane de euro in al doilea trimestru al anului 2011, piata de imprimante si multifunctionale reuseste sa atinga o valoare similara cu cea din aceeasi perioada a anul trecut, in scadere cu doar 3,6%. Contextul economic destul de dificil din ultimii doi ani a condus la scaderi mari in cadrul acestui sector, scaderi ce s-au reflectat in inghetarea cheltuielilor in infrastructura IT de catre companii si consumatori. Odata cu trimestrul al doilea 2011 apar semne reale de revenire, chiar daca achizitiile se realizeaza in continuare cu mare atentie.

Astfel, au avut succes echipamentele laser care realizeaza simultan mai multe actiuni si inlocuiesc un set de echipamente – scaneaza, copiaza, imprima etc. Pe fondul migrarii de la unifunctionale la multifunctionale performante, aceste produse raspund in conditii de eficienta si de productivitate unor nevoi imediate, dar si unor obiective de business pe termen lung. Aceasta redresare a sectorului de echipamente de imprimare tinde sa fie una durabila in contextul in care sectorul IT, complementar celui de echipamente de imprimare, a depasit cresterea pietei totale de bunuri de folosinta indelungata.