Evident, il indemn sa imi spuna absolut tot ce este interesant in activitatea sa business; fondatorul Gecad rade si imi spune ca nu va putea face acest lucru – nu chiar TOTUL. Si pana la urma este de inteles, Radu Georgescu fiind probabil antreprenorul roman cel mai dinamic din punct de vedere al exit-urilor dar si al investitiilor. Anul acesta, Georgescu are la activ doua investitii (publice) – in Tynka, startup din Marea Britanie si in Coinzone, companie ce propune un nou payment gateway global pentru Bitcoin si monede virtuale cu localizare pentru Europa si tarile emergente.

Tranzactiile lui Radu Georgescu, antreprenorul campion la exit-uri

Tranzactiile lui Radu Georgescu, antreprenorul campion la exit-uri

Wall-Street.ro: De unde este condus business-ul Coinzone?
Radu Georgescu: Din Silicon Valley; in Romania este localizata echipa tehnica, tot ce inseamna back office. Aici sunt sase oameni, per total sunt in jur de 11. Totul se misca insa repede, angajam in continuare, inclusiv in Romania, pe dezvoltare.

W-S.ro: Cand veti lansa payment gateway-ul respectiv?
RG: Eu nu sunt implicat operational, la fel ca in orice alta firma – nu am fost niciodata bun de CEO si nu acesta este modelul. Fiecare companie are un director executiv, in cazul Coinzone fiind Manuel Heilmann. El stie mai multe lucruri concrete, eu ma implic la nivel strategic. Practic, Gecad are viziunea despre business-urile in care se implica si face investitia financiara, apoi venim cu strategia.

Numerele sunt asa: primesc cam 200 de mail-uri pe luna, majoritatea nu imi atrag atentia mai mult de doua minute si “marea smecherie” este sa reuseasca sa fie coerenti

W-S.ro: In ce circumstante consideri ca Bitcoin ar putea avea succes in Romania?
RG: Sunt, de fapt, “doi Bitcoini”: este moneda si este tehnologia. Eu pariez pe tehnologie, care nu are legatura cu moneda decat undeva, daca te dai 275 de pasi in spate. Moneda este, de fapt, un index al business-ului bazat pe tehnologie. Deci, asa cum sunt indicii de bursa care dau o valoare moderata unei industrii, Bitcoin este, de fapt, un index al business-urilor bazate pe tehnologia omonima.

Fondurile de investitii financiare care de obicei investesc in indecsi, investesc in Bitcoin, in moneda. Noi suntem dintre aceia care “se dau rontunzi” considerand ca stim sa gestionam companii si avem viziuni bune bazate pe aceasta tehnologie si credem ca vom reusi sa batem indexul. Daca business-urile bazate pe aceasta tehnologie vor functiona, indexul va fi si el in crestere si atunci cei care vor fi investit in index, vor fi castigat. Noi nu investim in moneda, noi investim intr-una din multele companii care acopera domeniul tehnologic. Speram ca vom fi din cei de succes.

W-S.ro: Si de ce consideri ca tocmai aceasta companie, Coinzone, va fi de succes?
RG: Pentru ca stim sa facem treaba buna. Si retele sociale precum Facebook au fost foarte multe, doar cateva au avut insa succes! Noi consideram ca va avea succes Coinzone – diferenta o face executia, o vom face mult mai bine decat altii.

W-S.ro: Exceptand Bitcoin, ce alta tehnologie va fi “the next big thing”?
RG: Nu, nu cred ca poti sa zici “exceptand Bitcoin”. Cred ca va fi tehnologia Bitcoin, in variantele evolutive, evident, care vor creste fara indoiala, nu suntem in varianta finala.

W-S.ro: Cu exceptia Coinzone, care ar fi punctele pe care te concentrezi in prezent?
RG: Modelul Gecad este acela de a investi in putine companii si de a se implica nu operational, ci activ in strategie. Anul acesta am investit in doua companii, probabil vor fi patru investitii pana la finalul anului. Cam aceasta este “lungimea de banda” pe care o avem si am avut-o intotdeauna. Nu uita ca mai avem Gecad Net care este o companie importanta in distributia de software in Romania si pe partea de cloud.

W-S.ro: Exista discutii de a investi si in Romania? Cum evolueaza partea de IT/software local?
RG: A evoluat foarte mult, dar mai este de lucru.

W-S.ro: Unde mai este de lucru?
RG: Trebuie sa evolueze cunostintele de business. Sunt foarte multe companii, si in Romania si in lume, care sunt construite de oameni tehnici – tineri, programatori, au o idee si o implementeaza, scot un produs. Doar ca lipsesc cunostintele de business, financiare, de marketing – si cand spun marketing nu ma refer la Facebook, promovare. Asta nu e marketing. Vorbesc de cel de produs, de intelegere a pietei, de capacitatea de a sintetiza informatiile intr-un Powerpoint.

Scoala de Powerpoint

W-S.ro: Si deci care ar fi cel mai important curs care NU se face si ar trebui facut?
RG: Unul de Powerpoint! Nu unul de butoane, sa inveti cum sa tragi linii si sa folosesti programul, ci unul de sintetizare si de prezentare a informatiilor in doua slide-uri, in loc de 200. Blaise Pascal spunea ca “Ti-am scris o scrisoare lunga pentru ca nu am avut timp de una scurta”.

Cel mai rau intr-o companie este sa investesti un alt numar decat cel necesar

W-S.ro: Deci tu esti adeptul sintezei, al esentei.
RG: Da, pentru ca sinteza iti lamureste tie, creatorului, ideile, ti le structureaza, ti le pune in forma lor cea mai focalizata si iti da posibilitatea sa prezinti celor din jur o chestiune coerenta, inteligibila. Asta spre deosebire de un morman de cuvinte – pe care tu le intelegi foarte bine, fiind ideile tale acolo -, dar ceilalti nu inteleg de obicei.

W-S.ro: Deci un sfat catre cei care iti trimit cele 200 de Powerpoint-uri de prezentari ar fi sa incerce sa fie mai succinti.
RG: Da, si sa imi acapareze atentia.

W-S.ro: Care este punctul in care decizi ca vei raspunde pozitiv unui mail trimis de catre un antreprenor?
RG: Numerele sunt asa: primesc cam 200 de mail-uri pe luna, majoritatea nu imi atrage atentia mai mult de doua minute si “marea smecherie” din punctul meu de vedere este ca antreprenorii sa reuseasca sa fie coerenti! Este foarte greu, si ei nu inteleg de ce, sa puna in putine slide-uri/pagini ACEA informatie, structurata in ACEL fel, incat un om care nu stie despre ce este vorba, sa inteleaga de ce sa te cheme la o intalnire.

Greaseala mare: sa investesti peste sau sub necesarul companiei

W-S.ro: Care ar putea fi urmatorul exit?
RG: Oricare dintre companiile in care suntem actionari ar putea face exit. Ca timeline, ne propunem exit-uri in 3-5 ani.

W-S.ro: Si ce sume investiti?
RG: Atat cat este nevoie. Cel mai rau intr-o companie este sa investesti un alt numar decat cel necesar. Daca este o companie subinvestita poate esua, daca este suprainvestita, la fel, cresc sansele de a nu avea succes.

W-S.ro: De ce anume daca este suprainvestita?
RG: Pentru ca antreprenorii se dilueaza prea mult, raman cu prea putine actiuni in firma si atunci nu mai sunt suficient de motivati si interesati. Si este pacat – antreprenorul care a venit cu ideea si a implementat in prima faza proiectul trebuie sa ramana si el cu o felie importanta.

W-S.ro: Cam care este pragul psihologic?
RG: Probabil ca o companie pornita in trei oameni, pana la exit – trecand prin seed investment runda A si eventual runda B – ar trebui sa mai aiba fiecare 10-15% din companie. De la 33% fiecare.

W-S.ro: Ce te-a facut sa investesti in Tynka?
RG: Antreprenorul a fost foarte interesant! Este un model de “do-er”, care face. A venit in urma cu trei ani, doar cu ideea. I-am spus sa se duca sa faca produsul. S-a dus, fara bani, doar cu colegi de facultate, i-a dat drumul. I-am zis “ok, gaseste pe cineva sa si investeasca!”, s-a dus, a gasit pe cineva. Adica…un student a facut foarte mult! Foarte mult! Este modelul de om despre care poti sa presupui ca va avea succes, chiar daca poate nu stii foarte bine business-ul. Este mult mai important omul.

Citeste si:

Aici, in Romania de exemplu, lumea imi scrie un mail si-mi spune “investeste in business-ul meu” si eu spun ca nu, pentru ca…si zic motivele. Si aici se opreste comunicarea. Nu exista niciun follow-up, bazat pe fapte, cum a fost cazul Tynka, cand primeam update-uri continue cu stadiul proiectului. Antreprenorul din spatele business-ului este, intr-adevar, cineva care stie ce vrea.

Investeste in ceea ce intelegi

W-S.ro: Spune-mi doua lucruri pe care ai fi putut sa le faci mai bine in ultima perioada, si doua pozitive, de care esti mandru.
RG: De 20 de ani fac greseli. Un sfat este sa investesti in ceea ce intelegi. Investitiile noastre in companii non-IT nu au mers foarte bine. De asemenea, sa nu te bazezi pe un singur om.

Mail-urile sunt scrise in alte tonalitati, americanii sunt de obicei mai concisi si romanii le pot percepe ca fiind arogante

Ca lucru pozitiv, evolutia Avangate – sunt foarte mandru! Este o chestiune facuta de ei, nu de mine. Datorita echipei senzationale au trecut de orice hopuri, au facut tranzitia de la companie romaneasca la companie americana.

W-S.ro: Care sunt provocarile unei astfel de tranzitii?
RG: Sunt mai multe decat poti anticipa initial. Diferente culturale, de fus orar. Este ceva foarte complicat. Am un Powerpoint pe tema asta…

W-S.ro: De cate slide-uri?
RG: (zambind) Dupa cum spuneam anterior, doar de cinci slide-uri, am avut timp sa il fac. Revenind, sunt multe provocari in a schimba o companie romaneasca intr-una americana; provocari interne, externe. Comunicarea este alta si oricat credem noi ca stim engleza, diferentele culturale sunt mari. De exemplu, mail-urile sunt scrise in alte tonalitati, americanii sunt de obicei mai concisi si romanii le pot percepe ca fiind arogante, in timp ce mail-urile noastre sunt “mai povesti”, percepute uneori ca lipsa de cunostinte.

W-S.ro: Romania cum este perceputa in SUA? Exista in vreun fel reticenta?
RG: Statele Unite sunt cel mai cosmopolit loc, nu exista nicio preconceptie despre noi, ca business.

Rolul blogului si perspective asupra retelelor sociale

W-S.ro: Esti activ si pe blog. Care sunt scopurile principale ale sale?
RG: Buna intrebare! Daca ai putea sa imi raspunzi, as stii si eu ce sa scriu! Habar n-am.

W-S.ro: Atunci de ce continui sa scrii?
RG: Cred ca mi se intampla sa am unele experiente care pot ajuta si pe altii. Mi se pare important sa impartasesc. Si mie mi se pare interesant sa citesc de astfel de experiente, ale altora, si atunci…

W-S.ro: Te-ai gandit sa scrii si o carte despre antreprenoriat, bazata chiar pe aceste experiente?
RG: O carte? Este mult prea complicat sa scrii o carte… Nu cred ca am talent scriitoricesc. Nici pe retele sociale nu sunt activ, le folosesc doar pentru promovarea blogului.

W-S.ro: Apropo de retele sociale – ai fost vreodata interesat sa investesti in acest mediu?
RG: (dand din cap) Cred ca s-a terminat, din punctul meu de vedere, sunt “yesterday”. Jocurile sunt facute, actorii mari sunt deja stabili, toata zona asta de social networking a impins Silicon Valley intr-o bula foarte mare – una care dupa ce se umfla, se va sparge.

W-S.ro: Deci un nou 2001?
RG: Eu sunt cu ochii deschisi, ma astept oricand. Riscurile? Sa piarda foarte multa lume, foarte multi bani, ca si in 2001. Practic, ce se intampla acum este exact ce se intampla atunci – se arunca cu bani in companii, in start-up-uri fara evaluari reale, autostrazile sunt super pline, restaurantele sunt super pline, nu gasesti spatii de birouri, nu gasesti oameni sa angajezi.

Acum patru ani era gol, puteai sa te duci in orice restaurant fara rezervare, gaseai oricate birouri doreai.

W-S.ro: Multi ar zice ca acestea sunt semne bune, nu?
RG: Da, unele foarte bune…pentru momentul asta! La un moment dat se va sparge insa, nu are sustinere. Este un ciclu.

Scolile de business romanesti sunt facute in jurul ASE

W-S.ro: Daca ai putea schimba ceva la nivel de mentalitate al antreprenorilor romani in IT, ce ai schimba?
RG: Le trebuie o mult mai buna intelegere de business. Scolile de business romanesti sunt facute in jurul ASE, aceasta fiind insa o scoala de finante, economica. Business-ul nu este economie! Faptul ca facultatile de business sunt in jurul facultatilor de economie este un lucru gresit. Perceptia noastra, in Romania, asupra oamenilor de business, este ca ei trebuie sa fi terminat ASE si trebuie sa stie finante. Este gresit, dupa parerea mea.

Sa zicem ca incepi o firma in trei – daca toti trei sunt programatori, nu ai facut nimic, doar ca mai ai cu cine sa te consulti. Mult mai util ar fi ca in companie sa ai un economist, un om de vanzari, un om cu gandire strategica, eventual toti cu experienta in multinationale.

W-S.ro: Gecad s-a mutat intr-un sediu nou (Sky Tower – n.r.). De ce ati decis acest lucru?
RG: Am avut companiile una langa alta, am avut un spatiu mare, anul acesta am decis sa punem distanta intre ele. Companiile sunt in stadii diferite ale dezvoltarii si fiecare are necesitati in concordanta. Stand in acelasi loc, fie obligai companiile mici sa investeasca prea mult “pentru a tine pasul”, fie obligai companiile mari sa sponsorizeze pe cele mai mici. Am zis ca a fost o experienta, a fost interesant, dar am decis sa lasam fiecare companie sa se descurce, independent de celelalte.

Am incheiat interviul cu Radu Georgescu discutand despre finala de la Roland Garros in care a jucat romanca Simona Halep. "A fost extraordinar, a fost dat pe canale majore din SUA! S-a uitat multa lume de acolo si consider ca Simona este o ambasadoare excelenta pentru Romania".

Alaturi de sportivi insa, alti ambasadori importanti sunt oamenii de business care, precum Radu Georgescu, pot face o imagine buna Romaniei in toate tarile din lume. Succes antreprenorilor!