Operatorul de telefonie fixa Netmaster Communications a reclamat la Consiliul Concurentei faptul ca principalii operatori de telefonie din Romania ii refuza dreptul de revanzare a serviciilor de interconectare si blocheaza dezvoltarea pietei, au declarat vineri reprezentantii companiei.

"Operatorii principali blocheaza piata si impiedica concurenta prin refuzul dreptului de revanzare a serviciilor de interconectare," a declarat directorul executiv Netmaster Communications, Alexandru Albu, ca explicatie pentru plangerea inaintata Consiliului Concurentei, care a rezultat in declansarea unei investigatii.

Consiliul Concurentei a anuntat, miercuri, ca investigatia vizeaza principalii operatori mobili din Romania, Vodafone si Orange, dar si fostul operator de telefonie fixa de stat RomTelecom, cercetand posibilitatea ca cei trei operatori de telefonie sa fi incheiat un cartel in scopul de a impune preturi anticoncurentiale pentru serviciile de acces la retelele proprii.

Oficialul Netmaster Communications a mai anuntat ca a sesizat si Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC) reclamand "respingerea intentionata si nejustificata" din partea RomTelecom si Orange a apelurilor sosite pe linia de interconectare cu Netmaster Communications.

Din iarna anului trecut pana in primavara acestui an, Orange a respins 65 la suta din aceste apeluri, in medie 25,000 pe zi, iar RomTelecom a respins putin peste jumatate din apelurile venite prin linia de interconectare cu Netmaster Communications, circa 35,000 de apeluri pe zi, a declarat Albu.

"Ca urmare a acestei situatii, in ultimele sase luni, Netmaster Communications si-a pierdut peste 30% din clienti. Analizam situatia si vom face publica suma daunelor pe care le vom cere ulterior," a adaugat el.

Oficialii Netmaster sustin ca operatorii mobili vizati de plangerea catre autoritati incalca legea interzicand terminarea in retelele proprii a apelurilor venite pe linia de interconectare cu Netmaster, dar initite in retelele altor operatori.

Dupa semnarea acordului de interconectare cu Netmaster, operatorii principali au solicitat companiei sa incheie acorduri separate pentru terminarea apelurilor initiate din afara tarii, propunand pentru aceasta situatie un tarif de 17 centi, a mai declarat Alexandru Albu.

Conform reglementarilor in vigoare, operatorii cu putere semnificativa pe piata au obligatia de a incheia acorduri de interconectare in vederea terminarii apelurilor in retelele proprii, indiferent de reteaua in care sunt originate, au declarat pentru NewsIn reprezentantii ANRC.

Astfel, daca Netmaster revinde partenerilor sai servicii de interconectare, acestea din urma vor putea doar sa initieze apeluri, prin intermediul centralelor Netmaster, catre operatorii cu care Netmaster a contractat serviciul initial, fara sa poata primi apeluri.

Printre potentialii clienti care ar fi interesati de un astfel de serviciu ar fi operatorii de call-center care presteaza servicii de telemarketing si vanzari. Piata de call-center va ajunge la o valoare de peste 100 de milioane de euro in cel mult zece ani, a declarat recent directorul general al companiei de IT Softwin, Florin Talpes.

Sesizarea facuta de Netmaster la Consiliul Concurentei vine dupa plangerea inaintata de operator catre ANRC in 2004, prin care cerea autoritatii sa oblige Mobifon (care opera marca Connex, actual Vodafone) si Orange Romania sa incheie acorduri de interconectare in vederea terminarii la puncte mobile a apelurilor indiferent de locul originarii acestora (in Romania sau in afara Romaniei, in reteaua Netmaster sau in retelele altor furnizori), la tarifele de interconectare stabilite prin lege.

Citeste si:

ANRC a dat castig de cauza reclamantului si a emis doua decizii in acest sens in august 2005. Operatorii de telefonie mobila au atacat aceste decizii in contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, iar ambele procese se afla in desfasurare.

"Odata incheiat un acord de interconectare, Orange, Vodafone sau Romtelecom nu ar mai trebui sa fie interesati de unde sunt originate apelurile, atata timp cat ele vin pe linia de interconectare cu Netmaster", a declarat pentru NewsIn analistul de telecomunicatii Nicolae Oaca.

"Nu cred ca piata de comunicatii este blocata de operatorii principali, dar exista inca in Romania aspecte care incetinesc dezvoltarea competitiei . In acest sens consider ca legislatia care reglementeaza interconectarea ar putea fi mai precisa, mai ales in ceea ce ii priveste pe operatorii de telefonie mobila fiind necesara o adaptare la realitatile curente din piata", a adaugat acesta.

Un alt motiv al plangerii inaintate catre consiliul concurentei a fost solicitarea de catre Orange a unor garantii bancare exagerate pentru acordarea accesului, aceste garantii fiind in realitate depozite bancare puse la dispozitia operatorului de telefonie mobila, a spus Albu.

Implicatiile plangerii sunt mai grave pentru RomTelecom, avand in vedere ca in 2002 Consiliul Concurentei a mai amendat compania pentu incalcarea legii concurentei.

Potrivit legii concurentei nr. 21 din 10 aprilie 1996, in cazul in care se demonstreaza ca RomTelecom a facut abuz de pozitie dominanta refuzand accesul Netmaster Communications la reteaua sa, Consiliul Concurentei poate cere Curtii de Apel Bucuresti sa impuna masuri are ar duce la lichidarea pozitiei dominante pe piata a unei companii, iar instanta judecatoreasca poate dispune, dupa caz, invalidarea unor contracte sau a unor clauze contractuale care exploateaza abuziv pozitia dominanta, limitarea sau interdictia accesului pe piata, vanzarea de active sau chiar restructurarea prin divizare a agentului economic.

Cei trei operatori vizati de plangere risca amenzi, care, conform legii, se pot ridica pana la zece la suta din cifra de afaceri pe ultimul an incheiat. RomTelecom a avut anul trecut o cifra de afaceri de 3,26 miliarde de lei, iar Vodafone si Orange au inregistrat venituri din servicii de un miliard de dolari, respectiv 870 milioane de euro.

Companiile RomTelecom si Vodafone au refuzat sa comenteze acuzatiile aduse de reprezentantii Netmaster, iar reprezentantii Orange nu au fost disponibili pentru un comentariu.

"Nu vreau sa ma pronunt in aceasta chestiune pentru ca atata timp cat exista procese pe rol prin care Vodafone si Orange ataca anumite decizii ale ANRC referitoare la acest litigiu, justitia este cea in masura sa decida," a declarat pentru NewsIn presedintele comisiei pentru tehnologia informatiei si comunicatii din Camera Deputatilor, Varujan Pambuccian.

"As sublinia insa ca in Romania exista acorduri de interconectare perfect functionale semnate de Orange, Vodafone si Romtelecom cu alti operatori alternativi," a adaugat el.

Recent, Varujan Pambuccian exclus posibilitatea ca principalii operatori de telefonie din Romania sa fi format un cartel pentru a dicta preturile serviciilor si a bloca dezvoltarea concurentilor, acesta fiind subiectul investigatiei Consiliului Concurentei.