Intr-un interviu acordat wall-street.roLucian Radulescu (foto jos), country manager al Sony in Romania si Republica Moldova, se arata surprins de evolutia pietei in acest an, asta dupa ce estimarile de la inceputul anului nu indicau cresteri atat de mari. “Piata de televizoare a crescut intr-un mod neasteptat atat pentru noi cat si pentru piata, iar cea mai mare parte a evolutiei se datoreaza campaniilor de reduceri din acest an. In primele noua luni piata de televizoare a crescut cu 30 pana la 40%, in timp ce vanzarile noastre au crescut cu pana la 65%, o evolutie mult peste asteptarile bugetate la inceputul anului. (…) In ceea ce priveste evolutia pietei pana la finalul anului ne asteptam ca aceasta sa inregistreze un avans de circa 30%, la circa 900.000 de unitati. Este primul an de dupa criza cand vedem cresteri atat de mari”, a declarat Lucian Radulescu.

Potrivit acestuia, doar la campania de reduceri cu ocazia Black Friday din a doua jumatate a lunii noiembrie Sony a vandut nu mai putin de 7.500 de televizoare prin intermediul revanzatorilor (magazine proprii, magazine specializate si online), asta desi in oferta de reducere au intrat doar trei produse. “Am decis inainte de Black Friday sa propunem partenerilor nostri un numar de trei modele de televizoare, insa toate cu diagonale de peste 100 de cm, iar vanzarile au fost peste ce ne-am propus initial. Cel mai vandut model a fost un televizor cu o diagonala de 42 de inch, cu functie 3D, care a beneficiat de o reducere de 700 de lei fata de pretul initial, de la 3.000 de lei, la 2.300”, a mai spus seful Sony.

Pentru producatorul japonez de televizoare magazinele specializate (Sony Center - propriu, Flanco, Altex, Media Galaxy sau Domo) genereaza circa 70% din vanzarile de televizoare, in timp ce hipermarketurile si magazinele online aduc 20, respectiv 10% din total. “Este clar ca motorul de crestere al pietei in acest an a fost dictat de catre reducerea de preturi, 2014 aducand si cea mai puternica reducere a preturilor la vanzare, de 15, chiar 20%. Evenimentele de shopping precum Black Friday si-au gasit deja locul in piata si genereaza, dupa cum observat, un volum mare de vanzari. Nevoia de schimbare exista, iar ofertele si-au gasit ecoul”, a mai spus Radulescu.

Citeste si:

Pe langa vanzarile generate de evenimentele de reduceri, un aport important in cresterea vanzarilor de televizoare din 2014 a fost reprezentat si de Campionatul Mondial de Fotbal, desfasurat in vara acestui an, in Brazilia.

Cum s-a schimbat obiceiul de consum al romanilor cand isi cumpara un televizor

O data cu aparitia crizei obiceiul de consum al romanilor s-a schimbat, iar franarea achizitiilor de electronice face ca astazi inca sa existe foarte multi romani care detin televizoare vechi si mari consumatoare de energie. “Piata din Romania este dominata de televizoarele cu o diagonala mai mica de 81 de centimetri (32 inch), unde circa 75% din totalul echipamentelor din case sunt modele sub acest prag. Nu exista alta tara in Uniunea Europeana cu o asa pondere mare de televizoare, dar observam o usoara tendinta de schimbare a acestor obiceiuri, tot mai multi clienti optand in prezent pentru diagonale de peste 100 de inch. (…) Este clar ca cine detine in prezent un televizor cu o diagonala de cel putin 81 de centimetri va achizitiona un dispozitiv mai mare, insa in prezent cea mai populara diagonala ramane cea de 32 de inch (81 cm) cu rezolutie Full HD”.

Conform datelor oferite de catre seful Sony, piata este dominata de catre televizoarele cu rezolutie Full HD (69%), in timp ce dispozitivele HD Ready (720p) au o pondere de 30%, in scadere, iar dispozitivele cu ecrane 4K au o pondere de sub 1%, dar sunt in crestere. In ceea ce priveste evenimentelele promotionale derulate pe parcursul intregului an, Lucian Radulescu este de parere ca a fost nevoie de acestea pentru a impulsiona intr-un anumit mod vanzarile din piata si nu doar pentru zona electronicelor ci pentru intreaga piata.

Cum va fi 2015 pentru piata de televizoare

In ceea ce priveste estimarile pentru anul care urmeaza, seful Sony sustine ca sunt sanse ca 2015 sa nu fie un an atat de bun cum a fost acesta, motiv pentru care isi pastreaza rezervele in ceea ce priveste evolutia pe piata. “Ne uitam cu rezerve la anul care urmeaza, dar realist vorbind nu cred ca va fi mai bun ca anul care tocmai se incheie. Estimarea noastra indica o stagnare la nivelul vanzarilor la valoarea din 2014”, a mai spus Lucian Radulescu.

Ce greseli trebuie reparate in campaniile viitoare dedicate reducerilor

Intrebat despre ce nu a mers bine la editia din acest an a Black Friday, Lucian Radulescu nu a avut foarte multe de adaugat, insa a precizat ca regreta faptul ca stocurile de produse scoase la vanzare pentru cea mai mare perioada de reduceri din an au fost insuficiente. “La editia din acest an a Black Friday s-a maximizat totul. A fost un an deosebit de bun pentru toti jucatorii, indiferent de domeniu sau industrie, asta mai ales ca vorbim de mult mai multe domenii care au intrat in aceasta campanie”, a conchis Radulescu.

Conform informatiilor Sony, producatorul japonez de electronice are o cota de piata de 10% pe piata televizoarelor, ocupand in acest fel locurile 3 – 4 in piata, in spatele sud-coreenilor de la Samsung si LG Electronics si in concurenta directa cu Philips si Panasonic.