Sony si Nintendo au lansat oficial noile lor console de jocuri, deschizand astfel a doua runda a luptei pentru o cota de piata cat mai mare. Al treile jucator din industrie, Microsoft, si-a lansat noul sau model de consola video in urma cu aproximativ un an, avand din acest punct de vedere un avantaj considerabil in fata competitorilor sai.

Sony este liderul pietei, cu o cota de 70%, noua sa consola, PlayStation 3 fiind indelung asteptata de catre impatimitii jocurilor video. PS3 si-a facut debutul pe piata nord americana la finalul saptamanii trecute, livrarile fiind estimate la un milion de unitati pentru SUA numai in acest an. Debutul mondial al PS3 a fost pe terenul propriu, in Japonia, unde in primele doua zile de lansare au fost comercializate peste 80.000 de console. Lansarea in Europa a noii console Sony este programata pentru 2007.

Nintendo Co Ltd., cel mai mare producator mondial de console de jocuri portabile si al treilea jucator pe piata mondiala a consolelor video, a lansat in SUA noua sa consola, botezata Wii, duminica, lansarea in Japonia fiind programata pe 2 decembrie. Oficialii Nintendo au precizat ca se asteapta ca intreg stocul sa fie epuizat pana la finele acestui an, pentru SUA fiind programate livrari de patru milioane de unitati.

Lansarile noilor console Sony si Nintendo au fost precedeta de aparitia noii console Microsoft, care a beneficiat de atuul unui an avans pe piata in afata competitorilor sai. Analisti estimeaza ca Microsoft ar putea creste pe acest segment cu pana la 20 de procente in acest an, Xbox 360 marsand practic singura pe piata timp de 12 luni.

Principala arma: pretul

Pretul consolei video reprezinta un factor determinant, mai ales pentru clientii noi sau cu venituri mai reduse pentru care conteaza mai mult pretul de comercializare decat performantele tehnice. Xbox 360 a beneficiat de un an avans in fata competitorilor sai care si-au lansat mai taziu noile generatii de console.

Xbox 360 de la Microsoft este comercializata la un pret de pornire de 300 de dolari iar analistii preconizeaza ca Microsoft va avea in continuare vanzari foarte bune din cauza cererii ridicate pentru noile PS3 si Wii, care vor fi astfel greu de achizitionat.

PlayStation 3 este cea mai scumpa consola de pe piata, cu un pret de plecare situat intre 425 si 500 de dolari, dar beneficiaza de pozitia liderului si de performante tehnice foarte bune. Modelul de baza al PS3, dotat cu un hard-disk de 20de gigabytes, este vandut pentru 49.980 de yeni (425 de dolari), in timp ce modelul mai avansat, cu hard-disk de 60 de gigabytes este vandut pentru 60 de mii de yeni. Perfomantele tehnice sunt totusi mai apreciate in cazul Sony, ponderea cea mai mare in vanzari fiind detinuta de modelul mai avansat.

Nintendo, care a intrat ultima in aceasta competitie, se va baza foarte mult pe pretul consolei sale, acesta fiind de 250 de dolari. Nintendo a inregistrat o scadere a vanzarilor pe segmentul de console “in home”, destinate unui numar mai mare de jucatori. Chiar daca vanzarile totale au crescut, in primul trimestru din acest an Nintendo a comercializat doar 260.000 de unitati Gamecube, cu 155.000 de unitatimai putin comparatic cu acum un an. De asemenea, vanzarile de jocuri au scazut de la 4,31 milioane de copii la 3,52 milioane.

Accentul pe retaileri

Citeste si:

Pentru a avea vanzari cat mai ridicate, cei trei producatori au incheiat acorduri preferentiale cu marii retaileri, care sunt interesati nu numai de aspectele financiare cat si de rapiditatea si capacitatea cu care competitorii pot face face cererii foarte ridicate.

eBay a a comercializat deja mai mult de 13.000 de console PS3 la un pret mediu de 1.400 de dolari, mai mult decat dublu comparativ cu pretul de retail. In acelasi timp, au fost comercializate aproximativ 10.000 de Wii la un pret de 467 de dolari comparativ cu pretul obisnuit de 250 de dolari.

Retailerii traditionali nu par insa foarte interesati de marca consolelor cat de stocul sigur pe care il vor avea pe rafturi in momentul in care cumparatorii vor da navala in perioada Sarbatorilor de Iarna. Wal-Mart Stores Inc. a incheiat deja un parteneriat cu Microsoft, care nu vav avea probleme de epuizare a stocurilor, Xbox 360 urmand sa fie promovat in perioada urmatoare la un pret de 479 de dolari. Pachetul promotional va include o unitate de 20 de gigabyte, un joc si doua joystick-uri.

Cererea mare reprezinta din acest punct de vedere un dezavantaj pentru Sony si Nintendo, existand posibilitate ca cei doi producatori sa nu poata livra la timp toate consolele. Cu toate acestea, Nintendo se asteapta sa comercializeze peste sase milioane de unitati Wii si 17 milioane de jocuri pana in martie 2007.

Reclama din jocuri, o noua sursa de venituri

Pentru multi fanatici ai consolei, jocurile video reprezinta o noua modalitate de a uita de lumea inconjuratoare. Datorita acestora se pot pune in pielea unor personaje mitologice sau a unor eroi virtuali si pot evada din realitate, cel putin pentru cateva ore.

Dar, de publicitate nu scapa nimeni. Companii precum Coca Cola si Burger King au descoperit un filon de aur prin inserarea marcilor produselor in jocurile video. Nu trebuie uitat ca puternica industrie a jocurilor de calculator manuieste mai multi bani decat Hollywood-ul.

Massive Incorporated, una dintre principalele agentii americane din domeniu, cu clienti precum Nokia sau Paramount Pictures, considera ca acest tip de anunturi va reprezenta principala forma de publicitate in viitorul apropiat si afirma ca are multe avantaje. “In jocurile in retea, spre exemplu, clientii nostri se pot adresa jucatorilor cu mesaje distincte bazate pe zona geografica sau momentul zilei in care se afla”, considera Amanda Bird, purtatorul de cuvant al Massive Incorporated.

Jocurile video au ajuns sa reprezinte un nou filon de aur pentru publicitate, afacerile in acest domeniu ajungand la 60 milioane de dolari annual, pentru 2010 fiind estimat un nivel de 2,5 miliarde de dolari.