Oficialii Lexmark au anuntat luni ca se asteapta sa castige intre 62 si 67 de centi pe actiune, in al doilea trimestru din 2007. Aceasta suma se afla cu cel putin 20 de centi sub estimarile mai vechi, care prevedeau un castig intre 82 si 92 de centi.

Faptul ca industria jeturilor de cerneala se afla sub presiune nu reprezinta o noutate pentru nimeni. Insa situatia Lexmark depaseste cu mult tendinta generala de scadere. O viitoare revenire in forta a companiei este improbabila. Oficialii Lexmark vad viitorul si mai sumbru. Astfel, pentru al treilea trimestru, compania estimeaza ca actiunile vor aduce un profit intre zero si zece centi, fata de cei 81 de centi pe actiune, estimati initial.

Pe masura ce vasul Lexmark se scufunda, posibilitatea ca un fond de investitii private sau vreun rival sa ii sara in ajutor este aproape inexistenta. Bilantul financiar saracacios al companiei, combinat cu o usoara scadere a pietei fondurilor de investitii private nu il transforma pe Lexmark intr-o tinta ravnita de investitori.

Scaderea cu care se confrunta Lexmark nu este o noutate pentru companie. Din ianuarie pana in prezent, aceasta si-a pierdut 36% din valoare. La inceputul anului, o actiune Lexmark valora 73 de dolari, fata de cei 46 de dolari pentru care se vinde o actiune in prezent. Valoarea din ianuarie nici nu se apropia insa de maximul de 123 de dolari pe actiune, atins de Lexmark in luna mai, 2000. Totodata, valoarea actuala se apropie mai degraba de minimul istoric de 30 de dolari pe actiune, atins la sfarsitul anului 2000.

Citeste si:

Principalul motiv pentru criza cu care se confrunta Lexmark este, pur si simplu, ca oamenii nu ii mai cumpara produsele. Majoritatea consumatorilor opteaza pentru produse similare, fabricate de rivalul Hewlett-Packard, sau oferite la preturi convenabile de catre diferiti distribuitori. Pentru a se mentine in competitie cu acestia, Lexmark si-a scazut drastic preturile de vanzare, micsorand si mai mult marginile profitului, si asa reduse.

Un alt motiv pentru scaderea afacerii este parteneriatul pe care Lexmark l-a incheiat cu producatorul de computere si imprimante Dell. Din 2002, Lexmark produce piese pentru imprimantele Dell. Slabele performante inregistrate de acesta din urma, in special in sectorul imprimantelor pe baza de jeturi de cerneala, a afectat negativ si profiturile Lexmark. Vanzarile proprii pentru imprimante cu jeturi ale Lexmark au crescut, de fapt, cu 30%. Castigul a fost insa compensat de pierderile aduse de parteneriatul cu Dell.

Lexmark se afla in pragul falimentului si va intampina rezistente mari pentru a-si putea reveni pe pozitii, anunta specialistii. Din cauza incasarilor slabe, compania va dispune de mai putin capital pentru investitii si cercetare. O varianta pentru iesirea din criza ar fi eficientizarea productiei si reducerea costurilor.