“Nu cred ca touchscreen-ul e o moda, pentru ca moda vine si pleaca, iar touchscreenul e aici ca sa ramana”, spune Paul Friciu, studio manager pentru dezvoltatorul de jocuri pentru mobile Gameloft.

Compania lucreaza momentan la adaptarea titlurilor Gameloft pentru dispozitivele cu touchscreen lansate de Apple. Printre proiectele Gameloft Romania pentru generatia noua de telefoane mobile (Apple iPhone, Nokia NGI) se numara Assassin’s Creed , Asphalt Urban GT 4, Block Breaker , Ferrari Challenge, dezvoltat in urma unui acord de colaborare cu Ferrari.

Managerul apreciaza ca jocurile dezvoltate pentru dispozitvele cu touchscreen vor avea un succes mare. Apple tinteste, doar pentru anul 2008, sa vanda aproximativ 10 milioane de telefoane iPhone in intreaga lume. Friciu considera ca lucrurile sunt deocamdata la inceput, iar preturile de cateva sute de dolari pentru un iPhone il fac disponibil doar pentru un anumit segment de public, in general oameni de afaceri, care nu se pliaza profilului jucatorului pe telefon.

Michel Guillemot, presedintele companiei franceze, intentioneaza sa dezvolte peste 15 titluri bazate pe platforma Apple iPhone (Apple iPhone Software Development Kit -SDK).

Paul Friciu: Ne orientam catre activitati mai complexe si mai profitabile

Compania are in prezent aproximativ 320 de angajati si nu intentioneaza sa schimbe semnificativ numarul acestora pana la sfarsitul anului, spune Friciu.

Daca pana de curand Romania era privita ca un paradis al specialistilor in domeniul IT, cu mana de lucru ieftina si oameni bine pregatiti, in ultimii ani lucrurile s-au schimbat. Anul trecut salariile specialistilor IT au crescut in medie cu aproximativ 30% si vor continua sa creasca si anul acesta, insa cu un ritm mai mic, pentru ca nici profitabilitatea companiilor nu va mai creste cu acelasi ritmul alert, astfel ca acestea nu vor mai fi dispuse sa reduca marjele de profit pentru plata angajatului, spune Paul Friciu.

Chiar daca ar fi mai ieftin pentru producatorul de jocuri mobile sa externalizeze anumite servicii prin “inchirierea” unei companii, Gameloft prefera sa realizeze productia jocurilor in interiorul companiei. Studioul de la Bucuresti a incheiat, la inceputul acestui an, procesul de reorganizare interna, in urma caruia s-a orientat catre activitati mai profitabile.

Citeste si:

“Ne-am orientat spre activitati care sa justifice salariile ridicate din Romania”, a explicat managerul, precizand ca, dupa reorganizare, compania va pune mai mult accent pe crearea de la zero a jocurilor, activitate mai complexa decat portarea acestora (de la PC la telefon, de exemplu), dand astfel oportunitea angajatilor sa isi foloseasca cunostintele, experienta, dar sa isi justifice si salariul in crestere.

Managerul considera ca, pe langa oportunitatea de a evolua in companie, Gameloft atrage si reuseste sa isi mentina angajatii si datorita avansului tehnologic pe care il are in fata concurentilor, intrati mai tarziu pe piata din Romania.

“Pentru ca suntem cea mai veche firma din Romania pe partea de dezvoltare de jocuri pentru mobil, suntem si cei mai avansati tehnologic. Lucram, de exemplu, si pentru serviciul de distributie digital al Nintendo, pentru consola Wii. Este important pentru angajat sa lucreze pe o platforma mai avansata decat telefonul mobil”, spune managerul.

Paul Friciu spune ca, deocamdata, nu este eficient pentru Gameloft Romania sa aduca angajati din tari din jurul Romaniei ca Moldova sau Bulgaria, dar apreciaza ca pentru viitor, pe masura ce salariile specialistilor romani vor creste, aceasta ar putea deveni o solutie plauzibila.

“Pe viitor, daca va exista un decalaj important intre Romania si alte tari din regiune, o sa devina din ce in ce mai viabila aceasta solutie”, apreciaza Friciu, care spune ca, pentru moment, costurile necesare pentru relocare presupun un salariu consistent pentru angajat.

Studioul din Bucuresti al producatorului francez de jocuri pentru mobile este al doilea, in functie de veniturile pe care le genereaza, in business-ul Gameloft, dupa China. Pe plan mondial, in trimestrul al treilea al anului trecut compania a reusit sa depaseasca, din punct de vedere al vanzarilor, rivalul Electronic Arts.

La nivel mondial, piata de jocuri pentru telefoane mobile este estimata la 10 miliarde de dolari pentru anul 2009 si peste 460 de milioane de utilizatori de telefoane mobile care vor descrca jocuri, aproape dublu fata de anul trecut, potrivit ultimelor rapoarte Juniper Research.

Gameloft concureaza, atat pe piata mondial, cat si pe cea din Romania cu Electronic Arts. In ultimul trimestru al anului trecut, Gameloft a reusit sa depaseasca, in termeni de venituri, Electronic Art, cand francezii au raportat vanzari de 38,4 milioane de dolari, fata de 38 de milioane de dolari, cifra raportata de Electronic Arts. Comparativ cu anul 2006, Gameloft a inregistrat o crestere a afacerilor cu 40%, in timp ce EA Games a raportat un avans de 22%.